Iemand verstand van injectie piaggio Zip Iget? Startproblemen

Sundarah

Well-Known Member
Hoi

Wat heb ik spijt dat ik ooit een injectie zip nieuw heb gekocht. Piaggio mag dan bekend staan om betrouwbaarheid toen ze nog een carburateur hadden, maar mijn injectie model had na 6000 km al een defecte benzinepomp, (230€ vervanging inc montage)

Nu heeft de scooter een volledig grote servicebeurt gehad, loopt heel goed zodra hij eenmaal aanstaat, maar nu heeft hij problemen met starten, had hij voor de grote beurt dus ook.

Voor zover ik weet hoort een injectie scooter gewoon goed te starten zonder gas te geven, dit ging na de grote beurt al moeizaam. Tijdelijk heb ik dit kunnen verhelpen door extra gas te geven, ongeveer 1000 km later werkt dit ook niet meer, gas reageert pas 2/3 seconde nadat ik de scooter uberhaubt aan heb staan. Weet iemand welke sensor er verantwoordelijk is voor dit soort gedrag. Ik kom al gauw uit bij de TPS sensor na wat detective werk..

Weer weggebracht, kunnen niks vinden. TPS /parameter reset gedaan, geen error codes. Compressie/lek test hij start in de zaak gewoon goed,lekker typisch weer, kunnen ze het probleem niet nabootsen. de eerste 5000 km startte hij gewoon direct. is de TPS defect ofzo? Ik merk dat hij slap aanslaat, Hij hoort normaal wat meer toeren te geven bij het starten waarna hij rustig word, nu klinkt het als het tegevenovergestelde, hij gaat pas meer toeren maken 2-3 sec nadat hij aanslaat. accuspanning en klepspeling is allemaal dubbel gecontroleerd, er zit pas 8600 km op de teller. wat een nachtmerrie dit ding zeg. Weet iemand welke sensor verantwoordelijk is voor dit rare gedrag? Ik tank gewoon E5 shell.

Ik heb de monteur gevraagd of hij zeker weet dat de klepspeling goed staat. Is naar jullie mening de "standaard" klepspeling goed? Heb wel veel vertrouwen in mijn monteur want hij klinkt als een slimme vent, enkel heb ik persoonlijk een beetje idee dat hij / veel huidige monteurs wellicht niet genoeg afweten van moderne injectie techniek om zulke problemen te verhelpen, maar gezien alles zelf regulerend is in een injectie motor, weet ik ook niet zoveel wat je er uberhaubt aan kan doen.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Hoi

Wat heb ik spijt dat ik ooit een injectie zip nieuw heb gekocht. Piaggio mag dan bekend staan om betrouwbaarheid toen ze nog een carburateur hadden, maar mijn injectie model had na 6000 km al een defecte benzinepomp, (230€ vervanging inc montage)

Nu heeft de scooter een volledig grote servicebeurt gehad, loopt heel goed zodra hij eenmaal aanstaat, maar nu heeft hij problemen met starten, had hij voor de grote beurt dus ook.

Voor zover ik weet hoort een injectie scooter gewoon goed te starten zonder gas te geven, dit ging na de grote beurt al moeizaam. Tijdelijk heb ik dit kunnen verhelpen door extra gas te geven, ongeveer 1000 km later werkt dit ook niet meer, gas reageert pas 2/3 seconde nadat ik de scooter uberhaubt aan heb staan. Weet iemand welke sensor er verantwoordelijk is voor dit soort gedrag. Ik kom al gauw uit bij de TPS sensor na wat detective werk..

Weer weggebracht, kunnen niks vinden. TPS /parameter reset gedaan, geen error codes. Compressie/lek test hij start in de zaak gewoon goed,lekker typisch weer, kunnen ze het probleem niet nabootsen. de eerste 5000 km startte hij gewoon direct. is de TPS defect ofzo? Ik merk dat hij slap aanslaat, Hij hoort normaal wat meer toeren te geven bij het starten waarna hij rustig word, nu klinkt het als het tegevenovergestelde, hij gaat pas meer toeren maken 2-3 sec nadat hij aanslaat. accuspanning en klepspeling is allemaal dubbel gecontroleerd, er zit pas 8600 km op de teller. wat een nachtmerrie dit ding zeg. Weet iemand welke sensor verantwoordelijk is voor dit rare gedrag? Ik tank gewoon E5 shell.

