injector onderdeel gesmolten? aprilia sr50 Update: Fixed!

Tom M

Member
hoi

mijn aprilia sr50 viel uit op de terug weg naar huis, nadat ik veel problemen heb gehad met het dashboard (overheating errors) ben ik onlangs van scooters gewisseld.
vandaag had ik even tijd om er naar te kijken en dit werd gevonde: ... niet goed denk ik zo

als iemand kan uitleggen wat dit is en doet zal geweldig zijn, enigste wat ik er van af weet is dat het een deel van het injectie systeem is. nieuw kost dit 150euro... dus mocht er iemand zijn met een tweedehans onderdeel dm me aub ;p
scooter heeft recent een nieuwe cilinder,zuiger, zuiger veren en alle pakkingen er op gekregen en er staat ong 800km op, bougie is koffie bruin en vonkt prima.

als jullie enig idee hebben wat er mogelijk is gebeurd laat het me weten! duidelijk is dat dit onderdeel in de afbl boven aan de post gesmolten is maar ik kan me haast niet voor stellen dat de scooter zo heet word met de huidige koeling etc.

info scooter:
aprilia sr50 r factory 2005 injectie watercooled
gianelli reverse uitlaat
standaard lucht filter
malossi multivar 2000 vario 6.6 gr rollen
luchtplaat restriction verwijderd
witte malossi drukveer
dayco morini v snaar 16,6x770
witte clutch veren
ECU map is derestricted (voledig ontgrenst)
 
Advertisement - register to remove this

Mag ik je vragen hoe je de ecu ontgrens?
Dat is toch software matig vast gelegd?

ja software, advanced mode met een andere map. dit is door de vorige eigenaar gedaan, wss door of een gameboy te gebruiken met een aprilia cartridge of door een dealer. (beide moeilijk te vinden om dit nog te doen tegenwoordig)
 
Zo te zien is de luchtinjector flink gesmolten...
Dit komt echter niet door oververhitting van de motor maar door een elektrisch/elektronische fout.
(waarschijnlijk bedrading en/of stekkerverbindingen wat ergens sluiting maakt)

Welke ECU foutcodes zijn er zoal voorbij gekomen?
Is dit 1 of 11 en 12? Misschien nog enkele andere?
 
Dat blauwe ding is volgens mij de luchtinjector.. De groene is voor benzine.
Ik denk overigens ook: (waarschijnlijk bedrading en/of stekkerverbindingen wat ergens sluiting maakt)

Door teveel weerstand word de draadboom te warm.. En ergens zal er iets gaan smelten..
Dus eerst het draad boom probleem oplossen voordat je er een injector eronder gaat zetten.. (anders zonder van het geld)
 
Zo te zien is de luchtinjector flink gesmolten...
Dit komt echter niet door oververhitting van de motor maar door een elektrisch/elektronische fout.
(waarschijnlijk bedrading en/of stekkerverbindingen wat ergens sluiting maakt)

Welke ECU foutcodes zijn er zoal voorbij gekomen?
Is dit 1 of 11 en 12? Misschien nog enkele andere?

Dat blauwe ding is volgens mij de luchtinjector.. De groene is voor benzine.
Ik denk overigens ook: (waarschijnlijk bedrading en/of stekkerverbindingen wat ergens sluiting maakt)

Door teveel weerstand word de draadboom te warm.. En ergens zal er iets gaan smelten..
Dus eerst het draad boom probleem oplossen voordat je er een injector eronder gaat zetten.. (anders zonder van het geld)

oke jullie beide denken dat het elektronische fout is en ik zie andere reacties dat het blok gewoon te warm is geworden.
persoonlijk denk ik dat de teflon ring + O ringen het begeven hebben en omdat die teflon ring het begeven heeft kon hitte omhoog richting het plastic gedeelte van de luchtinjector.

de luchtinjector bedrading en connector is volledig intact dus ik denk niet dat het de bedrading is.
heb even wat googlen gedaan en heb mijn afbl even aangepast waar wat hoort kwa ringen:
ik zie net dat andere mensen ook dit probleem hebben gehad en dat waarschijnlijk die teflon ring het begeven heeft en dan kan de hitte van het blok omhoog met alle gevolgen. ook lees ik dat het gat in de kop waar de luchtinjector in gaat soms te ruim is.
 
Het ziet er inderdaad naar uit dat de hitte van beneden af komt en omhoog kruipt.
Zou er een overgangsweerstand zitten in de elektrische aansluiting, zou het plastic bij de connector het eerst gesmolten zijn.
Wat wel zou kunnen zijn dat het spoeltje in de behuizing om de injector open en dicht te zetten een sluiting in de wikkelingen of een overgangsweerstand vertoont en dat daardoor het plasic op de plaats waar zich deze spoel in de behuizing bevindt het plasic het eerst gesmolten is.

Hopelijk is dan de ECU niet beschadigd
 
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de beide rubberringen en ook de teflonring het begeven heeft.
Motor loopt dan ook niet meer waardoor hitte nogal twijfelachtig is.
Beide injectoren zijn voorzien van een spoel, ECU regelt de benodigde voltage voor deze 2.
Brandstofinjector zit veilig in de mengkamer, maar de luchtinjector zit in de cilinder, secu verbrandingskamer.
Compressie zal dan toch weg vallen mochten de ringen het begeven.

