Ik heb een paar probleempjes/vragen over mijn scooter

50ccsnaba

New Member
Hoi ik heb een kymco carry 2017
Ik heb een paar probleempjes/vragen over mijn scooter

1 Ik wil de lamp van mijn scooter vervangen (met een 12v 35/35) omdat er 1tje het heeft begeven
Moet ik de omcirkelde plastic dop verwijden om bij de koplampen te komen?

2 En hoe vervang ik een toeter/claxon ik heb een nieuwe gekocht maar de draadjes van de oude toeter/claxon lijkt wel vast gezet die krijg ik er niet zo maar uit wat moet ik doen als ik de draadjes niet uit de oude toeter krijg ?

3 wat doet deze bout in de uitlaat?

4 En tot slot waar is dit gat voor bij de afbeelding met een 4 erin

Hopelijk hebben jullie de antwoorden op mijn vragen en ik wens iedereen een fijne herfst
 

Attachments

  • IMG_20221021_002931_498.jpg
    IMG_20221021_002931_498.jpg
    131.5 KB · Views: 21
  • 20221020_174840.jpg
    20221020_174840.jpg
    303.3 KB · Views: 21
  • IMG_20221021_003039_073.jpg
    IMG_20221021_003039_073.jpg
    137.6 KB · Views: 21
Advertisement - register to remove this

1. ja
2. Soms zitten op die verende stekers een nokje wat je moet indrukken om de stekker los te halen.
3. waarschijnlijk zat hier vroeger een sls-systeem op wat de vorige eigenaar eraf heeft gesloopt. zoek maar een op YT op "Remove PAIR System"
4. wat is dit voor ding/stuk kunststof en waar zat dit?
 
3 is voor een lambdazonde... maar die hebben deze modellen niet...
de Super8 bj'11 ook niet.

Klopt inderdaad als het hier de Carry Euro 2 betreft.
Bij de Euro 4 (v/a Bj. 2018) is het semi-injectie waarbij de lambdasonde wel aanwezig is en/of dient te zijn.

3 is vanuit de fabriek om de emissies te meten

Hoe je er een o2 sensor in kan draaien weet ik niet, het was namelijk een m6 boutje(?) en o2 sensoren zijn er pas vanaf m12

Deze meting vind plaats aan het (uit)einde van de uitlaat (na de katalysator of pot) en niet in de bocht!
Het is in mijn optiek namelijk nogal een raar gegeven als men dit in de bocht gaat meten alvorens dit uit de uitlaat komt...
Aangezien de Ts niet rept over een m6 bout, en ik het ook niet kan zien/waarnemen op de betreffende foto is dit vooralsnog een aanname.

Uitstoot emmisie.png

Op de originele uitlaat van de (Euro 2) Carry behoort geen aansluiting te zitten v.w.b. een zgn. zuurstofsensor!
Op de uitlaten van de Euro 4 & 5 is deze wel terug te vinden wat uiteraard logisch is.
En het is ook geen aansluiting voor het SLS/SAS of EGR systeem wat dat betreft, dit werkt namelijk anders als dat we gewend zijn.
(zie bovenstaande foto van het Kymco 4 takt motorblok i.c.m. het EGR systeem)

Het zgn. SLS/SAS systeem wat rechtstreeks (met een filterhuisje) op de uitlaat gemonteerd zit, zien we echter (bijna) alleen maar terug op de 2 takt scooters van div. merken en types! Deze aangezogen lucht (via de onderdruk van krukas en zuiger) zorgde ervoor dat er extra lucht in de uitlaat werd gepompt bij de uitlaatslag. Eigenlijk hetzelfde principe als wat nodig is om de brandstofkraan en/of pomp op gang te brengen via een membraan als het spulletje op & neer gaat!
 
3 is voor een lambdazonde... maar die hebben deze modellen niet...
de Super8 bj'11 ook niet.


Lambdazonde zit normaal gesproken dichter op de cilinder..

Die opening kan ook zijn om er een gas meter / o2 meter erop aan te sluiten zodat je de scooter zuiniger kan afstellen.. (misschien iets voor de fabrikant?)
 
ik zag idd een technigas uitlaatbocht voor een GY6 en daar zat ie idd een stuk dichter bij de cilinder...
maar ff gekeken ... dat gaat volgens mij niet passen op een agility of super8.
 
1. ja
2. Soms zitten op die verende stekers een nokje wat je moet indrukken om de stekker los te halen.
3. waarschijnlijk zat hier vroeger een sls-systeem op wat de vorige eigenaar eraf heeft gesloopt. zoek maar een op YT op "Remove PAIR System"
4. wat is dit voor ding/stuk kunststof en waar zat dit?

1. hoi dank voor uw reactie ik het is mij gelukt om de lamp te vervangen maar er komt nog steeds geen licht uit ik denk dat het komt omdat de kabel zwart/bruin is misschien verbrand ? ik heb de juiste soort lamp en voltage 12v 35/35 ( ik heb afbeeldingen toegevoegd )

2. het is mij gelukt om de kabels los te maken van de oude toeter maar er kwam nog steeds geen geluid uit dus heb ik mijn multimeter erbij gehaald en er komt bijna geen stroom uit de connecties mijn scooter stond aan toen ik de meeting deed wat moet ik nu doen ?

