Hulp met WOK keuring

Status
Not open for further replies.

ScooterRotterdam

New Member
Hallo,

Mijn Piaggio scooter moet naar de RDW om door de WOK keuring te komen maar ik heb zelf helemaal geen verstand van scooters of wat dan ook.

Het betreft een 2-takt scooter met waterkoeling en waar op dit moment gewoon een standaard 50cc Piaggio cilinder en uitlaat is gemonteerd waardoor de snelheid weer rond de 45km/u is ongeveer.

Maar het schijnt zo te zijn dat het RDW de hele scooter keurt waaronder ook de gehele verlichting en de wiellagers maar ik weet helemaal niet hoe je kunt controleren of dit überhaupt allemaal goed functioneert...ik had al een keer een nieuwe accu gekocht maar deze is waarschijnlijk weer kapot gegaan omdat er helemaal niet gereden wordt met de scooter vanwege de WOK status.

Ik wil best de WOK keuring laten doen door het RDW als ik zeker weet dat de scooter door de keuring komt anders is het weggegooid geld en € 80,00 is voor mij gewoon behoorlijk veel geld wat ik echt niet zomaar kan verspillen aan een belachelijke keuring van het RDW.

Nu is mijn vraag dan ook of iemand mij alstublieft wilt komen helpen om de scooter WOK keuring gereed te maken zodat ik niet mijn geld onnodig verspil aan het walgelijke autoritaire RDW...er kan niet veel aan mankeren want alles is bijna weer standaard dus het gaat alleen nog maar om kleine aanpassingen.

Ik zal u heel erg dankbaar zijn als u mij wilt helpen en uiteraard probeer ik wat voor u terug te doen ik kan bijvoorbeeld uw computer repareren of u belonen met eten, drinken of een kleinigheidje.

Door de WOK mag ik helemaal geen gebruik maken van de scooter en kan ook de scooter niet verkopen voor een terechte acceptabele prijs.

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Dat is toch een nog groter risico?
Hetzelfde als met een fietsenmaker...je weet niet waar je aan toe bent wat je moet betalen en kunnen vragen hoeveel ze willen en als je de scooter inlevert dan ben je eigenlijk al de pineut.

Het is een oudere 2-takt Piaggio scooter en ik heb zelf maar 300 km gereden tot de papieren in beslag werden genomen...en ik wil graag of minimaal mijn aankoopbedrag terug want ook V-Snaar vervangen en remklauw etc. of nog een korte tijd ermee rijden maar vanzelfsprekend wil ik er absoluut niet veel meer in de scooter investeren dat zou belachelijk zijn.

Ik had ook een Tomos en als ik hier problemen mee had ging ik ook via het Tomosforum om hulp vragen en dikwijls zonder kosten en uit vriendelijkheid geholpen dus moet dit toch ook met een scooter mogelijk zijn?

Vandaar dit verzoek met dit onderwerp.
 
Volgens mij heeft de RDW een prima overzicht waar de scooter aan moet voldoen. Ook kan het helpen dat je scooter er netjes uit ziet van te voren, even netjes wassen dus.
Veel dingen zoals (rem) verlichting/banden/balhoofd speling snelheid/remmen/reflectoren zijn makkelijk te controleren. Als je wielen ook goed draaien zonder abnormale weerstand zou ik me daar niet zo druk om maken.
Onderstaand een overzicht geplukt uit een simpel zoekresultaat op google:
  • Of het Frame/Chassis nummer overeenkomt met het kentekenbewijs
  • Of het motor nummer overeenkomt met het bijbehorende frame nummer
  • Als alle verlichting in orde is;
    • Groot licht
    • Stads licht
    • Richting aanwijzers links en recht, voor en achter.
    • Remlicht
    • (Led lampen zijn meestal geen probleem)
  • Een werkende toeter
  • Een werkende linker buiten spiegel aanwezig is (rechter spiegel niet noodzakelijk)
  • Er een rode reflector aanwezig is op de achterzijde
  • Er een gele reflector aan de linker en rechter zijkant aanwezig is
  • Of de banden in orde zijn;
    • De draai richting is correct
    • Voldoende profiel
    • Speling in de wiellager in orde is
    • Wiel lagers in orde zijn (geen geluid, goed rollend)
  • Correcte speling van het frame
  • Of beide remmen goed functioneren
    • Rem (binnen) kabel niet zichtbaar is
    • Rem schijf(ven) heel zijn
    • Remblokken voldoende voering
  • Werkende kilometer teller
  • Er geen uitstekende delen op de scooter bevinden
  • Een correcte snelheid (marges van rollerbank gelden hier ook)
Volgens mij zijn deze punten goed te controleren en als beloning kies ik voor het etentje (grapje).
 
