Injectiemotor opvoeren met powerfilter, werkt het?

TomTom1298

New Member
Hallo allen.
Ik overweeg een powerfilter in mijn Sym Jet14 50cc 2021 te plaatsen. Ik heb vernomen dat dit zorgt voor een grotere luchttoevoer.
Echter, omdat het om een injectiemotor gaat waarbij de brandstoftoevoer (en volgens mij dus ook luchttoevoer) automatisch geregeld wordt; heeft een powerfilter dan wel nut?
Past de ECU zich automatisch aan de grotere luchttoevoer, door het benzinetoevoer te vermeerderen? Of zal hij de luchttoevoer juist belemmeren om de ultieme brandstofefficiente te behouden?
De ECU zelf wil ik niet opvoeren i.v.m garantie. Een filter e.d is makkelijk te vervangen voor garantie.

En, de reden om dit op te voeren:
Mijn scooter is al opgevoerd d.m.v rolletjes. Hij behaald een snelheid van 55km/u in de zomer met gemak, in de winter 53km/u.
De efficiëntie is geweldig. Gemiddeld rijdt hij 1 op 38, waarbij ik zelfs al eens 1 op 40 heb gehaald.
Ik snap dat door een powerfilter de efficiënte omlaag gaat, maar dat is niet zo heel erg.
Ik ben zelf wat groter en zwaarder dan de gemiddelde bestuurder, i.c.m dat de scooter 105kg weegt, is de optrekkracht gewoon niet wat ik wil.
Ik merk dat ik in het verkeer onvoldoende optrekkracht heb. Vooral van 0km/u naar 30km/u is niet naar wens. Als ik vanuit stilstand of bijna stilstand naar de 50km/u wil, hij rond de 30km/u grens even wat moeite heeft, maar dat alleen voornamelijk als de scooter nog niet heel warm is. Dit is vooral in de winter merkbaar.

Daarnaast las ik dat je i.p.v een powerlifter je ook gewoon je luchtfilterslang kan aanpassen naar een slang met een bredere diameter. Het voordeel hieraan zou zijn dat het minder geluid zou produceren.
 
Advertisement - register to remove this

Hallo allen.
Ik overweeg een powerfilter in mijn Sym Jet14 50cc 2021 te plaatsen. Ik heb vernomen dat dit zorgt voor een grotere luchttoevoer.
Echter, omdat het om een injectiemotor gaat waarbij de brandstoftoevoer (en volgens mij dus ook luchttoevoer) automatisch geregeld wordt; heeft een powerfilter dan wel nut?
Past de ECU zich automatisch aan de grotere luchttoevoer, door het benzinetoevoer te vermeerderen? Of zal hij de luchttoevoer juist belemmeren om de ultieme brandstofefficiente te behouden?
De ECU zelf wil ik niet opvoeren i.v.m garantie. Een filter e.d is makkelijk te vervangen voor garantie.

En, de reden om dit op te voeren:
Mijn scooter is al opgevoerd d.m.v rolletjes. Hij behaald een snelheid van 55km/u in de zomer met gemak, in de winter 53km/u.
De efficiëntie is geweldig. Gemiddeld rijdt hij 1 op 38, waarbij ik zelfs al eens 1 op 40 heb gehaald.
Ik snap dat door een powerfilter de efficiënte omlaag gaat, maar dat is niet zo heel erg.
Ik ben zelf wat groter en zwaarder dan de gemiddelde bestuurder, i.c.m dat de scooter 105kg weegt, is de optrekkracht gewoon niet wat ik wil.
Ik merk dat ik in het verkeer onvoldoende optrekkracht heb. Vooral van 0km/u naar 30km/u is niet naar wens. Als ik vanuit stilstand of bijna stilstand naar de 50km/u wil, hij rond de 30km/u grens even wat moeite heeft, maar dat alleen voornamelijk als de scooter nog niet heel warm is. Dit is vooral in de winter merkbaar.

Daarnaast las ik dat je i.p.v een powerlifter je ook gewoon je luchtfilterslang kan aanpassen naar een slang met een bredere diameter. Het voordeel hieraan zou zijn dat het minder geluid zou produceren.
powerfilter is nergens goed voor behalve als je een hele snelle 2 takt setup hebt...
het enige wat er bij jou zal gebeuren is een kut geluid.
 
Je kan het proberen, haal je luchtfilter er af en rij zo een (klein) stukje. Voel je verbetering dan weet je dat het nut heeft. maar ik denk dat je systeem de extra hoeveelheid lucht en gebrek aan tegendruk niet gaat kunnen compenseren en het geheel er alleen maar slechter van gaat lopen
 
Back
Top