Hulp bij kiezen

JHamstra

Well-Known Member
Beste allen,

Ik ben voornemend een scootertje (liefst retro) aan te schaffen, zonder helmplicht. Door nieuwe omstandigheden werk ik een stuk dichter bij huis en verkoop mijn tweede auto, en met een scooter ga ik dan naar het werk. Nu is het dus dagelijks 10 km. heen en 10 km. terug. x 5 dagen per week. Ik lees op dit forum in mijn research naar de goedkope (veelal aziatische) alternatieven enkel negatieve adviezen. Ik ben echter niet van plan om een enorm bedrag uit te geven, dan kan ik net zo goed een autootje van € 300,- tot € 500,- aanschaffen bij wijze van spreken.

Mijn vraag aan jullie is: Is er een 'instapmodel' waarbij de kwaliteit hoger is dan de Aziatische scooters, maar de prijs niet veel hoger? M.a.w. een goed alternatief. Mijn budget ligt tussen de € 1.000,- en € 1.500,-.

Alvast heel erg bedankt.

Sportieve groet,

J. Hamstra
 
Advertisement - register to remove this

Hey JHamstra,

Zelf was ik een jaar geleden ook opzoek naar een goede, betrouwbare scooter die niet al te duur was, voor mij waren vooral dingen zoals oa verbruik, 4 takt, betrouwbaarheid, niet te groot en zwaar, en van een bekend merk belangrijke punten om een keuze tussen de vele scooters te maken.

Ik kwam uiteindelijk bij de Piaggio Zip 4-takt uit. Voor ik hem kocht had ik eerst heel het internet afgezocht naar ervaringen met deze scooter, en na heel wat opzoekwerk op forums en dergelijke las ik dat deze Piaggio Zip 4 takt eigenlijk (door bijna alle ervaringen die ik las op forums) een heel betrouwbare (4 takt) en degelijke scooter bleek te zijn.

En het merk Piaggio is heel bekend en produceert al tientallen jaren scooters en natuurlijk ook de Vespa's, want deze zijn van Piaggio.

Ik rijd nu ongeveer 8 maanden met mijn Piaggio Zip 4 Takt, en mijn persoonlijke ervaringen even opgesomt zijn:


- hij rijd super zuinig (1 liter benzine op 50 km)

- ik kan er gewoon met tanken aan elk tankstation omdat het een 4 takt is

- geen olie bijvullen zoals bij een 2 takt

- Rijdt heel soepel door de bochten

- zelf zit regelmatig men broer achterop, gaat zonder problemen bij mij !

- Grote opbergbak onder het zadel waar bij mij een jethelm, kettingslot en boekje met men papieren in past

- tank van meer dan 6 liter ! Waar je dan ook minstens 200 km mee kan rijden als ie vol getankt is

- ...

Piaggio heeft dat goed gedaan vind ik met de Zip :) ik omschrijf men Zipje altijd als een Vespa, maar dan iets prijsvriendelijker gebouwd, Zonder onder te doen aan de degelijke en betrouwbare kwaliteit die Piaggio heeft.

Ik zou je de Piaggio Zip 4 Takt sterk aanraden ! Maar is niet echt een retro model natuurlijk... Maar ik denk dat dit met zijn prijs van 1499 Euro (nieuw, zonder de rijklaarmaak kosten) de meest betrouwbare scooter is (van een bekend merk!) die er op dit moment op de markt te koop is.

Ook is deze Zip heel populair en veel verkocht in Nederland, zowat half Amsterdam rijd hiermee, haha.

Hier zijn een paar foto's van mijn Zip :)

Het is een onwijs leuke en betrouwbare scooter die naar mijn mening bijna geen nadelen heeft :-D

Veel succes met je keuze !

Groetjes
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    272.2 KB · Views: 4
  • image.jpeg
    image.jpeg
    229.1 KB · Views: 4
Last edited:
Als je een goede instapper zoekt kom je uit bij de peugeot kisbee.. Rest van die frosti , rover retro, retro bla bla, ching_chong, is het niet aan te raden voor dagelijks vervoer naar je werk..
Om naar je werk te komen heb je betrouwbaar vervoer nodig, zo`n rikkedingfong china scooter zal dat niet zijn. Ik heb zelf een roverbike retro in me tuin staan.. Je wilt niet weten hoe slecht de boutjes / lagers / onderdelen zijn van die scooter.. Als die scooter 50% afschrijving heeft dan kan je dan ding zo de schroot hoop op duwen. Naast de onbetrouwbaarheid van zo`n china is dat je gigantische kostenplaatje zal krijgen aan onderdelen die compleet afgesleten zijn.. En de vervangbare delen is dan ook weer troep.