Last edited:
Je hebt zelf het risico genomen door op een scooter te rijden die bijna de dubbele toegestane snelheid rijd. Wat er allemaal mis is met de verlichting etc kunnen we je moeilijk vertellen zonder dat je informatie geeft. En we kunnen wel je hand beethouden met elke kleine stap maar alles staat al duidelijk op het internet, is 20 seconden zoekwerk.

Hem naar de brommerboer brengen is goedkoper dan alles zelf proberen te repareren zonder enige kennis en technisch inzicht.
 
Je hebt zelf het risico genomen door op een scooter te rijden die bijna de dubbele toegestane snelheid rijd. Wat er allemaal mis is met de verlichting etc kunnen we je moeilijk vertellen zonder dat je informatie geeft. En we kunnen wel je hand beethouden met elke kleine stap maar alles staat al duidelijk op het internet, is 20 seconden zoekwerk.

Hem naar de brommerboer brengen is goedkoper dan alles zelf proberen te repareren zonder enige kennis en technisch inzicht.
Hij heeft de euro's niet om hem naar de dealer te brengen. Dat kan gebeuren natuurlijk. Hij wil dat iemand komt helpen om hem te maken, in ruil voor een etentje o.i.d. Om daarna de scooter weer voor een 'normaal' bedrag te kunnen verkopen. Ik vind daar wat van, maar dat laat ik in het midden.
 
Het is een beetje raar om dan aan iemand te vragen of die er dingen aan wilt doen zodat hij een paar honderd euro extra krijgt. Accepteer je verlies of doe het zelf
 
Dat was exact mijn gedachte, hij zou wel een deel van de opbrengst met de maker kunnen delen.


Maar zonder euro's zitten is ook kl'te natuurlijk en dan ben je blij als iemand je kosteloos helpt, dus ik ga zeker niet hard oordelen
 
Dat is toch een nog groter risico?
Hetzelfde als met een fietsenmaker...je weet niet waar je aan toe bent wat je moet betalen en kunnen vragen hoeveel ze willen en als je de scooter inlevert dan ben je eigenlijk al de pineut.
Ik weet niet bij wat voor fietsenmakers jij komt of bent geweest. Maar als jij vraagt of ze van te voren een prijsopgave willen maken en jou even op de hoogte stellen voor ze er mee aan de slag gaan weet je waar je aan toe bent.

Maar als ik het lijstje wat hierboven werd geplaats met de punten waar je scooter aan moet voldoen zo eens bekijk stelt dat toch geen ene kut voor? Dingen zoals speling die voel je door bijvoorbeeld je voorrem in te drukken en rustig de scooter een beetje naar voor te duwen. Speling op je wiel dat voel je door je scooter op de bok te zetten en je wiel een beetje heen en weer bewegen van boven naar onder of van links naar rechts. En verder is het bijna allemaal een kwestie van kijken en een keer op je toeter drukken. Verder dat ding wegbrengen en laten keuren en weer rijden. Of niet wegbrengen en het er op wagen zonder kentekenpapieren te rijden, zou je hier in de buurt best ff mee wegkomen namelijk
 
Misschien zegt de naam Engelvaart u iets aan de Capelseweg?

