iets sneller

Timdoe

New Member
Goede dag,

Ik heb ik 2015 een nieuwe Kymco people S gekocht die altijd netjes dealer onderhouden is.
Maar ik heb besloten nu die wat ouder is om er zelf aan te gaan sleutelen.
Ik heb hem vorige maand al een service beurt gegeven.
Nu begin ik een maand later (dus ga er van uit dat dat er niks mee te maken heeft) te merken dat mijn scooter steeds langzamer gaat.
Ik ben geen race monster en mijn scooter ging op de teller altijd 58 maar dat is nu terug gelopen naar 45 op de teller.
Omdat ik weet dat de teller niet nauwkeurig is en mijn sneller van 58 misschien maar 52 was en de nu 45 waarschijnlijk maar 40 is word het wel tijd er nu echt wat aan te doen.
Mijn oude topsnelheid van 58 was eigenlijk wel goed maar hij was altijd al heel langzaam met optrekken.
Er staat 30.000km op de teller.
Ik zit er nu dus aan te denken om mijn hele blok te reviseren.
Is het dan verstandig gelijk de krukas te vervangen?
Maar als ik dan toch bezig ben wil ik er gelijk wat aan doen zodat de topsnelheid ietsjes omhoog gaat maar vooral de optrek snelheid moet flink omhoog.
Nou ben ik redelijk handig, ik kan best dingen uit elkaar halen onderdelen vervangen en weer netjes in elkaar schroeven maar ik weet niet precies wat ik nodig heb om hem sneller op te laten trekken en de top snelheid iets hoger te laten worden.
Ik hoef geen 100km per uur te gaan, als ie maar wat sneller optrekt en de top snelheid misschien 65 ofzo.

Dus mijn vraag aan jullie wat zouden jullie doen?
En heb ik nodig?
 
Advertisement - register to remove this

Dealer onderhouden wil niet altijd zeggen dat dit goed en serieus gedaan is!

Je schrijft je hebt de vorige maand de scooter al een service beurt gegeven, wat heb je gedaan/gecontroleerd?

Omdat de scooter toch al wat km's gemaakt heeft zou ik beginnen met het controleren van de staat van de vario, de rolletjes, de koppeling en de V-snaar.

Als je de vario dan toch los hebt kun je gelijk controleren of de variobus al een gladde bus is of nog eentje met een opstaande rand of zelfs soms een varioring.

Als er nog de originele bus in zit zou je wat snelheidswinst kunnen behalen door deze te vervangen met een gladde bus of indien een verdwaalde varioring, deze te verwijderen.

Zijn de bovengenoemde zaken in orde of in orde gebracht en de scooter loopt nog steeds niet goed, dan toch maar even de compressie (laten) meten.

Als de compressie niet goed is of andere dingen versleten zoals lagers, kun je altijd nog overwegen om het hele blok te reviseren want een goed blok reviseren heeft naar mijn mening weinig nut en kost alleen maar een hoop geld.

Verder misschien de carburateur reinigen en het membraan en luchtfilter controleren.
 
Last edited:
Ik heb alles gedaan wat in het werkplaatshandboek staat.
Ook heb ik de gehele vario iclusief de rolletjes, snaar en koppeling vervangen.
Verder de Olie ververst en remmen gedaan zowel voor als achter.
Er zit een gladde bus in geen vario ring.
Ik zal inderdaad de compressie maar laten meten voor dat ik ga rommelen.
Carburateur reinigen en het membraan heb ik nog niet gecheckt dat kan ik wel even doen.
Luchtfilter is ook nieuw.
 
Back
Top