Inhoud benzinetank sym Orbit 2 50 4 takt

  • Thread starter Deleted member 68514
  • Start date
D

Deleted member 68514

Guest
Goedemiddag, ik heb een sym Orbit 2 50 4 takt uit 2014. Nu heb ik in 4 of 5 handleidingen en op forums gekeken wat mijn inhoud van de benzinetank is. Het varieert van 4 liter tot 5.2liter en nog een reserve van 1.5 liter. Aangezien mijn benzinemeter de eerste 50km over de F staat krijg ik bij een halve tank op dezelfde meter al een beetje benauwd. Dat brengt mij bij vraag 2. Ik wil 0.6 liter benzine in mijn buddy meenemen en de tank compleet leegrijden zodat ik eindelijk weet wat ik moet geloven vd benzinemeter. Is het genoeg om 0.6 liter mee te nemen om heel het brandstofsysteem weer te vullen en nog 10km te rijden? Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties.

Er staat 8000km op
 
Advertisement - register to remove this

Klopt,

zelfs de websites van Sym zelf zijn het niet eens.

De Belgische website zegt, 5,2 liter.
De Nederlandse website zegt, 6,5 liter.
De global website zegt 5,2 liter.

Reserve op een scooter met vacuumpomp of vacuumkraan heb ik nog nooit van gehoord.
Hiermee zullen ze dan bedoelen dat de wijzer van de brandstofmeter in het rode vlak staat of dat er een controle lampje gaat branden.

Het vullen van het brandstofsysteem zal niet veel benzine vragen, dit zijn de slangetjes van tank naar de carburateur via de vacuum pomp/kraan en de vlotterkamer van de carburateur, dit is hooguit 200 ml.
Dan blijft 400ml over om 10 km te rijden, maw als je scooter zuiniger is dan 1 op 25 kan dit lukken.

Voor wat betreft die brandstofmeting, misschien toch even kijken naar de vlotter in de tank, als ik me goed herinner had ik in een ander draadje al aangegeven wat de weerstand bij vol en bij lege tank moet zijn.

De weerstand van jouw vlotter is duidelijk te laag, dit kan uiteraard ook veroorzaakt worden door een stroomlek in de draad tussen cockpit en vlotter.

Ook de meter zelf kan afwijken.
 
Klopt,

zelfs de websites van Sym zelf zijn het niet eens.

De Belgische website zegt, 5,2 liter.
De Nederlandse website zegt, 6,5 liter.
De global website zegt 5,2 liter.

Reserve op een scooter met vacuumpomp of vacuumkraan heb ik nog nooit van gehoord.
Hiermee zullen ze dan bedoelen dat de wijzer van de brandstofmeter in het rode vlak staat of dat er een controle lampje gaat branden.

Het vullen van het brandstofsysteem zal niet veel benzine vragen, dit zijn de slangetjes van tank naar de carburateur via de vacuum pomp/kraan en de vlotterkamer van de carburateur, dit is hooguit 200 ml.
Dan blijft 400ml over om 10 km te rijden, maw als je scooter zuiniger is dan 1 op 25 kan dit lukken.

Voor wat betreft die brandstofmeting, misschien toch even kijken naar de vlotter in de tank, als ik me goed herinner had ik in een ander draadje al aangegeven wat de weerstand bij vol en bij lege tank moet zijn.

De weerstand van jouw vlotter is duidelijk te laag, dit kan uiteraard ook veroorzaakt worden door een stroomlek in de draad tussen cockpit en vlotter.

Ook de meter zelf kan afwijken.
Oké hartelijk dank voor de informatie. De mensen hier zijn super behulpzaam

Oké ik zelf denk dat het systeem niet gekalibreerd is. Dat t plaatje of de wijzer vd brandstofmeter niet op de goede plek zitten, dus ga ik 2x0.6l meenemen en ik ga hem leegrijden. De wijzer is wel een soort van trouw...elke keer doet hij hetzelfde. Elke keer gooi ik er 4 liter in. En dan staat de wijzer op halfvol. Dus theoretisch zou hij in het rood leeg moeten gaan. Ik zal wel exact laten weten hoe ver je met een originele Orbit 2 50 kan rijden.
 
Oké ik zelf denk dat het systeem niet gekalibreerd is. Dat t plaatje of de wijzer vd brandstofmeter niet op de goede plek zitten, dus ga ik 2x0.6l meenemen en ik ga hem leegrijden. De wijzer is wel een soort van trouw...elke keer doet hij hetzelfde. Elke keer gooi ik er 4 liter in. En dan staat de wijzer op halfvol. Dus theoretisch zou hij in het rood leeg moeten gaan. Ik zal wel exact laten weten hoe ver je met een originele Orbit 2 50 kan rijden.
2019-07-10 22.44.10.png2019-07-10 22.44.10.png
ALS ik hem vol tank gaat de wijzer nóg verder voorbij de F. Dan is de vraag hoever kan ik in t rood
 
Sym scooters is bekend dat ze een kleine tank hebben.. Deze zijn rond de 5 liter.. En halen de 6 liter eigenlijk nooit.

