Hulp bij ontsteking yamaha aerox

Gametopia

New Member
Ik heb hier dus een yamaha aerox staan waarbij de originele ontsteking was verwisseld met een pvl race onsteking. Nu probeer ik de originele ontsteking weer aan te sluiten maar merk ik dat de stekker er anders uit ziet dan bij anderen en zie ik hier ook geen duidelijke aansluiting voor op mijn kabelboom. (Foto ontsteking ter verduidelijking)
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    480.9 KB · Views: 8
Advertisement - register to remove this

Ik heb hier dus een yamaha aerox staan
Oh, je initieele post bevat nauwelijks informatie, lijkt dat je toch beter je best moet doen om geholpen te kunnen worden !!!

Hoe oud is die Aerox van je want als ik de draden bekijk, waarvan je die foto hebt gemaakt, vermoed ik dat dit een ontsteking is van de eerste generatie Aerox met een AC-CDI die zeker niet past op de latere Aeroxen uitgevoerd met een DC-CDI

De draadkleuren van deze oude "ontsteking" zijn:

Zwart/rood = AC Ontsteekspanning.
Wit/rood = pickupspoelsignaal.
Geel/rood = AC voor de verlichting en elektrische choke.
Wit = AC voor de spanningsregelaar waarvan door de spanningsregelaar de 12V boordspanning wordt gemaakt.



De draadkleuren voor de "nieuwere" 2T Aeroxen van na 2003 met een DC-CDI zijn:

Zwart=massa.
Wit/blauw = pickupspoelsignaal.
Geel/rood = AC voor de verlichting en elektrische choke.
Wit = AC voor de spanningsregelaar waarvan door de spanningsregelaar de 12V boordspanning wordt gemaakt.
 
Oh, je initieele post bevat nauwelijks informatie, lijkt dat je toch beter je best moet doen om geholpen te kunnen worden !!!

Hoe oud is die Aerox van je want als ik de draden bekijk, waarvan je die foto hebt gemaakt, vermoed ik dat dit een ontsteking is van de eerste generatie Aerox met een AC-CDI die zeker niet past op de latere Aeroxen uitgevoerd met een DC-CDI

De draadkleuren van deze oude "ontsteking" zijn:

Zwart/rood = AC Ontsteekspanning.
Wit/rood = pickupspoelsignaal.
Geel/rood = AC voor de verlichting en elektrische choke.
Wit = AC voor de spanningsregelaar waarvan door de spanningsregelaar de 12V boordspanning wordt gemaakt.



De draadkleuren voor de "nieuwere" 2T Aeroxen van na 2003 met een DC-CDI zijn:

Zwart=massa.
Wit/blauw = pickupspoelsignaal.
Geel/rood = AC voor de verlichting en elektrische choke.
Wit = AC voor de spanningsregelaar waarvan door de spanningsregelaar de 12V boordspanning wordt gemaakt.
Ohh dan is dat dus het probleem geweest. De cdi is DC maar de ontsteking is AC. Heb hier zelf al een tijdje niks over kunnen vinden dus ik dacht ik vraag het hierzo maar dan weet ik dat voor nu. Bedankt!
 
De foto van die aansluiting is volgens mij ook voor de oude ontsteking,
deze heeft op de ontsteking 6 spoelen en zit/zat ook op de Yamaha neos van die tijd.

aerox onnt.png
 
Als je de goeie stator besteld komt dit wel goed.
En inderdaad, de foto die @Twinky laat zien, is een AC-stator (vele noemen dit "de omtsteking" maar deze term is onjuist)

Een AC-stator herken je aan het feit dat er altijd 1 of 2 spoelen ingepakt zitten met tape en bij de rest van de spoelen zitten de koperen wikkelingen bloot en zijn voorzien van een isolerende en transparante laklaag.
Een DC-stator heeft geen spoelen die ingepakt zijn met tape alleen spoelen met transparante lak.
 
Als je de goeie stator besteld komt dit wel goed.
En inderdaad, de foto die @Twinky laat zien, is een AC-stator (vele noemen dit "de omtsteking" maar deze term is onjuist)

Een AC-stator herken je aan het feit dat er altijd 1 of 2 spoelen ingepakt zitten met tape en bij de rest van de spoelen zitten de koperen wikkelingen bloot en zijn voorzien van een isolerende en transparante laklaag.
Een DC-stator heeft geen spoelen die ingepakt zijn met tape alleen spoelen met transparante lak.
Ahh, precies de omschrijving van wat ik hier heb liggen. Nu snap ik het, tijd om een nieuwe stator te kopen dus.
 
Back
Top