Hulp bij maken Tomos electrisch schema

Raptor51

Area 51 Owner
hallo, Zoals mijn titel al zegt, ik heb hulp nodig.

Vanaf het frame komen 2 draden: een zwarte en een gele (misschien was ie vroeger wit:p)
Ik moet nu maken: een voor lamp en een achter lamp + uit schakelaar. De brommer gaat uit als je de zwarte en gele kabel met elkaar verbind.

Alvast bedankt :)
 
Advertisement - register to remove this

Yep, met contactpunten :)
Ik heb wel een oude kabelboom maar die ligt helemaal uit elkaar en is dus niet meer bruikbaar.

Is de gele of zwarte de minpool, of het motorblok zelf?
 
uit het motorblok komen een gele en zwarte , de zwarte is voor de ontsteking en de gele voor het licht , simpel toch?

verder moet je gewoon ergens massa maken..

oftewel , frame is massa..
 
FOUT :p
Zwarte is niet voor de ontsteking, omdat alles al in de ontsteking zit ingebouwd (bobine enz). Motorblokje kan ook lopen zonder frame.
 
zwart is 100% voor de ontsteking , die komt uit je blok rechtstreeks naar de kabelboom en dan weer terug naar de bobine

je hoeft mij niet te vertellen hoe een tomos in elkaar zit hoor ...

alles anders is fout , ik heb Tomossen gehad en maak ze nu al bijna 11 jaar dus als het niet klopt is er iets met jou versie van de brommer...

of je moet al een hele oude type hebben en dat is niet met een bobine maar met een spoel :p
 
Vaag, waarvoor is die zwarte kabel dan precies? Want ik weet niet wat een ontstekingskabel met licht te maken heeft :p

Kan je mij dan ook uitleggen hoe ik de kabelboom moet maken?
(en ja, het is een oude tomos, er stond Tomos SP achterop)
 
denk dat je het beste evben Tomos Nederland kunt mailen vragen om een schema , even je framnummer doorgeven en dan moet het goedkomen ;)

d'r komt uit een tomos blok altijd maar 2 draadjes , eenzwarte voor de ontsteking (stopzetter/bobine (a35)) en geel voor de verlichting en massa gaat dus via het frame , simpeler is het niet
 
Ohh dan kan ik het wel zelf fixen. De kabelboom die ik ga maken wordt wel wat anders dan het orginele dus dan heb ik niet zoveel aan Tomos Nederland.
Maar iedergeval bedankt voor je hulp :)
 
1085915106.jpg


van een tomos a35
 
Dankje MinaRallyLC, maar aan zo'n schema heb ik niet zoveel (meer). Dat schema is voor een 'moderne' tomos brommer, de tomos die ik hier heb staan is zo oud dat ie geeneens remlichten enzo heeft :p
Ik heb nu een goede kabelboom gemaakt en bestaat uit wel 3 kabels :D

Heb nog wel een laatste snelle vraag: Voorlamp is 12 volt, en het achterlicht komt van een fiets dus 6 volt, wat voor weerstand zou er ongeveer tussen moeten?
 
ik denk dat een weerstandje van 100 ohm genoeg moet zijn, je hebt misschien ook iets aan het programma crocodile clips ( http://www.crocodile-clips.com/m6_1.jsp ) hier kan je dat programmaatje downloaden, download dan wel de technology versie (1e blauwe balkje) hiermee kan je zelf schakelschema's maken en kijken of er geen fouten in zitten
 
Dat is wel een handig programma mtxdevil, maar ik heb het al een tijdje niet meer nodig. Bij de dealer hadden ze ook kleine 12 volt lampjes, dus ik was zo klaar :)
 
ik heb ook een vraagje: uit het frame bij het achterlicht van mijn tomos komen 3 draden ,bruin,groen,grijs,. Bij mijn nieuwe achterlicht heeft 2 groene draden en 2 zwarte draden en nu?? ik weet niet hoe ik nu alles moet aansluiten .kunnen jullie mij helpen? groeten van tim51
 
Back
Top