hpi binnenrotor vraag

S®acing

Well-Known Member
ik heb een HPI binnnenrotor gemonteerd op m'n scooter, alleen lees ik overal in de how to's

-zet de merktekens gelijk, wat ik niet snap

, dit gaat volgens mij over de 2 streepjes van het vliegwiel naar de stator. Op het vliegwiel is het duidelijk maar op de stator staan zoveel streepjes. Op de hpi site zelf staat dat hij gelijk moet staan aan het 2de grote streepje.

moet dit ook als je gebruik maakt van een micro meter?


en als je een scooter heb waar je regelmatig een rondje op rijd, welke voor ontsteking zal dan geschikt zijn? of is dit moeilijk te zeggen?
 
Advertisement - register to remove this

volgens mij kun je ook beter het even LATEN doen ,en dan idd met een stroboscooplamp op de testbank eventueel controleren.

hoe het exact moet kun je met de search vinden , het is al zeer vaak langsgekomen en ik heb het al vaker uitgelegd hoe het moet , zowel voor HPI als algemeen..
 
Een HPI is in mijn ogen aleen nauwkeurig af te stellen met een stroboscoop. Die steepjes op de stator moet je gewoon vergeten.

Gr,
Tom

maar je moet toch ergens beginnen,..

en wat zijn de richtlijnen?


ik wacht namelijk nog even met afstellen, omdat dat meteen alles gebeurd en ik nog niet alle onderdelen gemonteerd heb (inlaat & overrange ) pas dan word hi afgesteld op de testbank
 
ja maar dit komt heel erg nauwkeurig , als je het verkeerd doet kan je hele zuiger wel opbranden ,en eventueel kapot lopen , en/of de cilinder beschadigen..

zet de hpi er gewoon op met bijv. 4mm voorontsteking , zoals je via de search wel kunt vinden en wacht tot je op de testbank gaat..
 
Welk type hpi heb je? een nieuwer type zet je gewoon op 4mm zoals de beschrijving aangeeft, en daar ga je op de bank gewoon mee spelen. Overigens zijn de nieuwe hpi's best nauwkeurig hoor. nog niet zo als een malossi maargoed. Daar betaal je ook voor, maar hpi's zijn prima ontstekingen.
 
Welk type hpi heb je? een nieuwer type zet je gewoon op 4mm zoals de beschrijving aangeeft, en daar ga je op de bank gewoon mee spelen. Overigens zijn de nieuwe hpi's best nauwkeurig hoor. nog niet zo als een malossi maargoed. Daar betaal je ook voor, maar hpi's zijn prima ontstekingen.


mij is verteld dat het in iedergeval een '06 is..

492698660_5_ncyP.jpeg


ik zet hem inderdaad eerst op 4mm.. met een micro meter, deze heb ik vandaag even aangeschaft..

wel interessant trouwens hoe zo'n ding werkt! ik ben benieuwd naar het vermogen winst..

als je trouwens de micro meter 1 rondje draait is 1mm?
 
mij is verteld dat het in iedergeval een '06 is..



ik zet hem inderdaad eerst op 4mm.. met een micro meter, deze heb ik vandaag even aangeschaft..

wel interessant trouwens hoe zo'n ding werkt! ik ben benieuwd naar het vermogen winst..

als je trouwens de micro meter 1 rondje draait is 1mm?

met een micrometer is t wel ff klootzakken, je moet pas naar t streepje kijken als de meter de zuiger aanraakt.
vanaf daar beginnen te tellen (3.2mm is dus 3 rondjes en 2 streepjes.)


succes ermee
 
met een micrometer is t wel ff klootzakken, je moet pas naar t streepje kijken als de meter de zuiger aanraakt.
vanaf daar beginnen te tellen (3.2mm is dus 3 rondjes en 2 streepjes.)


succes ermee

bedankt edslet!, eindelijk een slet waar ik wat aan heb :p sorry dat moest even..

:edit: is er trouwens ook een veilige afstelling voor hpi, net als een te rijke afstelling zegmaar?
 
Last edited:
over t algemeen beter iets later dan te vroeg. dus beter 3mm dan 5mm, maargoed moeilijk te zeggen. zuiger op bovenste punt, dan draai je m 4mm (4 rondjes terug) je krukas draait rechtsom vanuit je onstekingszijde, dus hij staat iets naar links gedraaid tenopzichte van het bovenste dode punt. daarom heet het VOOR-onsteking.

gr
 
over t algemeen beter iets later dan te vroeg. dus beter 3mm dan 5mm, maargoed moeilijk te zeggen. zuiger op bovenste punt, dan draai je m 4mm (4 rondjes terug) je krukas draait rechtsom vanuit je onstekingszijde, dus hij staat iets naar links gedraaid tenopzichte van het bovenste dode punt. daarom heet het VOOR-onsteking.

gr


oké !

hoe zet je hem precies gelijk want er staat 1 streepje op het vliegwiel.. maar een stuk of 50 op de stator..

waar moet het streepje van het vliegwiel naar wijzen als de zuiger 4mm voor het BDP staat om hem goed te zetten?
 
het 2de grote streepje van links. (of rechts als je een linksdraaiend blok hebt), kan andersom zijn, maar meot je ff op www.hpi.be kijken bij beschrijvingen.


oké dan had ik het goed..

dan zet ik hem morgen ff op 4mm voor onsteking met micro meter, & vliegwiel gelijk aan 2de grote streep op de stator!


harstikke bedankt allemaal..
 
je zet de rotor ongeveer bij die rode streep, dan zet je m met (liefst een slagmoer sleutel) vast. en dan kan je m met de stator nog exact op het streepje zetten.
 
je zet de rotor ongeveer bij die rode streep, dan zet je m met (liefst een slagmoer sleutel) vast. en dan kan je m met de stator nog exact op het streepje zetten.

ja ideaal! bedankt

hopen dat ik morgen even tijd heb.. want het is nu even lekker wat droger weer..

ik zet hem eerst wel op 4mm voor ontsteking,

nogmaals bedankt iedereen die hier een postje heeft geplaatst ;)
 
vandaag binnenrotor op 4mm voor ontsteking gezet.. en vliegwiel op 2de streepje van links..


paar keer trappen, wat nogal moeizaam ging want soms heeft hij een enorme terugslag.. na 2 fatsoenlijke trappen liep hij.. en wat een verschil in vergelijking tot standaard ontsteking!


edit;

nog even 2 vraagjes..

als ik trap geeft hij soms een enorme terug slag.. alsof hij meteen ontbrand, maar hij start niet..

staat dan de ontsteking net even wat te vroeg?

______

ik heb een rechtdraaiend vliegwiel (mina hor)

welke kant moet je de stator opdraaien om de ontsteking later en vroeger te zetten?

(rechts om is toch later? en links om vroeger?)
 
Last edited:
ja het scheelt idd veel, terugslag heb je altijd wel n beetje! maar je moet kijken dat je geen detonatie hebt etc.

en idd je hebt een rechtsdraaiende motor. en dan is de stator naar rechtsdraaien idd verlaten van de vooronsteking, en vice versa
 
Back
Top