Dit was dus de fietsenmaker waar ik dus een soortgelijk incident heb meegemaakt alleen ging het toen om een fiets.

Papieren zijn al sinds 2012 ingenomen en ik had de scooter eind 2011 eerlijk gekocht bij een auto handelaar in Eindhoven gelijktijdig met een vriend die een Mercedes Vito kocht...sinds die tijd mag ik dus eigenlijk geen gebruik meer maken van de scooter maar wel de verzekering doorbetalen anders krijg je weer zo'n geautomatiseerde bekeuring van het CJIB voor het niet hebben van een verzekering...deze heb ik ook een keer gehad en uiteindelijk bij de rechtbank laten terugdraaien tot ongeveer € 150 want het bedrag was inmiddels opgelopen tot de belachelijke exorbitante hoogte van rondom de € 1000!

Destijds ben ik dus door belachelijke kinderachtige regelgeving bekeurt met de maximale toegestane 3 bekeuringen...grotendeels door beleid van de criminele verzekeraars in Nederland want die bepalen en beïnvloeden de regelgeving grotendeels.

Ik ben maar enigszins opgegroeid met scooters en brommers en daar ligt niet mijn handigheid...ik heb weliswaar nog nooit een ongeluk veroorzaakt of een dier aangereden of wat dan ook voor catastrofale incidenten gezorgd.

Iemand heeft mij een tijd geleden wel geholpen met een aantal onderdelen erop te zetten en de snelheid is als het goed is allang in orde...maar ik kan dus niet beoordelen of inschatten of de wiel lagers in orde zijn, speling van het frame, verlichting in orde enzovoorts en de andere bovengenoemde controle punten want hoe moet ik dit als onwetende nu weten of beoordelen?

Op basis van YouTube filmpjes van Joey Schaar?

Een paar jaar geleden heb ik dus geprobeerd met hulp van een oude bekende de scooter grotendeels helemaal in orde te brengen en behoorlijk wat geld geïnvesteerd in nieuwe onderdelen en ook een nieuwe accu gekocht maar doordat de scooter alweer zo lang stil staat is de accu ook weer kapot dus ik als prutser blijf maar in een soort eindeloze vicieuze cirkel zitten die ik zelf niet kan doorbreken.

Uiteraard wil ik het dan heus wel proberen om naar de RDW te gaan maar ik ga daar niet voor niets heen en dat ik het weinige inkomen dat ik al heb wederom met tegenzin moet verspillen aan het financieel georiënteerde malafide RDW.

En of ik de scooter zelf ga gebruiken voor nog een tijdje of verkopen weet ik nog niet maar ik mag toch op zijn minst wel mijn eigen geld terug?

Ik heb misschien maar 300 kilometer gereden met de scooter dus gaat nergens over dat een aantal personen kritiek hebben op mijn hulpverzoek.

En waarschijnlijk als ik de scooter uiteindelijk kan verkopen en wellicht voor een hoger bedrag dan ingecalculeerd...geef ik diegene die mij geholpen heeft wel wat maar het kan ook zijn dat ik de scooter hou afhankelijk van andere omstandigheden want ik zit in een financieel kwetsbare positie.

Met vriendelijke groet,

ScooterRotterdam
 
Last edited:
Wat jammer dat je zo gefrustreerd bent om een scooter.
Dat je je leven hierdoor zo laat beïnvloeden is echt heel sneu voor jezelf...

Volgens mij heb je een aantal opties:
1: Scooter in orde maken en laten keuren bij de RDW.
2: Scooter met WOK verkopen.
3: Scooter (laten) slopen.
4: Scooter laten staan zoals het nu is.

