Hulp gevraagd om cilinder op te knappen

Peugeot-Zenith-Rider

Ride along the road
Beste forumleden,

Heb helaas wat pech met mijn scooter, de tapeinde bij de uitlaat zijn door ouderdom gebroken en nu kan ik helaas niet touren...

Graag heb ik wat hulp nodig van iemand in de streek van Noord-Holland. Graag reageren als je mij met dit klusje kunt helpen...

Gaat dus om het uitboren van de restanten van de tapeinde bouten.

Hoor het graag van iemand
 
Advertisement - register to remove this

F12R Breda

Member
Had dit laatst nog met een rot minarelli blok, is een vervelend klusje want je komt er niet goed bij. Ik adviseer je de cilinder er onder uit te halen en naar een metaalbedrijf te brengen, dit doe ik ook altijd, is niet duur maar helaas komt het maar al te vaak voor. Zo ook bij de cilinder tapeinden, alleen dan moet het hele blok los. Als iemand betere suggesties heeft hoor ik deze graag.
 

arkAC

Active Member
Heb zo een DR gerestaureerd met een afgebroken hoekje waar tapeind inzat. Ik heb een nieuw gat geboord in het overgebleven stukje en de uitlaatflens op maat geslepen zodat deze past. Zo Ff €100 cilinder weggooien ging me net iets te ver.

Een afgebroken tapeind uitboren is weer een ander verhaal. Met een gewone metaalboor kwam ik er onmogelijk doorheen.
 
Last edited:

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Een afgebroken tapeind uitboren is weer een ander verhaal. Met een gewone metaalboor kwam ik er onmogelijk doorheen.
Ja, dat klopt. Het best is om de cilinder te demonteren en deze vast te zetten in een bankschroef o.i.d.
Vervolgens de flenskant uit boren met een kolomboor.
Met een handboormachine i.c.m. een goede staalboor is het een enorm gedoe kan ik zeggen.
Duurt ook 5x zo lang voordat men er door is.... o_O

Misschien een oude metaal werkplaats en/of machinehandel in de buurt raadplegen een optie?
Heb ik vroeger veel aan gehad en het uitboren deden ze veelal gratis, zelfs met nieuw en vers draad getapt.
Even een taartje halen bij de Hema en een babbeltje is voor deze mannen vaak al voldoende :p om je te helpen.
 
Last edited:

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Dat kan want deze zijn van een zachter materiaal, tapeinden zijn vaak sterker als een bout.
Nadeel is wel dat men deze veel gauwer doldraait en/of afbreekt
 

Peugeot-Zenith-Rider

Ride along the road
Ja, dat klopt. Het best is om de cilinder te demonteren en deze vast te zetten in een bankschroef o.i.d.
Vervolgens de flenskant uit boren met een kolomboor.
Met een handboormachine i.c.m. een goede staalboor is het een enorm gedoe kan ik zeggen.
Duurt ook 5x zo lang voordat men er door is.... o_O

Misschien een oude metaal werkplaats en/of machinehandel in de buurt raadplegen een optie?
Heb ik vroeger veel aan gehad en het uitboren deden ze veelal gratis, zelfs met nieuw en vers draad getapt.
Even een taartje halen bij de Hema en een babbeltje is voor deze mannen vaak al voldoende :p om je te helpen.


Ok dan, bedankt voor de tips.
Heb inmiddels al iemand kunnen vinden die mij daarmee kan helpen.
Topic kan wel gesloten worden.
Bedankt voor de replys mensen
 

eurokit

Well-Known Member
Staff member
Waar heb je die diamand boor eigenlijk gekocht, want die dingen zijn blijkbaar niet zo heel makkelijk te vinden..

Ja ik had al gegoogled.
 

Enterprise

Active Member
Waar heb je die diamand boor eigenlijk gekocht, want die dingen zijn blijkbaar niet zo heel makkelijk te vinden..

Ja ik had al gegoogled.
Dat durf ik niet te zeggen. Ik heb een borensetje geleend van de eigenaar van de scooter waarvan ik de cillinder moest uitboren omdat ik met hss bijna niet erdoor kwam. (Echt raar want gister ging ik mijn rempomp uitboren met hss en dat ging echt lekker, wss omdat het zachter materiaal is). Ik zal hem even een berichtje sturen met de vraag waar die ze vandaan heeft. Hij heeft zon grote gereed schaps koffer/kar en volgensmij zaten ze daarbij.
 
Advertisement - register to remove this
Top