In je startpost lees ik wel wat over, overheating errors....
Maar welke zijn dit dan precies?
 
Last edited:
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de beide rubberringen en ook de teflonring het begeven heeft.
Motor loopt dan ook niet meer waardoor hitte nogal twijfelachtig is.
Beide injectoren zijn voorzien van een spoel, ECU regelt de benodigde voltage voor deze 2.
Brandstofinjector zit veilig in de mengkamer, maar de luchtinjector zit in de cilinder, secu verbrandingskamer.
Compressie zal dan toch weg vallen mochten de ringen het begeven.

In je startpost lees ik wel wat over, overheating errors....
Maar welke zijn dit dan precies?

heb ff accu er op gezet en voor je gekeken,: errors: 01, 11 en 18
1: Engine overheat
11: Air injector malfunction
18: Engine temperature sensor malfunction

nouja error 11 is wel logisch denk ik haha, 18: als de sensor niet goed is is het wel logisch dat error 1 ook omhoog komt.

ik heb vandaag de nieuwe injector binnen gekregen, dit weekend ga ik er ff bij, ga ik ook direct een nieuwe temp sensor er in zetten.
 
Code 1 is belangrijk i.v.m. de thermostaat en waterpomp.
Er word ook wel gerefereerd aan de radiateur en koelvloeistofslang maar dit is meestal niet het geval.

Code 11 is idd logisch maar kan ook duiden op een kapot injectierelais of de ECU is beschadigd.
Bedrading en de injector zelf spreekt voor zich.

Code 18 is het makkelijkst om te controleren, sensor zelf stuk of het ligt aan de stekkerverbinding en/of bekabeling.
Beide draden lopen ook naar de ECU, ik zou deze toch ook even onder de loep houden om er zeker van te zijn dat deze niet stuk is.
Er zitten immers d.i.v. sensors en actuatoren tussen welke afhankelijk van elkaar zijn.
De ECU werkt alleen goed als er juiste signalen binnenkomen.
De ECU kan dan op zijn beurt de aangestuurde actuatoren voorzien van het juiste voltage.

De luchtinjector is naar z'n grootje, dat is wel duidelijk. Dus dient deze vervangen te worden waarvan akte in post #10.
Het hoe en waarom echter dat deze plots smelt blijft dus nog wat onduidelijk voor mezelf.

Heb je trouwens voor de diagnose check ook de ECU gereset om oude fouten uit te kunnen sluiten?
 
Code 1 is belangrijk i.v.m. de thermostaat en waterpomp.
Er word ook wel gerefereerd aan de radiateur en koelvloeistofslang maar dit is meestal niet het geval.

Code 11 is idd logisch maar kan ook duiden op een kapot injectierelais of de ECU is beschadigd.
Bedrading en de injector zelf spreekt voor zich.

Code 18 is het makkelijkst om te controleren, sensor zelf stuk of het ligt aan de stekkerverbinding en/of bekabeling.
Beide draden lopen ook naar de ECU, ik zou deze toch ook even onder de loep houden om er zeker van te zijn dat deze niet stuk is.
Er zitten immers d.i.v. sensors en actuatoren tussen welke afhankelijk van elkaar zijn.
De ECU werkt alleen goed als er juiste signalen binnenkomen.
De ECU kan dan op zijn beurt de aangestuurde actuatoren voorzien van het juiste voltage.

De luchtinjector is naar z'n grootje, dat is wel duidelijk. Dus dient deze vervangen te worden waarvan akte in post #10.
Het hoe en waarom echter dat deze plots smelt blijft dus nog wat onduidelijk voor mezelf.

Heb je trouwens voor de diagnose check ook de ECU gereset om oude fouten uit te kunnen sluiten?

ik ga de bedrading controleren en nieuwe temp sensor inbouwen met de nieuwe luchinjector.
persoonlijk denk ik dat de teflonring en/of de O-Ring het gewoon begeven heeft (hoop ik) en daarom de boel is gesmolten.

ja de ECU was gereset omdat er nog wat oude meldingen in stonden onder de memo geheugen, of hoe je dit ook maar noemt.

ik zal een update rond zaterdag posten wanneer de scooter weer in elkaar zit.
 
En hoe heb je de ecu gereset?

via het dashboard ga je naar menu en voer je de inlog code in, voor mijn model is dit 45256 en dan heb je meerdere opties, zoals het resetten van de ecu erros, dashboard etc. wil je weer ''uitloggen'' klik AUB niet op disconnect!! maar op exit! anders zie je je dashboard niet meer.
 
@Tom

Dank voor je antwoord maar voor mij is dat nieuw dus ik zou niet weten hoe en wat.
Het enige wat ik wil is de ecu ontgrenzen, software matig de begrenzer uitzetten.

Hij is nu begrensd op 54. Maar ik wil je topic niet gebruiken voor mijn vraag. Staat namelijk al op het forum. Mocht je het me willen uitleggen dan graag via mail op het forum ipv je topic. :)
 
Back
Top