De gevolgen van bovenstaande:
1: Waarde stijgt en is verkoopbaar.
2: Waarde is beduidend lager en moeilijker te verkopen.
3: Dan ben je er van af en hoef je geen verzekering meer te betalen.
4: Je blijft de frustratie houden, komt hier nooit meer van af en zeker te weten dat je geen enkele EURO terug krijgt...

Mijn tip: verpats dat ding en pak je verlies.
Dan ben je overal van af en ga lekker door met leven...
 
Ik wil niet lullig doen maar is al dat gedoe niet een beetje je eigen schuld? Je had hem toch ook gewoon kunnen schorsen of verkopen als je hem toch niet ging gebruiken?

En ja, de accu gaat kapot als die een tijd stilstaat. Had je kunnen verwachten. Maar zo'n ding kost 20 euro
 
Als je toch meent dat je voor onderhoud die je aan een brommer doet geld terug moet krijgen heb je het bij het verkeerde eind.

risico van het vak, als je gaat opvoeren en je word gepakt zul je moeten dealen met de sancties die dat met zich meebrengt.

als je al een tomos hebt en je zit in een “financieel kwetsbare positie” dan ga je toch geen tweede brommer kopen? Zeker geen piaggio scooter, want deze zijn sowieso duurder in aanschaf!
 
Hallo,

Mijn Piaggio scooter moet naar de RDW om door de WOK keuring te komen maar ik heb zelf helemaal geen verstand van scooters of wat dan ook.

Het betreft een 2-takt scooter met waterkoeling en waar op dit moment gewoon een standaard 50cc Piaggio cilinder en uitlaat is gemonteerd waardoor de snelheid weer rond de 45km/u is ongeveer.

Maar het schijnt zo te zijn dat het RDW de hele scooter keurt waaronder ook de gehele verlichting en de wiellagers maar ik weet helemaal niet hoe je kunt controleren of dit überhaupt allemaal goed functioneert...ik had al een keer een nieuwe accu gekocht maar deze is waarschijnlijk weer kapot gegaan omdat er helemaal niet gereden wordt met de scooter vanwege de WOK status.

Ik wil best de WOK keuring laten doen door het RDW als ik zeker weet dat de scooter door de keuring komt anders is het weggegooid geld en € 80,00 is voor mij gewoon behoorlijk veel geld wat ik echt niet zomaar kan verspillen aan een belachelijke keuring van het RDW.

Nu is mijn vraag dan ook of iemand mij alstublieft wilt komen helpen om de scooter WOK keuring gereed te maken zodat ik niet mijn geld onnodig verspil aan het walgelijke autoritaire RDW...er kan niet veel aan mankeren want alles is bijna weer standaard dus het gaat alleen nog maar om kleine aanpassingen.

Ik zal u heel erg dankbaar zijn als u mij wilt helpen en uiteraard probeer ik wat voor u terug te doen ik kan bijvoorbeeld uw computer repareren of u belonen met eten, drinken of een kleinigheidje.

Door de WOK mag ik helemaal geen gebruik maken van de scooter en kan ook de scooter niet verkopen voor een terechte acceptabele prijs.

Alvast bedankt!


Heb je er ook al aan gedacht dat je op dit moment geen geldig kenteken hebt.
Dus als je naar het RDW moet voor die keuring, zal je dus een tijdelijk kenteken moeten aanvragen om uberhaupt de weg op te mogen.

Dus dat gaat je zeker meer als 80 euro kosten, dan je gedacht had.

Overigens jij kan het belachelijk vinden wat de rdw doet.

Maar dankzij de rdw komen er wel geen barrel scooters op de weg te rijden.. Omdat men even niet genoeg geld had of wilde uit geven om hun scooter op orde te hebben voordat je gaat deel nemen aan het verkeer.

Waarom denk je dat ze een paar jaar geleden gezegd hebben dat je tot 2011 nog de milieu zones in mag..

