This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

hulp bij krukas en lagers plz

Timo-Aerox

Well-Known Member
Het is weer zo ver, de garagist heeft me gekloot.
schroefdraad op krukas was kapot, ik vraag om nieuwe draad te tappen, hij probeerd dat maar zegt dat het niet lukt en last de bout vast, daar moest ik dan 100 euro voor betalen :s, natuurlijk komt die bout terug los na 3 weken (nu dus, raar dat het zolang zelf heeft gehouden), en nu is me krukas en vario tand ook voor een groot deel weggeslepen word dus nieuwe krukas (was pas nieuwe nog maar half jaar oud :s)

dus jah nu moet ik nieuwe krukas kopen (voor duidelijkheid die ga ik niet kopen bij die garagist ), maar moet wel beetje betaalbaar blijven.
kunnen jullie mij een van deze assen aanraden, qua kwaliteit?
en zijn deze prijzen goed of kennen jullie online shops, of shops in belgië waar het goedkoper is?

TopRacing Race krukas pen 12: 80 €
TopRacing Race krukas pen 10: 90 €
Doppler MH S1R pen 10: 92 €
Doppler S1R met zilveren kooi big-end pen ??: 113 €
TopPerformances pen 10: 110 €
TopPerformances lange slag pen 10: 110 €

men cilinder is een DR70 maakt dus niet teveel toeren, maar toch heb liever een goede krukas dat ik een beetje een veiligheidszone heb, dat ik nooit meer hier last mee ga hebben. En het was ook de bedoeling van die te laten tunen, maar dat zal dan nog wel even moeten wachten nu uit geld gebrek

n kan iemand mij even kort uitleggen hoe het zit met die dikte van pen? en heeft zo een krukas met lange slag voordelen en/of nadelen?

nu mag je er wel vanuit gaan dat ik dan vanaf dat ik trug wat geld heb, een dellorto 19mm ga kopen, en een goede vario(dat zie ik nog wel welke het word), maar ik veronderstel dat zo een doppler met zilveren kooi big-end of een topperformances krukas meer dan goed genoeg is?

en wat raden jullie mij aan van lagers? Hier zou ik liever inees voor de beste lagers willen gaan, ook al zijn die dan ietsjes duurder, maar jah ik heb geen idee wat nu zowat de beste lagers zijn. zou ook leuk zijn moest je mij ongeveer een schatting kunne geven van wat die lager kost.

sorry dat ik zo veel vraag, maar jah ik weet een ding is laatste keer geweest dat er nog een garagist mijn brommer aanraakt!

thx

greetz timo
 
Last edited:
Originally posted by Razma
je moet niet alle dealers over één kam scheren...
maar dit is best bizar ja.. 'ff moer vastlassen'

ik zou btw voor de Doppler gaan btw
ja ok dat is wel waar, maar deze is toch absoluut niet vertrouwbaar vind ik wie last er nu een moer vast :s

en voor welke doppler zou je gaan? die van 92 of die van 113 €?
 
Doppler MH S1R pen 10: 92 €
ik zou voor deze gaan, niet duur en een erg goeie as ! gewoon c3 lagertsjes erbij (skf of nsk ofzo)

btw: mijn dealer had dat ook een keer bij iemand gedaan, omdat de as anders echt niet te redden viel, en het zit al een half jaar goed...
 
ja dat was nog zo een probleem, hij had er andere rollen ingedaan omdat hij beweerde dat ze versleten waren :s mjah heeft hij zelfs niet dezelfde gebruikt, want er lagen in men koffer nog andere rollen :s heeft hij die gemengd met degene die nog wel goed waren maarjah :s dat was ook bedoeling niet, dat was rotslechte combinatie, was echt wel enorm verschil.

welke pen neem ik best? waar heeft dit nog invloed dan op? is dat de dikte van je as dat ze hier mee bedoelen?
 
gewon doppler asje nemen MH sr 1 nemen...
samen met c3 lagers der bij..

maar je hem pen tien nodig.... als het goed is dan...
tenzij je de vorigie x een pen twaalf krukas er in heb laten zetten
en dat je nu met een dr 70 met pen 12 rijdt..

maar je kan het opmeten aande kant van je vario
10 mm = pen 10
12 mm = pen 12

en een krukas met langere drijfstang heb je helelmaal niet nodig dit komt pas kijken bij de echt snelle setups bv malossi speed enderglijke...

bart
 
Thx bart

dit helpt me al een hoop vooruit,
dan moet ik een pen 12 nemen, de as die er nu inzit is 12mm dik.

heeft dit eigenlijk nog ergens invloed op de dikte van je as?
want ik dacht zo (kan natuurlijk verkeerd zijn, verbeter mij dan)
als je een dikkere as hebt, dan moet de buitenste omtrek(12mm)van je as een groter traject afleggen dan de omtrek(10mm) en dat op dezelfde tijd. dus eigenlijk draait het dan iets sneller, niet de as zelf maar de buitenkant van de as die tegen je lagers rold, dus is een 10 mm as dan niet iets minder belastend voor je lagers? maar als je een 10 mm as neemt, moet je dan ook andere vario enz kopen of blijft de dikte op dat punt gelijk?

maar mense verbeter mij als ik er zwaar naast zit he

en zijn c3 lagers beter dan c4? want qua lagers wil ek liefst wel inees de beste nemen, ook omdat kans groot is dat ik later andere cilinder ga steken enz. en andere carb, andere vario (moet nu wel ), en terug een sito plus(en hopen dat ie deze keer niet meer los barst)

setup voor huidige setup:
DR70
race krukas + lagers (weet niet welke :s)
DR vario
sito plus
hiermee kon ik top halen van 115 op teller

setup die ik binne de 2 maand zal hebben:
DR70
Doppler S1R MH krukas
lagers ??
Hebo vario
dellorto 19mm
sito plus
stage 3 tuning van cilinder
stage 2 tuning van carter

dus jah dan lijkt het me toch verstandiger niet teveel te besparen op de lagers, ik wil echt wel dat het nu de laatste keer is geweest dat ik nog iets met me krukas aan de hand heb.
 
//offtopic
ik probveer zo veel mogelijk te leren over scooters
kan iemand me zegegn wat beta driver bedoeld met small end?
en waar is pen 12 of 10 goed voor steviger ofzo???
dank u
//offtopic
 
je small-end is het einde (of begin, maar net hoe je het ziet) van de drijfstang waar je het naaldlager indoet dan doe je je zuiger erover heen en doe je de pistonpen door je zuiger/naaldlager/small-end. de binnendiameter van het small-end is dus 10 of 12 mm. bij 12 mm verdelen de krachten zich over een groter oppervlak en dit is dus steviger.
 

bedankt heb weer wat geleerd