This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Inhoud cilinder bepalen

fromalk

XS-Tuning.Be member
Ik ben vandaag langs de plaatselijke scootershop geweest, en heb even dit aan de verkoper gevraagd: ben op zoek naar de zwaarste cilinder die je hebt liggen voor een next generation, liefst van pollini.


Nu heeft hij me een pollini bezorgt. Omwille vandat ik gehaast was on k niet vragen hoeveel cc het was... Nu een kameraad (degene die mn booster altijd maakt) beweert dat het een 95cc is, ikzelf twijfel dat dit wel bestaat...

Hoe kan ik nu het aantal cc bereken, de diameter is 4,7cm
 
Dat is niet het geval je heb een 70cc en het zou niet gaan overbelasten als je het aanpast en als het al je het al zou kunnen laten passen omdat een scooterblok toch wel compact is.
 
volume cilinder:

V = [(pi * D²)/4] * Slag

aangezien ik wel zal aannemen dat jeje drijfstang niet zal veranderen zal het dus een 70cc zijn.

Ik denk dus dat je maat een 'beetje' overdrijft met z'n 95 cc !

ivm het overbelasten : best monteer je andere krukaslagers en om helemaal safe te zitten een andere krukas ... (tuurlijk te zien welke cilinder van polini je in je handen hebt)

Om wat betere prestaties te boeken misschien andere carb, uitlaat, ...

Kijk wat rond op het forum [search], je zult zeker dingen vinden die je kunnen vooruithelpen
 
Last edited:
precies als je de diameter van 47 en je normale slag wil behouden dan kom je toch op een volume van ong 70cc uit.

De inhoud is volgens mij nog altijd: V = [Pi x r²] X slag. Als je bovenstaande formule V = [(pi * D²)/2] * Slag zou gebruiken kom je op het dubbele uit...:!
 
Beste, bedankt voor de goede info

Nu ik heb ben ook een andere krukas aan het steken, eentje van DR met de bijhorende lagers...

Nu over die slag, kan je de slag opdrijven? Hoedat dan?
 
een andere krukas steken gaat volgens mij niet om je slag te beïnvloeden (lees: grotere slag te verkrijgen)

--> het ZOU helpen moest je een grotere diameter hebben van krukas (wangen), maar volgens mij is dat bijna onmogelijk (zonder in je carter te frezen... en dan nog) want je zit tegen je carter.

--> je ZOU je 'big end' op een andere steekcirkel kunnen steken op je krukas wangen. hierdoor zou je een langere slag kunnen verkrijgen. maar dat is gewoon theoretisch...het zou kunnen dat men dit doet, maar ik heb hier gewoon geen kennis van of ze dit in pratijk doen.

--> een langere drijfstang nemen geeft gewoon geen invloed op de slag omdat de slag afhankelijk van de diameter van je krukas wangen. dus neem je bv een drijfstang van 85 of eentje van 80 ... indien je dit op dezelfde krukas doet heeft dit geen invloed. het enige wat zal schelen is dat bij een 85 drijfstang het bovenste dode punt 5 zal hoger liggen, maar ook je onderste dode punt 5 hoger zal liggen.

heb ik iets over het hoofd gezien (gemist in redenering)of is er nog een andere manier om je slag te kunnen veranderen.