Inhoud tik tussen de 30 en 40 Km/H

Boegia

Well-Known Member
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn scooter.
Als ik weg rij en vol gas hou dan trekt hij lekker door en zodra ik de 30 passeer gaat hij inhouden en pakt hem bij de 40 weer op en loopt ie lekker door tot de 80.

Net overgekochte Aprilia SR 50 uit 2003.
En weet verder niks over de scooter zelf (wel wat betreft hoe ik hem moet starten uiteraard verlichting hoe het met uit elkaar halen en in elkaar halen zit enz enz maar niks als zich een probleem voor doet omdat ik vrijwel nooit met scooters bezig ben geweest ook al ben ik aardig technisch aangelegd)

Minarelli blokje
Lucht gekoeld

Graag zou ik dit verholpen willen zien.

Alvast Bedankt,

Advertisement - register to remove this

Dat zit hem in de afstelling:

Weet je toevallig wat voor drukveer je hebt en welke rollen?

Is de carburateur goed afgesteld? Dus: hij valt stationair niet uit en als je op topsnelheid je gas loslaat, dan "ploft" hij terug en niet hetzelfde als wanneer je je sleutel van het contact haalt?

Maakt hij voor je gevoel net teveel toeren bij het wegrijden en zakt hij bij 30-40 iets in, of maakt hij juist net te weinig, en lijkt het alsof hij bij 30-40 even wat kracht moet opbouwen alvorens in toeren te stijgen?

In het eerste geval moet je wat zwaardere rolletjes, in het tweede geval wat zwaardere. Mits je carburateur al goed afgesteld is dus he

Ik heb een nieuwe variateur besteld met rollen speciaal voor snel optrekken.
Kijken of dat verschil uit maakt.

Cabarateur is nu van de scooter af om hem even schoon te maken.
Kijken of dat misschien wat helpt.
Zo niet dan de nieuwe variateur er op.
En eventueel nog andere rolletjes.

Daarna vario-ring er af halen en kijken of dat nog verschil maakt.

Caberateur is verder wel goed afgesteld want hij valt niet uit bij stationair lopen.

Heb nog een vraag:
Heb de scooter gekocht en toen reed hij al 80 maar enig idee hoe dit kan zonder de vario-ring er uit te halen? want die zit er nog op namelijk.
Kan het ook zijn dat de prop uit de uitlaat is gehaald of iets dergelijks en hoe kan ik dit checken?

Alvast bedankt,
Zeer nuttige informatie hoop dat ik er wat mee kan van het weekend maar even proberen.

Dus in plaats van hem gewoon af te stellen heb je je een nieuwe vario laten aansmeren :p? Die "speciale rollen" zullen waarschijnlijk gewoon grotere maat zijn dan in de originele variateur, maar dat heeft elke "racevario", grotere rollen.

Originele mina variateur en een "race" maakt echt weinig verschil als je ze beide goed afstelt. Maar als je het al besteld en betaald hebt is ook niet erg, slechter zal het er niet van worden :)

Wat zou ik volgens jou dan het beste kunnen bestellen om hem eventueel nog een tikje beter/sneller te kunnen laten optrekken?
En bijv de variateur cancellen bij de bestelling?

Verschillende rollen en veren?

Je moet afstel spullen hebben ja. Dat zal je bij die nieuwe variateur ook erbij moeten kopen anders heeft het geen zin dan ben je geen stap verder dan nu :)

Als ik zo je startpost nog eens teruglees dan klinkt het gewoon als net iets te zware rollen, paar tiende gram lichter zou ik proberen (0,5 ofzo)

Als ze niet zo oud staan kan je het misschien nog lezen, vaak staat het op de rolletjes zelf. Anders even allemaal op een precieze weegschaal leggen en het gewicht delen door het aantal rolletjes (niet per stuk wegen dat is vaak niet zo nauwkeurig vanwege verschil in slijtage etc)

josdijkman easyparts scooterparts.. er is een topic waar je kan zien welke sites goed zijn en welke niet

Bestel rolletjes ed zelf altijd gewoon bij de dealer, die wil ze ook nog wel eens terugnemen als je er vaak komt en je meerdere maten nodig hebt (en je ze netjes in verpakking ruilt voor een andere maat dus he). Heb je ook geen gezeik met levertijd

josdijkman easyparts scooterparts.. er is een topic waar je kan zien welke sites goed zijn en welke niet

Bestel rolletjes ed zelf altijd gewoon bij de dealer, die wil ze ook nog wel eens terugnemen als je er vaak komt en je meerdere maten nodig hebt (en je ze netjes in verpakking ruilt voor een andere maat dus he). Heb je ook geen gezeik met levertijd

Ik heb even gewogen en het totaal van m'n 6 rolletjes samen is 26 gram
Dus dat is 4,33 gram per stuk

Welke rollen zou ik dan het beste kunnen bestellen?
En welke maat dan? 15x17 bijv
Of moet ik ze dan even opmeten en gewoon dezelfde maat nemen?

Back