Inhouden nieuwe scooter 25km

ajode

New Member
Hoi allen,

Gisteren heb ik mijn nieuwe scooter mogen ontvangen. Een retro scooter die 25km per uur hoort te gaan. Als ik hem start gaat het de eerste 50/100m goed. Daarna stopt het en houd die in en gaat die niet harder dan 20km. De leverancier zegt dat het te maken heeft met de nieuwheid en dat ik bij 500km even opnieuw moet kijken. Maar ik ben niet gek, na 500km heeft die weer een standaard beurt nodig.

Waar denken jullie dat het aan ligt? Ik ga dit niet zitten afwachten namelijk. Of klopt het wat de leverancier zegt?
 
Advertisement - register to remove this

Dat is niet goed. Gewoon teruggaan en laten maken. Bij aflevering moet dit gewoon goed zijn. Even langs je dealer.

Uit nieuwsgierigheid, wat voor merk / type is het?
 
Het is een La Souris, retro model. Ik vond het ook niet kloppend maar de man zei dat ik het moest afwachten. Ik vond hem wel een beetje onzeker klinken dus vertrouwde het al niet gelijk.
 
Zeer waarschijnlijk heb je te maken met een luie dealer/leverancier.
10/15 jaar geleden hanteerde men dezelfde methode maar dit kwam omdat er inloop olie in zat.
Resultaat hiervan is dat het schadelijk is voor de motor aangezien men meestal geen mod uitvoerde v.w.b. de (hoofd-) sproeier.

Heden ten dage behoort het geheel gewoon goed afgesteld te staan met normale olie in het carter.
De beurt bij 500 km is echter nog steeds van toepassing maar men mag verwachten dat de scoot/motor gewoon goed reageert met ook een normale snelheid zonder haperingen en/of inhouden van de motor.
Dit is gewoon echt heel slecht voor het motortje...., 500 km duurt dan wel erg lang met schade en/of overmatige slijtage tot gevolg.

Waarschijnlijk ben je er al met een iets ruimere sproeier en het opnieuw afstellen van de luchtmengverhouding.
Een maatje van me die in vroeger dagen aan deze Chinese dingen gesleuteld heeft ging ook zo te werk.

Ander type (NGK) bougie dan de Chinese variant
Iets ruimere sproeier
En goed afgesteld qua lucht-meng

Op die manier heeft men dan een goed lopend motortje welke niet te heet wordt.
(klepspeling kan ook nog een rol spelen maar ik ga er vanuit dat dit correct staat afgesteld)
 
Zeer waarschijnlijk heb je te maken met een luie dealer/leverancier.
10/15 jaar geleden hanteerde men dezelfde methode maar dit kwam omdat er inloop olie in zat.
Resultaat hiervan is dat het schadelijk is voor de motor aangezien men meestal geen mod uitvoerde v.w.b. de (hoofd-) sproeier.

Heden ten dage behoort het geheel gewoon goed afgesteld te staan met normale olie in het carter.
De beurt bij 500 km is echter nog steeds van toepassing maar men mag verwachten dat de scoot/motor gewoon goed reageert met ook een normale snelheid zonder haperingen en/of inhouden van de motor.
Dit is gewoon echt heel slecht voor het motortje...., 500 km duurt dan wel erg lang met schade en/of overmatige slijtage tot gevolg.

Waarschijnlijk ben je er al met een iets ruimere sproeier en het opnieuw afstellen van de luchtmengverhouding.
Een maatje van me die in vroeger dagen aan deze Chinese dingen gesleuteld heeft ging ook zo te werk.

Ander type (NGK) bougie dan de Chinese variant
Iets ruimere sproeier
En goed afgesteld qua lucht-meng

Op die manier heeft men dan een goed lopend motortje welke niet te heet wordt.
(klepspeling kan ook nog een rol spelen maar ik ga er vanuit dat dit correct staat afgesteld)
Ja daar was ik ook bang voor inderdaad. Ze reageerde nogal laks aan de telefoon. Ik weet echter helemaal niks van scooters af, hij rijd verder top maar hier ben ik toch niet echt blij mee. Als ik 20km ga voelt het echt alsof ik op een scootmobiel rijd.

Thanks voor je uitgebreide uitleg. Het is voor mij echt allemaal chinees maar ik waardeer het wel. Ik ga morgen gewoon opnieuw bellen.
 
Misschien moet het sproeiertje wat groter.. Scooters worden over het algemeen tegenwoordig als ze nieuw uit de winkel komen nogal erg schraal afgesteld.. Kan zijn dat dit bij deze scooter ook zo is..
 
Back
Top