hyosung fs50 racing heeft zwakke vonk

martin1981

Well-Known Member
hoi k ben nieuw hier en lid geworden omdat mijn zus (helaas) een hyosung fs50 racing heeft gekocht.

scooter heeft een tijd goed gelopen alleen is nu de vonk heel erg zwak, zo zwak dat de scooter niet meer start. de bougie, dop en kabel zijn vervangen maar de vonk blijft zwak.

ze hadden geen bobine op voorraad dus kon ik er een meenemen van een tomos om te proberen, dat hielp ook niet.

de massa van het blok is ook in orde. zou het de cdi kunnen wezen, als die een te lage spanning naar de bobine stuurt is de spanning naar de bougie ook een stuk lager en kan je zo'n cdi zelf doormeten op de een of andere manier, heeft iemand een electrisch schema van zo'n scooter

alvast bedankt

martin
 
Advertisement - register to remove this

ik denk niet dat het de bobine is, maar zou effe naar de CDI kijken die is begrensd, en dan kan nog wel eens probleemen veroorzaken

er zitten 2 zwarte draaden op je cdi aan gesloten en 1 daar van is de begrenzer, als je die door knipt zal de vonk wel sterker worden
 
oke. er zitten op de cdi 2 stekkers. 1 met een zwart/rode draad en een zwart/gele draad. en 1 stekker met een bruine draad, zwart/witte draad, wit/blauwe draad en zwarte draad.

welke draad moet ik dan hebben, de complete zwarte? ff checken, k heb geen zin om de verkeerde door de knippen, kan ik weer gaan solderen enz.

alvast bedankt
 
maar komt het wel vaker voor dat die cdi's kapot gaan en dan een zwakkere vonk gaan geven? want wat begrenst die cdi dan precies, of beter gezegd wat gaat er in zo'n cdi kapot waardoor je vonk minder sterk word, inwendige weerstand ofzo?
 
nou de scoot doet het weer. na lang zoeken bleek de stekker op de cdi niet altijd contact te maken waardoor de vonk erg zwak werd. stekker nagekeken en de zwarte draad van de cdi losgekoppeld. scootertje rijd weer en loopt nu 70 (15km harder dan met de begrenzer erop). bedankt he
 
CDItjes gaan niet zo snel stuk overigens hor, kunnen wel wat hebben. En als ze stuk gaan doen ze helemaal niets meer, en niet een beetje.
Als het probleem niet al was opgelost zou ik hebben gezegd dat het je bobine was. Dat er een paar windingen waren doorgesmolten waardoor je minder stroom opwekt.. maar tis al opgelost dus
 
de nieuwe bobine (die van een tomos) heeft vandaag ook de geest gegeven net als de oude (heb hem doorgemeten) dus morgen maar ergens een orginele bobine zien te bestellen. of kan de cdi ook je bobine verrot krijgen. (met een hyosung kijk ik nergens meer van op, wat een bagger kwaliteit allemaal
 
Back
Top