Omdat de rest allemaal (althans de meeste) allemaal rond rijdende barrels zijn waar nog moet nog kosten iets aan gemaakt word.
Post automatically merged:

Kan je hem niet beter naar een dealer brengen als je niet weet hoe het allemaal moet?

Dat gaat dan zeker meer dan 80 euro kosten.. Een dealer werkt ook niet voor niets.
Ik zou hem zelf advies geven om voor 80 euro een fiets aan te schaffen en de rest van de verkoop van de scooter lekker in de spaarpot houden.

Geen benzine kosten
Geen RDW kosten
Geen verzekering
Geen dealer die de scooter moet aanpassen
Geen boze buien meer, want de scooter moet worden aangepast.
Post automatically merged:

Misschien zegt de naam Engelvaart u iets aan de Capelseweg?

Dit was dus de fietsenmaker waar ik dus een soortgelijk incident heb meegemaakt alleen ging het toen om een fiets.

Papieren zijn al sinds 2012 ingenomen en ik had de scooter eind 2011 eerlijk gekocht bij een auto handelaar in Eindhoven gelijktijdig met een vriend die een Mercedes Vito kocht...sinds die tijd mag ik dus eigenlijk geen gebruik meer maken van de scooter maar wel de verzekering doorbetalen anders krijg je weer zo'n geautomatiseerde bekeuring van het CJIB voor het niet hebben van een verzekering...deze heb ik ook een keer gehad en uiteindelijk bij de rechtbank laten terugdraaien tot ongeveer € 150 want het bedrag was inmiddels opgelopen tot de belachelijke exorbitante hoogte van rondom de € 1000!

Destijds ben ik dus door belachelijke kinderachtige regelgeving bekeurt met de maximale toegestane 3 bekeuringen...grotendeels door beleid van de criminele verzekeraars in Nederland want die bepalen en beïnvloeden de regelgeving grotendeels.

Ik ben maar enigszins opgegroeid met scooters en brommers en daar ligt niet mijn handigheid...ik heb weliswaar nog nooit een ongeluk veroorzaakt of een dier aangereden of wat dan ook voor catastrofale incidenten gezorgd.

Iemand heeft mij een tijd geleden wel geholpen met een aantal onderdelen erop te zetten en de snelheid is als het goed is allang in orde...maar ik kan dus niet beoordelen of inschatten of de wiel lagers in orde zijn, speling van het frame, verlichting in orde enzovoorts en de andere bovengenoemde controle punten want hoe moet ik dit als onwetende nu weten of beoordelen?

Op basis van YouTube filmpjes van Joey Schaar?

Een paar jaar geleden heb ik dus geprobeerd met hulp van een oude bekende de scooter grotendeels helemaal in orde te brengen en behoorlijk wat geld geïnvesteerd in nieuwe onderdelen en ook een nieuwe accu gekocht maar doordat de scooter alweer zo lang stil staat is de accu ook weer kapot dus ik als prutser blijf maar in een soort eindeloze vicieuze cirkel zitten die ik zelf niet kan doorbreken.

Uiteraard wil ik het dan heus wel proberen om naar de RDW te gaan maar ik ga daar niet voor niets heen en dat ik het weinige inkomen dat ik al heb wederom met tegenzin moet verspillen aan het financieel georiënteerde malafide RDW.

En of ik de scooter zelf ga gebruiken voor nog een tijdje of verkopen weet ik nog niet maar ik mag toch op zijn minst wel mijn eigen geld terug?

Ik heb misschien maar 300 kilometer gereden met de scooter dus gaat nergens over dat een aantal personen kritiek hebben op mijn hulpverzoek.

En waarschijnlijk als ik de scooter uiteindelijk kan verkopen en wellicht voor een hoger bedrag dan ingecalculeerd...geef ik diegene die mij geholpen heeft wel wat maar het kan ook zijn dat ik de scooter hou afhankelijk van andere omstandigheden want ik zit in een financieel kwetsbare positie.