Ik heb de monteur gevraagd of hij zeker weet dat de klepspeling goed staat. Is naar jullie mening de "standaard" klepspeling goed? Heb wel veel vertrouwen in mijn monteur want hij klinkt als een slimme vent, enkel heb ik persoonlijk een beetje idee dat hij / veel huidige monteurs wellicht niet genoeg afweten van moderne injectie techniek om zulke problemen te verhelpen, maar gezien alles zelf regulerend is in een injectie motor, weet ik ook niet zoveel wat je er uberhaubt aan kan doen.
Dag Gotya,
Vandaag zie ik je post pas, en je had nog geen reactie.
Ik heb zelf een ander merk ECU gemonteerd op mijn Zip euro 5, en ben lang bezig geweest om het ontstekings en injectie systeem te begrijpen.
Dat je de TPS onderzoekt is logisch. Maar juist het starten en het stationair verloop daarna is afhankelijk van het choke systeem, en de MAP sensor, die de onderdruk in het inlaatkanaal doorgeeft.
Ik vond de zip erg goed starten, maar heb m na 100 km uit elkaar gehaald.
In het gasklephuis is er een lucht kanaal wat om de gasklep heen gaat, een soort bypass.
De hoeveelheid lucht die hier doorheen gaat wordt geregeld door een conisch pikje wat verder in een gaatje kan worden geduwd, waardoor het kanaal minder lucht gaat doorlaten. Een beetje zoals de oude vlotter. de bediening gaat via een steppermotor, waardoor er erg goed gedoseerd kan worden. Ik zal je nog een foto sturen vanavond.
Meer lucht, geeft meer benzine injectie, en de gaskleppositie is niet belangrijk.
Het kan zijn dat er tussen het heen en weer gaande pikkie en de doorlaat voor de lucht wat verontreiniging zit. Een mechanisch probleem dan.
De stappenmotor wordt aangestuurd door de ECU. Vermoedelijk op basis van temperatuur, toerental en onderdruk, en een ingestelde doelwaarde voor het toerental wordt de stappenmotor aangestuurd.
Dus je kan dan ook de twee temperatuur sensoren, in cilinderkop, en in gasklephuis verdenken, evenals de map sensor in het gasklephuis.
Ook de stappenmotor zou wisselend kunnen functioneren. Als laatste valt aan de ECU te denken.
Ook kan er, in theorie ergens in de draden naar en van de ECU iets misgegaan zijn. Maar ja, waarom dan.
>ik ben er vanuit gegaan dat je ook een euro 5 hebt. Voor de euro 4 is er een eenvoudiger choke regeling.
Maar vertel eerst maar of je nog onwijzer/wijzer geworden bent....
Post automatically merged:

Hoi

Wat heb ik spijt dat ik ooit een injectie zip nieuw heb gekocht. Piaggio mag dan bekend staan om betrouwbaarheid toen ze nog een carburateur hadden, maar mijn injectie model had na 6000 km al een defecte benzinepomp, (230€ vervanging inc montage)

Nu heeft de scooter een volledig grote servicebeurt gehad, loopt heel goed zodra hij eenmaal aanstaat, maar nu heeft hij problemen met starten, had hij voor de grote beurt dus ook.

Voor zover ik weet hoort een injectie scooter gewoon goed te starten zonder gas te geven, dit ging na de grote beurt al moeizaam. Tijdelijk heb ik dit kunnen verhelpen door extra gas te geven, ongeveer 1000 km later werkt dit ook niet meer, gas reageert pas 2/3 seconde nadat ik de scooter uberhaubt aan heb staan. Weet iemand welke sensor er verantwoordelijk is voor dit soort gedrag. Ik kom al gauw uit bij de TPS sensor na wat detective werk..

Weer weggebracht, kunnen niks vinden. TPS /parameter reset gedaan, geen error codes. Compressie/lek test hij start in de zaak gewoon goed,lekker typisch weer, kunnen ze het probleem niet nabootsen. de eerste 5000 km startte hij gewoon direct. is de TPS defect ofzo? Ik merk dat hij slap aanslaat, Hij hoort normaal wat meer toeren te geven bij het starten waarna hij rustig word, nu klinkt het als het tegevenovergestelde, hij gaat pas meer toeren maken 2-3 sec nadat hij aanslaat. accuspanning en klepspeling is allemaal dubbel gecontroleerd, er zit pas 8600 km op de teller. wat een nachtmerrie dit ding zeg. Weet iemand welke sensor verantwoordelijk is voor dit rare gedrag? Ik tank gewoon E5 shell.

