Injectieblok verwisselen met 2 takt? Sr50 ditech

Patrick1997

New Member
Hallo,

Mijn vader heeft enkele maanden terug een aprilia sr50 ditech uit 2004 op naam gezet.
Deze heeft 4 jaar stil gestaan (hij zei eerst 1). Echter hebben we alles al schoongemaakt heel t blok er vanonder gehad en ook de benzinepomp een paar nachtjes goed laten weken waardoor deze weer schoon is.

Hij start met remreiniger, geeft in de ECU geen fouten meer aan maar hij blijft niet stationair lopen en het moment dat we gas geven stopt hij er helemaal mee.

Nu is mijn vraag of dit te verhelpen is of dat ik er beter een 2takt blok onder kan hangen (zo ja, wat moet er nog meer vervangen worden zodat dit allemaal soepel loopt?)

Graag hoor ik jullie meningen.
 
Advertisement - register to remove this

Ik zou het dan toch iets korter bij huis zoeken, en wellicht een minarelli horizontaal blok eronder zetten.
ik heb zelf een SR50 gehad waar een minarelli blok onder zat en heb geen problemen met de kabels gehad.

Maar wellicht toch een eerst naar de afstelling van het huidig blok kijken. gelijk blok verwisselen is in mijn mening ver gezocht, tenzij je écht plannen hebt.

als ik het zo hoor krijgt hij niet genoeg of eigenlijk geen benzine. werkt je vacuumpompje nog naar behoren ?
kickstart eens met de benzine slang eraf, komt er dan benzine uit ?
hoe is je compressie ?
 
Ik zou het dan toch iets korter bij huis zoeken, en wellicht een minarelli horizontaal blok eronder zetten.
ik heb zelf een SR50 gehad waar een minarelli blok onder zat en heb geen problemen met de kabels gehad.

Maar wellicht toch een eerst naar de afstelling van het huidig blok kijken. gelijk blok verwisselen is in mijn mening ver gezocht, tenzij je écht plannen hebt.

als ik het zo hoor krijgt hij niet genoeg of eigenlijk geen benzine. werkt je vacuumpompje nog naar behoren ?
kickstart eens met de benzine slang eraf, komt er dan benzine uit ?
hoe is je compressie ?

Niet om het een of ander maar het betreft hier een Ditech met een Morini motorblok.
Ook heeft deze geen carburateur i.c.m. een vacuum-brandstofkraan maar maakt deze gebruik van een elektrische brandstofpomp.
Afstelling is dus ook totaal niet noodzakelijk aangezien deze scoot een gasklephuis heeft welke aangestuurd wordt door de ECU.
Kickstartpedaal is ook van origine niet aanwezig bij de Morini versies.

@ de TS, het kan iets mechanisch zijn aangezien de ECU geen fouten weergeeft.
Kan dus de mechanische luchtcompressor/pomp zijn welke te weinig bar geeft naar de injector. (5 bar)
Maar er is nog iets wat roet in het eten kan gooien en dat is de koelvloeistofsensor....

Deze koelvloeistofsensor is gemonteerd op de cilinderkop en geeft een kleine spanning door aan de ECU, deze ECU weet op zijn beurt de temperatuur van de motor. De injectortijd van de brandstof wordt tot +/_ 40° C aangepast, dit is eigenlijk vergelijkbaar met de werking van een elektrische choke zoals we die kennen van de carburateur varianten.

Het kan zijn dat hier de schoen een beetje wringt en dat de ECU niet de juiste temperatuur ziet waardoor het brandstofmengsel te arm/weinig of te rijk/veel zal zijn wat de injector doet inspuiten. Wellicht maakt het niet goed contact meer d.m.v. corrosie op de koperen aansluitdelen. Controleer ook gelijk de aansluitingen van deze sensor naar de ECU.
Normaliter moet de ECU dit aangeven maar Morini is wat dat betreft net even iets anders als de rest van het Injectiepark.

Edit: Het ombouwen naar Mina, Pia wordt een erg moeilijk verhaal aangezien je echt alles nodig hebt.
Complete kabelboom met CDI en stator plus vliegwiel.
Complete kabelboom van d.i.v. stuurdelen welke aanwezig zijn....
Het is iig zeker geen ''plug and play'' geval....
 
Last edited:
Back
Top