4, dat ding zit net onder de koplampen en ik denk dat er een lamp in moet ( ik heb afbeeldingen toegevoegd )
 

Attachments

  • 20221021_143140.jpg
    20221021_143140.jpg
    208.9 KB · Views: 11
  • 20221021_174612.jpg
    20221021_174612.jpg
    145.3 KB · Views: 9
  • 20221021_174620.jpg
    20221021_174620.jpg
    158.7 KB · Views: 9
  • 20221021_174309.jpg
    20221021_174309.jpg
    191.2 KB · Views: 9
  • 20221021_174307.jpg
    20221021_174307.jpg
    129.3 KB · Views: 8
  • 20221021_174626.jpg
    20221021_174626.jpg
    92.6 KB · Views: 10
Last edited:
1. hoi dank voor uw reactie ik het is mij gelukt om de lamp te vervangen
Proficiaat.
ik denk dat het komt omdat de kabel zwart/bruin is misschien verbrand ?
Dat zou kunnen.
Werkt de lamp wel als je grootlicht inschakelt?
Ik zie dat dit een nieuwere Carry is met 2 koplampen, meestal is het bij brommers en motoren zo, dat de linker koplamp alleen brandt bij dimlicht en de rechter alleen bij grootlicht, heb je hier rekening mee gehouden want misschien heb je helemaal geen probleem.
Hoe lang heb je die scooter al?
Werkte de verlichting toen je hem kocht?
Zo ja, kon je de verlichting laten branden als de scooter niet gestart was?

4, dat ding zit net onder de koplampen en ik denk dat er een lamp in moet ( ik heb afbeeldingen toegevoegd )
Dat ding noemt men een fitting en is voor je stadslicht, hier hoort een lampje in van 12V/3W.

https://www.m2trading.com/nl/websho...MIkI-005b2-gIV1Ox3Ch3eRA64EAQYBSABEgI8G_D_BwE
 
Last edited:
meestal is het bij brommers en motoren zo, dat de linker koplamp alleen brandt bij dimlicht en de rechter alleen bij grootlicht
Dat was bij mijn Speedfight 2 inderdaad het geval. Zat zo geschakeld.
Bij mijn Neos branden beide lampen of dim- of grootlicht. Deze heeft de genoemde schakeling niet.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
@50ccsnaba
Check of jij zo'n schakeling hebt waar @Sparky het over heeft.
Zal ongetwijfeld in het instructieboekje van de scooter staan.
-------------------------------------------------------------------
Zo te zien heb je sowieso een breuk in de blauwe kabel (rode cirkel)
De groene en witte kabel vertonen ook verschijnselen van breuk (rode pijlen)
Bedrading doormeten en dan weet je het!
Bedrading koplamp.jpg
 
Lambdazonde zit normaal gesproken dichter op de cilinder..

Die opening kan ook zijn om er een gas meter / o2 meter erop aan te sluiten zodat je de scooter zuiniger kan afstellen.. (misschien iets voor de fabrikant?)

Leg mij is uit hoe dit dan precies in z'n werking gaat!
En waarom zou deze dichterbij de cilinder moeten zitten?
En gaan ze (fabrikant/dealer) dit dan bij elk toerental afstellen, zoals het accelereren en rpm op top, of toch ook het stationair toerental?
Dit lijkt me nogal een lastig klusje als het motorblok gebruik maakt van een normale CVT carburateur en CDI.

En hoe verklaar je dan dat deze aansluiting ook op de imitatie (bijvoorbeeld: Power one) uitlaten terug te vinden is!

En ondanks dat tegenwoordig alles maar vergeleken (over één kan gescheerd) wordt met de Chinese GY6 motorblokken, hebben Kymco, Keeway, Sym en TGB toch best een afwijkend (en geheel eigen) motorblok ontwikkeld. Het is weliswaar gebaseerd op het GY6 (Honda) motorblok van de Kymco Filly wat eigenlijk van origine een luchtgekoelde 125cc motorblok van Suzuki is! Sommige onderdelen zijn uitwisselbaar maar lang niet alles!

Aannemelijker is, is dat de uitlaat al een keer vervangen is geweest waardoor er nu een (nieuwer) type opzit met een aansluiting voor de O2, Lamdba en/of zuurstofsensor i.c.m. een ECS (solonoid carburateur) of ECU (volledig injectie met een geïntrigeerd gasklephuis) systeem!

Zoals we allen inmiddels wel weten, houdt de Europese Unie zich continu bezig met het terugbrengen van de uitstoot van schadelijke stoffen in het milieu. Zij zoeken naar de beste manieren om dit te verminderen. Zo hebben zij ook de EURO4/5-norm opgesteld. Met de nieuwe EURO4/5-norm moeten scooters en brommers een zgn. Exhaust Gas Recirculation (EGR) hebben. Deze uitlaat-reductiemethode wordt gebruikt bij interne-verbrandingsmotoren waarmee, om een lang en ingewikkeld verhaal kort te houden, de uitlaatrecirculatie geregeld wordt door een EGR-klep, waardoor er een deel van de uitlaatgassen uit de motor teruggeleid worden naar de verbrandingskamer.
Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur en de uitstoot drastisch, tot wel 30%! Daarnaast is er in de uitlaat een tweede katalysator geplaatst door middel van een restrictie (A.K.A: Lambdasonde) in de voorbocht. Deze tweede katalysator helpt niet alleen om de uitlaatgassen om te zetten in gezuiverde uitlaatgassen, maar ook voor een zuiniger verbruik qua brandstof. Deze aanpassingen zorgen ervoor dat de scooters een stuk schoner zijn voor ons milieu.


Edit: Beetje lang verhaal, maar nog steeds wel actueel toch?
 
Last edited:
Back
Top