Inbouwen van nieuwe carb + afstellen

Wout

Streng & rechtvaardig
Ik heb net een 19mm carb besteld voor m'n Zenith (onbegrensd, zonder vario). Ik ga deze er in zetten omdat ik meer trekkracht wil. Er zit nu een 54 sproeier in en ik heb al een 72 gehaald.

Ik weet ongeveer wel hoe ik dat ding moet vervangen, want ik heb me oude carb er al eens uit gehaald en er weer in gezet. Maar zijn er bij een 19mm carb dingen anders? Of zijn er dingen waar ik echt goed op moet letten en die newbie's zoals ik vaak fout doen?

En dan wilde ik ook nog ff weten over dat afstellen. Ik weet dus dat ik 2 schroeven heb, lucht en stationair schroef. Je moet ze dus allebei dichtdoen en dan allebei 1 slag open en gaan rijden, en dan proberen met kleine slagjes af te stellen.

Dit is mij allemaal ook maar verteld, dus ik wilde ff checken of dit wel klopt. En zijn er bij afstellen nog tips om het goed te krijgen?

En even voor de mensen die willen gaan zeggen dat als je niet weet waar je mee bezig bent dat je er dan vanaf moet blijven: Ik ga dit zelf doen om 2 redenen
1. De dealer vraagt minimaal 200 piek
2. Zolang ik niks zelf doe leer ik ook niks, jullie hebben ook allemaal ooit je eerste carb ingebouwd
smile.gif
 
Advertisement - register to remove this

Heel goed doet je het zelf doet, daar zul je mij niet over horen...
smile.gif


Het KAN wellis passen en meten worden met je gaskabel, dattie dus net te kort is of net te lang, maar dna moet je maar een beetje beunen. En logisch nadenken...

Verder staan de schorevies al behoorlijk goed open dacht ik, die stationair schroef kun je trouwens beter afstellen als je scoot loopt, en je dan ffm et de schroevendraaier die schroef zo gaat aandraiien dat ie lekker veel toerne draait maar nog net niet weg rijdt. Die luchtschroef is heel verschillend, en moet dnke ik iets van 2 slagen open ....

SvR
 
Originally posted by Sjoerdyo:
Heel goed doet je het zelf doet, daar zul je mij niet over horen...
smile.gif


Het KAN wellis passen en meten worden met je gaskabel, dattie dus net te kort is of net te lang, maar dna moet je maar een beetje beunen. En logisch nadenken...

Verder staan de schorevies al behoorlijk goed open dacht ik, die stationair schroef kun je trouwens beter afstellen als je scoot loopt, en je dan ffm et de schroevendraaier die schroef zo gaat aandraiien dat ie lekker veel toerne draait maar nog net niet weg rijdt. Die luchtschroef is heel verschillend, en moet dnke ik iets van 2 slagen open ....

SvR


En nu echt een hele domme vraag
smile.gif
wat is de stationair schroef en wat is de luchtschroef
smile.gif

Ik weet dat er twee schroeven zitten maar welke is welke
biggrin.gif


En m'n oude was dus eerst echt heel brak afgesteld en reed echt meteen weg als je hem startte
 
ik weet et ook niet precies,maar volgens mij kun je het op de volgende manier (heel simpel) uitzoeken: laat je scoot stationair lopen en ga ff aan allebei die schroefjes draaien, de schroef waarbij je toerental et meeste veranderd is je stationair (klopt toch jongens?)
 
Originally posted by speedfight is the best:
ik weet et ook niet precies,maar volgens mij kun je het op de volgende manier (heel simpel) uitzoeken: laat je scoot stationair lopen en ga ff aan allebei die schroefjes draaien, de schroef waarbij je toerental et meeste veranderd is je stationair (klopt toch jongens?)


doh!!!
*slaat zichzelf op hoofd*

had ik ook wel eigenlijk kunnen bedenken
smile.gif
maar moet wel kloppen jah
 
Originally posted by speedfight is the best:
ik weet et ook niet precies,maar volgens mij kun je het op de volgende manier (heel simpel) uitzoeken: laat je scoot stationair lopen en ga ff aan allebei die schroefjes draaien, de schroef waarbij je toerental et meeste veranderd is je stationair (klopt toch jongens?)

opzich wel, maar luchtschroef heeft ook invloed op de stationairtoerental
 
ok, hier komtie:
haal carb uit elkaar, en bekijk hem beter, als je door het gat kijkt waar je gasschuif zit, zie je op een gegeven moment een pinnetje zitten, dit pinnetje is verbonden met een schroef---> je stationaischroef.

luchtschroef zit meestal aan de luchtfilterkant, bij de meeste carbs, als je door de luchtaansluitkant kijkt, zie je een gaatje die wat dieper voor een deel word afgesloten door de luchschroef. door in en uitdraaien van de schroef bepaal je hoe groot dat gat is.

afstellen
luchtschroef 2 a 2,5 slag open
sproeier : lekker grote
start scoot:
als je gas geeft geluid, bwhoohh en zakt weg = monteer veel grotere sproeier
je hoort gesputter= monteer kleinere sproeier

goed geluid, en rijd goed = bougiemethode gebruiken (let wel dat je de juiste bougie gebruikt)

luchtschroef afstellen:
zet stationairschroef maximaal
ga aan luchtschroef draaien tot je motortje het meest toeren (dus herrie maakt)

gasnaald kun je voorlopig nog wel vanaf blijven, stationairsproeier en chokesproeier zijn meestal wel goed
 
Wout, wat is het voor carb, is het zo'n Dellorto van malossi? Die heb ik ook op mijn zenith. Paste allemaal zonder problemen maar er moet wel zo'n verloopstukkie op het spruitstuk en het spruitstuk is iets smaller dan 19mm, 16mm geloof ik... Heb nu een 19mm spruitstuk van RGD maar die moet ik er nog opzetten.
mazzel, Jeroen
 
Back
Top