Met vriendelijke groet,

ScooterRotterdam


Verzekering is niet perse verplicht, zo lang je het kenteken maar schorst op de site van de RDW.. Ja daar zitten om het jaar kosten aan.. Maar dat is veel minder dan een verzekering laten lopen.
Post automatically merged:

Wat jammer dat je zo gefrustreerd bent om een scooter.
Dat je je leven hierdoor zo laat beïnvloeden is echt heel sneu voor jezelf...

Volgens mij heb je een aantal opties:
1: Scooter in orde maken en laten keuren bij de RDW.
2: Scooter met WOK verkopen.
3: Scooter (laten) slopen.
4: Scooter laten staan zoals het nu is.

De gevolgen van bovenstaande:
1: Waarde stijgt en is verkoopbaar.
2: Waarde is beduidend lager en moeilijker te verkopen.
3: Dan ben je er van af en hoef je geen verzekering meer te betalen.
4: Je blijft de frustratie houden, komt hier nooit meer van af en zeker te weten dat je geen enkele EURO terug krijgt...

Mijn tip: verpats dat ding en pak je verlies.
Dan ben je overal van af en ga lekker door met leven...

Je kan altijd nog de onderdelen verkopen en het frame voor nop weg doen.

Of je laat het frame gewoon vernietigen.. En zolang het kenteken niet meer in je RDW map staat op het internet ben jij er geen eigenaar er meer van.
Post automatically merged:

Ik wil niet lullig doen maar is al dat gedoe niet een beetje je eigen schuld? Je had hem toch ook gewoon kunnen schorsen of verkopen als je hem toch niet ging gebruiken?

En ja, de accu gaat kapot als die een tijd stilstaat. Had je kunnen verwachten. Maar zo'n ding kost 20 euro

Gewoon een accu lader kopen van een goed merk, en even elke maand even eraan hangen, blijft hij wel op conditie.
Post automatically merged:

Als je toch meent dat je voor onderhoud die je aan een brommer doet geld terug moet krijgen heb je het bij het verkeerde eind.

risico van het vak, als je gaat opvoeren en je word gepakt zul je moeten dealen met de sancties die dat met zich meebrengt.

als je al een tomos hebt en je zit in een “financieel kwetsbare positie” dan ga je toch geen tweede brommer kopen? Zeker geen piaggio scooter, want deze zijn sowieso duurder in aanschaf!
Heb dat ook nooit meegemaakt dat ik geld in een scooter stopte en toch het gene wat ik uitgaf bij koop weer terug krijg..
Onderhoud kost nou eenmaal geld.

Als je straks een zoon of dochter hebt gaat je dat ook geld kosten.. Dat is helaas met alles.
 
Last edited:
Apart kenteken hoeft niet, je mag met je wok de kortst mogelijke weg naar het keuringstation rijden als je maar kan aantonen dat je een afspraak hebt
 
Lijkt me toch wel een beetje vreemd dat je met een ongeldig kenteken zomaar ergens de weg op mag (ook al zou dit alleen naar de RDW station zijn)

Want dan ben je ook niet verzekerd.
En als je een 1 dags kenteken hebt is dit natuurlijk een ander verhaal.. Want dan zit er ook niet meer je originele kenteken plaat erop.
 
Ik heb het ook altijd zo begrepen.
Je mag gewoon met wok naar de keuring rijden. Ik ga er dan wel van uit dat je verzekerd moet zijn
 
Lijkt me toch wel een beetje vreemd dat je met een ongeldig kenteken zomaar ergens de weg op mag (ook al zou dit alleen naar de RDW station zijn)

Want dan ben je ook niet verzekerd.
En als je een 1 dags kenteken hebt is dit natuurlijk een ander verhaal.. Want dan zit er ook niet meer je originele kenteken plaat erop.
Die plaat is gewoon verzekerd of je nou een wok erop hebt zitten ofniet.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top