Ineens geen licht meer

Status
Not open for further replies.

Spy 70cc

Put it in the A I R
Hallo, ik heb nu dus weer een nieuw probleem, natuurlijk net voor Wemeldinge :|

Gistermiddag deed mn licht het nog.. Daarna mn scooter goed gewassen en afgespoten, en sindsdien doet dus mn licht het niet meer...

Alles nagelopen.. Alleen weet ik niet welke draden ik moet checken.
Het gaat om een Yamaha Spy met originele ontsteking..

Nu wil ik evt dan mn licht op mn accu aansluiten, aangezien mn accu nog wel bijgeladen word... :?

Hoe doe ik dat (welke draden dus) of heeft iemand tips voor hoe ik alles nog een kan nalopen (misschien ben ik iets vergeten...)

Alvast bedankt! Stephan
 
Advertisement - register to remove this

Vanaf je lichtspoel gaat een draad naar je spanningsverdeler, vanaf je spanningsverdeler naar je schakelaar, van schakelaar naar lichten, en van lichten naar frame/accu.

Ikzelf heb ook mijn lichten aan mijn accu gehangen.
Je kan hiervoor het beste een draad van je claxon gebruiken. Die schakelt namelijk op massa, niet op stroom (er staat altijd stroom over je claxon, maar de verbindng naar massa onderbreekt door de schakelaar).

Haal de draad van je lichtspoel los, en verleng deze met een lange draad.
Plak deze bij 1 van de 2 connectors op je toeter.
Nu kunnen er 2 dingen gebeuren;
- Je toeter gaat aan als je je lampen aan doet (leuke situatie :p)
- Je lichten branden op je accu.

Het voordeel om hiervoor de stroom van je claxon te gebruiken is dat je lichteh ook uit zijn als je contact uit staat ;) (heb het zelf ook zo vanwege defecte lichtspoel)
 
Last edited:
Maar welke draad moet ik dan pakken vanaf mn lichtspoel? Er zitten 2 losse connectors en 1 met 2 draden...

rood-wit
zwart (geloof ik)

en 1 connector met 2 draden...
 
Hmm.. Ik snap alleen mn Italjet :p

Bij mij komen er 3 draden uit. 1 om mn accu op te laden, 1 voor mn verlichting, en 1 voor mn ontsteking. Mijn 'lichtspoel' draad was geel.
 
Alle lampjes werken... Heb het getest direct op mn accu...

Alle connectors zitten ook nog goed en goed vast...

Als iemand mij kan vertellen hoe en wat, want ik had denet licht via mn accu, maar net gestart en toen is mn zekering gesprongen volgens mij.

Ik heb de gele draad gepakt...

Ik heb dus 4 draden (voor de duidelijkheid)

rood-wit
zwart
en 1 connector met 1 witte draad erin en 1 gele...
 
aeroxke23! said:
je kan ook een zaklamp meeneme

Reply dan niet :|

@ Cipher, ik snap niet hoe jij het hebt gedaan, ik heb het getest toen ik mn contact aan had staan en mn scooter niet aan het draaien was..

Toen ik eenmaal ging rijden, deed niets het meer, en was mn zekering doorgeslagen...

Nu wilde ik ff weten welke draad ik dan precies moet 'aftappen' en op mn toeter moet zetten...
 
Nee.. er zit er al 1 op je toeter :p

Je toeter hangt via je contact aan je accu; Je toeter doet het alleen als je contact aanstaat. Das mooi.. want je wilt ook niet dat je lichten aan kunnen als je contact uitstaat.

Je toeter is massa-geschakeld. Dat wil zeggen.. de toeter staat wel in verbinding met de plus van je accu, maar niet met de min. Met je toeterknop laat je hem wel verbinden met de massa.

Je kunt de +draad van je toeter dus pakken om je lichten op aan te sluiten.
Ik heb eerst gekeken welke draad uit mijn ontsteking naar mijn licht ging. Dat was snel gedaan, ik heb maar 3 draden waarvan 1 de ontsteking. De 2 overige draden om de beurt direct aan de accu gehangen. Dit kon niet schadelijk zijn, ik wist dat 1 voor het opladen van de accu was, en dan gebeurd er gewoon niets (nee, je maakt zo dus geen kortsluiting ;)) en de ander voor mijn lichten. Toen ik wist met welke draad mijn lichten gingen branden had ik de goede draad (een wit-gele).

Vervolgens deze draad losgelaten, en de draad die uit mn kabelboom kwam en hieraan vastgemaakt verlengt. Deze verlengde draad onder mn treeplak naar mn voorkant.
Daar heb ik 1 van de draden die op mn toeter zat gesplits, en mijn verlengde draad eraan gehangen. Contact aangezet, en licht aangezet. Toen begon hij te toeteren =)

Dat kwam.. omdat ik de min van mijn toeter op de plus van mijn lampen had gehangen, waardoor mijn toeter via mijn lampen door een massa had.. en dus ging toeteren.
De splitsing van de ene toeterdraad afgehaald, en aan de andere gehangen, en toen werkte alles perfect.
Verlichting doet het alleen als contact aanstaat, en brandt altijd even fel.. hoe hard/zacht je ook rijdt.


Wat heb jij precies gedaan waardoor je zekering is gesprongen? Dat kun je eigenlijk alleen voor elkaar krijgen door de draad van je toeter aan je massa te hangen, ipv je lampen :p
 
Het is opgelost, vandaag tog maar even mn blok eronder vandaan gehaald en ontsteking eraf gesloopt..

Er zat nogal een laag roest op mn spoelen, dus ff licht opgeschuurd.. Goed ontvet en er weer opgezet...

And then there was light ;)

In ieder geval bedankt Cipher, het was een goed idee, heb het vanochtend nog geprobeerd voor ik mn blok eraf had gehaald..

Alleen mn accu laadde ook niet meer bij... Nu dus weer wel ;)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top