Anders als je iets meer kwaliteit wilt zit je aan een kymco VP50 of de agility. (alleen hoor hier en daar dat kymco niet echt coelant is naar hun klanten als er echte problemen onstaan..

Scooters van Sym worden gelijk al een stuk duurder..
 
Hey JHamstra,

Zelf was ik een jaar geleden ook opzoek naar een goede, betrouwbare scooter die niet al te duur was, voor mij waren vooral dingen zoals oa verbruik, 4 takt, betrouwbaarheid, niet te groot en zwaar, en van een bekend merk belangrijke punten om een keuze tussen de vele scooters te maken.

Ik kwam uiteindelijk bij de Piaggio Zip 4-takt uit. Voor ik hem kocht had ik eerst heel het internet afgezocht naar ervaringen met deze scooter, en na heel wat opzoekwerk op forums en dergelijke las ik dat deze Piaggio Zip 4 takt eigenlijk (door bijna alle ervaringen die ik las op forums) een heel betrouwbare (4 takt) en degelijke scooter bleek te zijn.

En het merk Piaggio is heel bekend en produceert al tientallen jaren scooters en natuurlijk ook de Vespa's, want deze zijn van Piaggio.

Ik rijd nu ongeveer 8 maanden met mijn Piaggio Zip 4 Takt, en mijn persoonlijke ervaringen even opgesomt zijn:


- hij rijd super zuinig (1 liter benzine op 50 km)

- ik kan er gewoon met tanken aan elk tankstation omdat het een 4 takt is

- geen olie bijvullen zoals bij een 2 takt

- Rijdt heel soepel door de bochten

- zelf zit regelmatig men broer achterop, gaat zonder problemen bij mij !

- Grote opbergbak onder het zadel waar bij mij een jethelm, kettingslot en boekje met men papieren in past

- tank van meer dan 6 liter ! Waar je dan ook minstens 200 km mee kan rijden als ie vol getankt is

- ...

Piaggio heeft dat goed gedaan vind ik met de Zip :) ik omschrijf men Zipje altijd als een Vespa, maar dan iets prijsvriendelijker gebouwd, Zonder onder te doen aan de degelijke en betrouwbare kwaliteit die Piaggio heeft.

Ik zou je de Piaggio Zip 4 Takt sterk aanraden ! Maar is niet echt een retro model natuurlijk... Maar ik denk dat dit met zijn prijs van 1499 Euro (nieuw, zonder de rijklaarmaak kosten) de meest betrouwbare scooter is (van een bekend merk!) die er op dit moment op de markt te koop is.

Ook is deze Zip heel populair en veel verkocht in Nederland, zowat half Amsterdam rijd hiermee, haha.

Hier zijn een paar foto's van mijn Zip :)

Het is een onwijs leuke en betrouwbare scooter die naar mijn mening bijna geen nadelen heeft :-D

Veel succes met je keuze !

Groetjes

Ik hoop dat je weet dat de advies prijs voor de piaggio rond de 1450 euro kost, daar komt dan ook nog eens 250 euro klaar maak kosten bij en zit je op 1700 euro en je moet dan ook nog een verzekering hebben..

Voor weinig geld is het voorgestelde van mij een betere optie, anders kijken voor een goede 2ehandse 4-takt scooter voor rond de 600 - 800 euro.. (wel een A-merk)En anders gewoon een goedkope 2-takt scooter van 300 euro en hier zelf wat service in steken.. Ben je dan ook voor 500 euro klaar..


Die peugeot kisbee word dan wel een 2ehandse, zit dat peugeot kymco en sym weer flink de advies prijzen hebben verhoogd.

Misschien is een goedkoop autootje misschien niet eens zo heel slecht idee.. Zit je wel lekker warm en droog.
 
Back
Top