Iemand ervaring met de power1 sport vario op GY6 blok?

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Zijn er mensen die ervaring al hebben opgedaan met de power1 sport vario voor op het GY6 blok?


Waar ik vooral naar benieuwd ben is hoeveel losse shims je er tussen hebt gedaan en waar je deze geplaatst hebt.

En of er een andere drukveer erbij is gemonteerd (er zit geen drukveer bij de kit) (maar er kan een los bij gekocht zijn?)

Ben ook benieuwd hoeveel gram ik lichter of zwaarder moet gaan met deze vario tegenover de originele vario..?
 
Advertisement - register to remove this

Weet er iemand of je zwaarder of lichter in rollen moet gaan bij een power 1 vario?

Er zitten ook van die vul ringen bij.. Zitten deze tussen de vario bus en de halfpoelie. ? Ik heb ze gepast op de plek waar de vario bus in moet, maar daar passen die shims niet. Neem aan dat ik ook gewoon de originele vario bus kan gebruiken?

De vario bus van powerone is 36,1mm lang.
De originele volgens mij 38,3 mm lang.
 
Bus wel of niet Shimmen / kortere bus ,is afhankelijk van de Vsnaar .
Als je de Zoekfunctie gebruik ,kan je vinden dat dat al TIG X is uitgelegt.
 
Mijn ervaring tot nu toe:

Het kost nog wel best veel tijd om de juiste shims te plaatsen. (bij k parts stond er ook bij dat er een handleiding bij zou komen (maar deze zat er niet erbij)
En er zit ook geen (sterkere)drukveer in de kit.. Wat je denk ik wel nodig gaat hebben om sneller te kunnen accelereren.

En die rolletjes van 7,5 / 8,5 / 9,5 grams zijn leuk om erbij te krijgen, maar die ga je voor een 60cc / 70cc niks aan hebben. (te zwaar)

Bij het monteren heb ik de shims opgemeten met een schuifmaat. (er zitten 3 in de kit.. Een van 0,5mm / 1.01mm / 1.02mm)
Bij het controleren heb ik geprobeerd de shims door de bus opening in de vario te steken.. Maar dat past dus niet.
Ook de originele peugeot vario bus is iets wat te dik.. (past dus ook niet)

Je moet dus toch de bijgeleverde korte 36,1mm lang power one bus gebruiken. (en vermoed dat de shims tussen de vario bus en de halfpoelie moet.

Ik vind de bijgeleverde shims wel raar.

Origineel zou ik op 38,3 lange bus moeten uitkomen.. Als ik de powerone bus monteer heb ik dus 2x 1mm nodig. (dan zou die op 38,2 moeten uitkomen (en dus 00,1mm korter zijn dan origineel wat ik vrij vreemd vind.)

Ik heb verder i.p.v 6,5 grams wat er al eerder erin zat, maar naar 7grams gegaan.. (ik dacht als ze zulke zware rollen erbij leveren zal de vario vast ook wel 0.5 gram zwaardere rollen gebruiken.

Ik heb daar net mee gereden en vond deze toch klein beetje te zwaar. (rijd verder wel oke, maar vario maakt geen toeren meer als je een heuvel op moet..

Ga zo een mix proberen van 6,5 / 7 grams. En de 0.5 shim eruit laten.. (misschien dat de teller dan harder gaat klimmen.
En er moet eigenlijk een sterkere drukveer in (malossi wit)



Ik ben op dit moment nog niet heel erg onder de indruk van deze vario.. (blijft toch wel een goedkoop speelgoed ding)
Leuk als je een nieuwe vario nodig hebt ter vervanging, maar daar is ook alles mee gezegd.
 
Even een update-je.


Ik heb de rollen nou gemixed 6,5 / 7 grams en trekt nou wel wat beter.

0,5 shimring heb ik erin gelaten.. Zonder word de vario bus 38mm.. En dan kom ik zoiezo al 0.3 mm te kort. (heb dus alle ringen erin zitten)

Heb ook nog naar de oude drukveer gekeken en die vond ik best wel al sterk als een standaard drukveer. Heb ik nog even laten zitten.
Misschien ga ik als nog een witte malossi erin zetten.

De standaard koppeling ga ik denk ik eruit gooien. Dat ding is loeizwaar met hele zware trekveren erin.. Maar ik merk niet dat die van 10 - 30 daar snel oppakt. Dat gaat nogal vrij rustig. En pas vanaf 30 - 40 op teller lijkt de vario even een beetje beter te lopen.. En daarna weer rustige loop.

Nou ben ik ook niet meer zo blij met de 101 octane krukas die ik tijdje geleden gemonteerd hebt.
Alle ramplaten van de vario blijven erg goed vast zitten als er mee gereden is. Ik moet echt een luchtspuit erop houden om het af te koelen en daarna zit het nog aardig vast. Moet met de hand beetje bij beetje alle kanten heen en weer bewegen om hem eraf te krijgen. (best wel irritant als je iets snel wilt vervangen)

Wat deze vario vooral verpest is; dat er geen handleiding of beschrijving bij zit, met enige tips die het monteren enig sinds makkelijker / sneller kunnen maken. De ramplaat is verder een goedkoop ding die zelfs op mijn 101 octane krukas geborgd blijft zitten.
En de hele grap vind ik de rolletjes.. Fijn dat ze erbij komen, en je betaald er ook voor? Waarom gewichten van 8,5 / 9,5 erin die je nooit gaat gebruiken.. Beter hadden ze er 6,5 / 7 / 7,5 erin gedaan, dan had ik geen losse rolletjes extra hoeven te kopen.

Daarnaast vind ik het ook een beetje jammer dat er geen drukveer erbij zit zoals bij malossi dat aanzienlijk de acceleratie kan verbeteren.

En de shim ringen vind ik al helemaal een grap.. Kan geen 38,3 lengt er van maken (moet ik een 0,3 shim ring gaan zoeken)
Een shimring is het geld niet.. Fijn dat er 0,5 , 1,0 / 1,0 erin zit maar doe er dan ook 0,3 dan erbij.


Mijn mening hierover is dat je de vario niet als de ultieme sport vario moet zien (althans niet voor gy6 blok) Maar meer als een vervangende, die net een beetje ietsie pietsie mini extra prestaties eruit kan halen.
Wil je een echte sport vario kan je beter verder kijken.

Heb daarom ook besloten om voor een andere te kijken.

Van mij krijgt de vario een 6.. (omdat het feitelijk niks bijzonders is)


Ik denk dat ik nog wel deze shim ring set ga proberen. Aangezien daar nuttige shims erin zitten.
Zo kan die 0.5 erin en nog dunner gaan.

 
Last edited:
Bus wel of niet Shimmen / kortere bus ,is afhankelijk van de Vsnaar .
Als je de Zoekfunctie gebruik ,kan je vinden dat dat al TIG X is uitgelegt.


Denk dat het korter maken geen zin heeft. En dit waarschijnlijk heeft bijgedragen dat toen die chinese riem naar 2500km is gebroken.
Volgens mij heeft dat ding niet helemaal in-line gelopen..
 
Back
Top