Peugeot kisbee is de enigste chinees achtige scooter dat een grote 6.3 liter kunstof tank heeft. (deze heb ik zelf ook gemeten door steeds 1 liter benzine in de tank te doen.. In de hals stond deze op 6.3 liter.) Maar echt zuinig vond ik de kisbee momenteel ook niet.. Reed er nou 140KM ermee. (en dit viel me best eigenlijk wel tegen. Als je hoopt op meer, krijg je altijd minder.
 
Hoe ver je in het rood zou kunnen zonder dat de scooter zonder benzine komt te staan, kun je door de afwijking van de meter niet zeggen.
Dit zou je proefondervindelijk moeten uitproberen.
Wat je zou kunnen doen is in serie met de draad die van je vlotter naar de cockpit loopt een weerstand op te nemen, zodat de meter precies vol aangeeft wanneer je de tank helemaal gevuld hebt.

Misschien het onderstaande eens proberen om een stroomlek in de draad tussen cockpit en vlotter uit te sluiten.

Trek de connector eens los bij de vlotter, de meter zou nu helemaal op leeg moeten staan.
 
Hoe ver je in het rood zou kunnen zonder dat de scooter zonder benzine komt te staan, kun je door de afwijking van de meter niet zeggen.
Dit zou je proefondervindelijk moeten uitproberen.
Wat je zou kunnen doen is in serie met de draad die van je vlotter naar de cockpit loopt een weerstand op te nemen, zodat de meter precies vol aangeeft wanneer je de tank helemaal gevuld hebt.

Misschien het onderstaande eens proberen om een stroomlek in de draad tussen cockpit en vlotter uit te sluiten.

Trek de connector eens los bij de vlotter, de meter zou nu helemaal op leeg moeten staan.
Oké, waar bevind deze zich? En zit er een aftapplek dat ik thuis mijn tank leeg maak en opnieuw vul. Ik hoop dat ik nu niet weer iets dubbel doe. Anders krijg ik een waarschuwing!...? Ik zet me zeker expres voor lul...?
 
Ik tank elke keer als de wijzer op halfvol staat. En dan gaat er elke keer 4 liter in. Dus die 3 tank inhouden die ik tegen kom. Variërend van 4liter naar 5.2 naar bijna 7liter. Heb ik helemaal niks aan. Het is dan 5.2liter. Het is op 1 manier makkelijker te achterhalen zonder leeg te rijden. En dat is aftappen. Maar waar? Vroeger met mijn Honda MBX 80cc was het allemaal zo simpel. Sorry weet geen bouwjaar. O ja 2 takt. Als ik iets fout doe zet het in t bericht. Ik beheer zelf vrijwillig een buurt preventie app. Met 251 groepen en 6000 leden. En ik kom met uitleg verder dan mensen te straffen als ze niet eens in de gaten hebben wat ze "fout" doen. Excuses
 
Dat witte ding boven op je tank (fuel unit), zoals je op de foto kunt zien zit er een stukje draad aan van ongeveer 20 a 30cm, daar vind je de connector.
Op de middelste foto zie je hoe dit ding eruit ziet als je hem demonteert.
Ook zie je de vlotter die met een armpje verbonden is met dat zwarte vertikale "kastje", hierin zit die variabele weerstand.
Wat ook zou kunnen is dat de arm van de vlotter verbogen is waardoor de meter te veel aangeeft.

51232
 
Last edited:
Oké dankjewel. Ik had aan een verbogen vlotterarm nog niet gedacht. Dat zou verklaren waarom hij wel constant is. Mij maakt het niet uit hoe of wat. Als ik nu zeker mijn inhoud vd tank wist. Dan heb ik bij een halve tank geen stress. Zoals al eerder door mij gevraagd zijn er 3 antwoorden op de tankinhoud. 4liter 5.2liter en 6.7 liter. Ik gok op 5.2liter. Maar ik ga de tank compleet leeg laten lopen en vullen. Er staat 8000km op de teller en hij is het redden waard. Hij loopt variërend van 47 tot 51 op de GPS dus ga ik toch aan de dealer vragen of de varioring er nog in zit. Hij haalt hem er voor 20eu uit. Het is nu levensgevaarlijk tussen de auto's. Hij moet 55 lopen. Ik hoop dat de ring er nog in zit en anders heb ik weinig opties. Ik moet wel zeggen ; GEWELDIGE mensen hier op t forum
 
Het is inderdaad een beetje verwarrend, in het servicemanual, waar ik bovenstaande pagina heb gekopieeerd, staat 5,2 liter en 1,5 liter reserve, er staat echter niet bij of deze reserve inhoud inbegrepen is bij deze 5,2 liter of dat deze inhoud erbij komt en de naald van de meter dan in het rode vlak komt.
Dit zou wel die 6,7 liter verklaren.