Ik heb de monteur gevraagd of hij zeker weet dat de klepspeling goed staat. Is naar jullie mening de "standaard" klepspeling goed? Heb wel veel vertrouwen in mijn monteur want hij klinkt als een slimme vent, enkel heb ik persoonlijk een beetje idee dat hij / veel huidige monteurs wellicht niet genoeg afweten van moderne injectie techniek om zulke problemen te verhelpen, maar gezien alles zelf regulerend is in een injectie motor, weet ik ook niet zoveel wat je er uberhaubt aan kan doen.
Hierbij twee fotos.
De ene is de TPS, en links zie je de temperatuur sensor van de inkomende lucht plus de MAP sensor
De andere is de stappenmotor voor de luchtregeling. Met het conische pikkie.
Heb je een brom of snor? Maakt waarschijnlijk niets uit, maar toch.
Verder: wanneer je de scoot langer dan een paar weken niet gebruikt, zorg dan dat de tank meer dan 3/4 gevuld is. Vindt de pomp lekker!
IMG_20211208_160633.jpgIMG_20211208_154818.jpg
 
Last edited:
Dag Gotya,
Vandaag zie ik je post pas, en je had nog geen reactie.
Ik heb zelf een ander merk ECU gemonteerd op mijn Zip euro 5, en ben lang bezig geweest om het ontstekings en injectie systeem te begrijpen.
Dat je de TPS onderzoekt is logisch. Maar juist het starten en het stationair verloop daarna is afhankelijk van het choke systeem, en de MAP sensor, die de onderdruk in het inlaatkanaal doorgeeft.
Ik vond de zip erg goed starten, maar heb m na 100 km uit elkaar gehaald.
In het gasklephuis is er een lucht kanaal wat om de gasklep heen gaat, een soort bypass.
De hoeveelheid lucht die hier doorheen gaat wordt geregeld door een conisch pikje wat verder in een gaatje kan worden geduwd, waardoor het kanaal minder lucht gaat doorlaten. Een beetje zoals de oude vlotter. de bediening gaat via een steppermotor, waardoor er erg goed gedoseerd kan worden. Ik zal je nog een foto sturen vanavond.
Meer lucht, geeft meer benzine injectie, en de gaskleppositie is niet belangrijk.
Het kan zijn dat er tussen het heen en weer gaande pikkie en de doorlaat voor de lucht wat verontreiniging zit. Een mechanisch probleem dan.
De stappenmotor wordt aangestuurd door de ECU. Vermoedelijk op basis van temperatuur, toerental en onderdruk, en een ingestelde doelwaarde voor het toerental wordt de stappenmotor aangestuurd.
Dus je kan dan ook de twee temperatuur sensoren, in cilinderkop, en in gasklephuis verdenken, evenals de map sensor in het gasklephuis.
Ook de stappenmotor zou wisselend kunnen functioneren. Als laatste valt aan de ECU te denken.
Ook kan er, in theorie ergens in de draden naar en van de ECU iets misgegaan zijn. Maar ja, waarom dan.
>ik ben er vanuit gegaan dat je ook een euro 5 hebt. Voor de euro 4 is er een eenvoudiger choke regeling.
Maar vertel eerst maar of je nog onwijzer/wijzer geworden bent....
Post automatically merged:


Hierbij twee fotos.
De ene is de TPS, en links zie je de temperatuur sensor van de inkomende lucht plus de MAP sensor
De andere is de stappenmotor voor de luchtregeling. Met het conische pikkie.
Heb je een brom of snor? Maakt waarschijnlijk niets uit, maar toch.
Verder: wanneer je de scoot langer dan een paar weken niet gebruikt, zorg dan dat de tank meer dan 3/4 gevuld is. Vindt de pomp lekker!
View attachment 67949View attachment 67950
Hey jeroen hele late reactie toch wil ik je nog bedanken voor de uitgebreide uitleg, appricated. Hij lijkt uit het niks ineens weer goed te starten, snap het ook niet meer.
 
Back
Top