Hpi, eprom, pvl digitaal?

Status
Not open for further replies.

Vincent #11

::TSA:: HT Big Bore
Hallo allemaal,
Ik ben alweer bezig met een sprintframe voor sbo 2011. Nu heb ik al dit:
- Bigbore 86,4 HT
- 2f4r as
- Pia kort carter HT
enz.

Ik ben nu dan opzoek naar een ontsteking, zit te twijfelen tussen een Eprom, HPI (eventueel digitaal) of een PVL digitaal. Zelf heb ik goede ervaring met de pvl digi. Maar vroeg mij af wat jullie hier van denken.

Hoor graag van jullie, ook graag uitleg waarom je denkt dat 1 van deze beter is.
 
Advertisement - register to remove this

Heiko kan je daar prima advies over geven. Ik zou eens kijken naar een Ignitech, licht gewicht en eigen curve mogelijk.
 
Eeen hpi volstaat al erg goed.

Malossi vind ik onzin om daar meer voor te betalen, pvl heb ik zelf nooit iets mee gedaan,

Als je er echt verder mee wilt zou je kunnen kijken voor een digitale cdi hpi of een ignitecht eventueel. alleen komt hier wel wat bij kijken uiteraard
 
En hoe je hem afstelt.
Denk uiteindelijk dat er niet zoveel verschil tussen zit. Gewoon pakken wat je zelf prettig vindt werken.
 
Wat ik persoonlijk een voordeel vind aan de EPROM is dat deze een spiebaan in de rotor heeft. Na het verweideren van de rotor kan deze weer gemonteerd worden zonder afgesteld te worden omdat deze het zelfde blijft door de spie in de rotor.

Een hpi en pvl hebben geen spie in de rotor en moeten dus opnieuw afgesteld worden na demontage.

Teminste mijn HPI en PVL hadden bijde geen spiebaan. Mijn Eprom had dit wel.
 
qua curve is de PVL het sterkst onderin, malossi het zwakst onderin. Topvermogen moet geen verschil maken, heeft met je afstelling te maken. Bij een goed lopend 90cc blok wil je hem onderin niet zo sterk hebben en kan een malossi ontsteking uitkomst bieden. Ignitech is voor mij altijd nog de beste ontsteking aangezien je hiermee alles naar eigen smaak kan instellen en je ook daadwerkelijk vermogenswinst kan halen ten opzichte van de conventionele onstekingen.
 
Er is zeker ook verschil in topvermogen in de curves.

De balansfactor en vonksterkte is ook de moeite waard om over na te denken.
 
Ten eerst bedankt voor alle reacties. Zoals ik het een beetje lees zie ik dat Ignitech eigenlijk het beste zou zijn. Deze is wel erg prijzig (Heiko heeft er 1 liggen voor 275) Terwijl ik een hpi digitaal en een eprom te koop zie staan voor rond de 150 euro. Ik zou ook een nieuwe HPI kunnen kopen dit maakt kwa prijs niet veel uit.

Wat raden jullie aan? En aan wat voor vermogen/tijd winst zou je moeten denken met een Ignitech ontsteking?

Alvast bedankt weer.
 
Als je goed leest zie je eigenlijk dat je je keuze moet maken op basis van 2 opties:

1. Een digitale ontsteking waarbij je veel invloed hebt op de curve wat afstelwerk kost.
2. Een conventionele ontsteking waarbij minder afstelwerk vereist is.

Als je veel controle over het gedrag van je machine wilt zou ik voor optie 1 gaan. Iets wat bij sprintframes en 90cc blokken wel erg welkom is denk ik. Maargoed er zit dan ook meer werk in om geblokkeerde metingen te doen en er zo achter te komen wat het beste is.

Bij optie 2 denk ik dat het per saldo niet enorm veel uitmaakt welke ontsteking je kiest, op minimale verschillen nagelaten.
 
Als ik alles zo lees ga ik waarschijnlijk toch voor een HPI digitaal/Ignitech. De extra kosten moet ik het dan maar mee doen en afstelwerk heb ik de hele winter voor.

Bedankt voor de info iedereen, als iemand dus een digitale ontsteking heeft liggen pm mij dan maar.

Close.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top