Bram, ik weet niet of de originele sproeier er nog in zit maar meestal raadt men aan om bij het verwijderen van de varioring ook gelijk de sproeier 2 maatjes groter te plaatsen, de brommert moet immers harder werken en wie hard werkt moet meer eten ;) , maar dat kan dealer je zeker vertellen.

De tank zou je leeg kunnen trekken met een slangetje met het ene uiteinde op de bodem van de tank en het andere uiteinde in een lager geplaatste jerrycan.
Het geheel op gang brengen door even aan de zijde van de jerrycan even te zuigen.

Een andere methode is misschien de vacuumkraan of vacuumpomp los van de tank te nemen echter dit wordt een echte zwijnerij.

ik weet niet of je scooter een vacuumpomp of vacuumkraan heeft.
Als het een vacuumkraan betreft zou je het brandstofslangetje bij de carburateur los kunnen nemen en dit in een jerrycan hangen.
Dan de vacuumslang van de vacuumkraan losnemen bij de carburateur/spruitstuk en even op zuigen zodat de vacuumkraan open gaat en tijdenss het zuigen aan de vacuumslang deze te knikken zodat er een onderdruk op de vacuumnippel van de vacuumkraan blijft en deze open blijft staan en de benzine doorlaat.
 
Last edited:
Ik tank elke keer als de wijzer op halfvol staat. En dan gaat er elke keer 4 liter in. Dus die 3 tank inhouden die ik tegen kom. Variërend van 4liter naar 5.2 naar bijna 7liter. Heb ik helemaal niks aan. Het is dan 5.2liter. Het is op 1 manier makkelijker te achterhalen zonder leeg te rijden. En dat is aftappen. Maar waar? Vroeger met mijn Honda MBX 80cc was het allemaal zo simpel. Sorry weet geen bouwjaar. O ja 2 takt. Als ik iets fout doe zet het in t bericht. Ik beheer zelf vrijwillig een buurt preventie app. Met 251 groepen en 6000 leden. En ik kom met uitleg verder dan mensen te straffen als ze niet eens in de gaten hebben wat ze "fout" doen. Excuses

Je kan ook gewoon de benzine tank helemaal leeg maken.. (moet je een paar jerrycans hebben)
En dan koop je een maatbeker van 1 liter.. Doe je elke keer 1 liter erin.. En dan tel je gewoon door net zo lang de benzine in de hals zit en je weet hoeveel benzine erin wilt. Zo heb ik het ook gedaan.. Probleem is dat fabrikanten maar ongeveer getallen opgeven die niet met de werkelijkheid kloppen.. Dus na meten is het best wat je kan doen.

ik weet niet of je scooter een vacuumpomp of vacuumkraan heeft.
Als het een vacuumkraan betreft zou je het brandstofslangetje bij de carburateur los kunnen nemen en dit in een jerrycan hangen.
Dan de vacuumslang van de vacuumkraan losnemen bij de carburateur/spruitstuk en even op zuigen zodat de vacuumkraan open gaat en tijdenss het zuigen aan de vacuumslang deze te knikken zodat er een onderdruk op de vacuumnippel van de vacuumkraan blijft en deze open blijft staan en de benzine doorlaat.

Ligt eraan waar en hoe de tank zit.. Zit op achter op de oude plaats, dan is er geen pomp nodig. Bij een tank die onder de voetenplank zit heb je 100% wel een opvoer pomp nodig.
 
Bram,

kijkende naar de foto's van bijdrage #4 viel me ineens in dat de wijzer van de brandstofmeter ook wel verdraaid zou kunnen zijn.

Als je de meter van contact neemt, valt de meter dan terug naar het aller minimum?
 
Bram,

kijkende naar de foto's van bijdrage #4 viel me ineens in dat de wijzer van de brandstofmeter ook wel verdraaid zou kunnen zijn.

Als je de meter van contact neemt, valt de meter dan terug naar het aller minimum?
Jazeker tegen het daarvoor bestemde pinnetje. Ik zoek ook de schuld ín de plaatsing van de tekening vd tankinhoud waar de wijzer naar wijst. Of wijzer of plaatje. Want zoals ik al zei is het wel constant wat hij fout doet. Maar bij halfvolle tank al 4 liter kunnen tanken zou op een 7 liter tank wijzen maar niet echt bewijzen. Overigens heb ik de tank hoog in de buddy
 
Je moet wel niet vergeten dat wanneer het wijzertje de helft aangeeft dit inwerkelijkheid door de afwijking, 1 streepje minder is.
 
20190716_122837.jpg
Op volgorde. Volle tank minus 45km die ik heb gereden. Dan de halfvolle tank wanneer ik op dit punt ga tanken gaat er 4 liter in. Als laatste de ruststand. Ik heb zoveel opties gehoord over de tankinhoud dat ik hem gewoon wil aftappen. Ik heb een Sym Orbit 2 50 4 takt uit 2014 en de tank zit ouderwets in de buddy. Alvast bedankt.
 
Back
Top