HPI afstellen

Status
Not open for further replies.

Dirk.

Well-Known Member
Hallo, ik heb een 2ehands HPI 2006 gekocht
(minarelli horizontaal)
Maar.... wou voor het eerst me hok starten sinds de opbouw
doet het dus niet...

Nou vraag ik me af of me HPI (2006) goed staat afgesteld...

ik heb hem afgesteld op 4 mm vooronsteking (grove schatting uiteraard)
ik heb hem afgesteld zoals op figuur 3 van de volgende link:

http://crew.scooter-freaks.nl/johan/Overige/HPI2004.JPG

Goed/fout? wie zal het zeggen??

Alvast bedankt!

Edit: excuus voor de spam...
 
Advertisement - register to remove this

stel m eens af op 3,5 of 4 mm voorontsteking met een micrometer.

dus , draai je stator erop , bouten in het midden van het sleufgat , dan je bovenste dode punt opzoeken , dan de micrometer 3,5 a 4mm terug draaien , dan de rotor erop zetten en vast draaien (micrometer er even uit halen) , dan ga je het controleren of het goed staat. dan moet ie het doen , doet ie het dan helemaal niet zal het niet aan de rotor liggen ,of hij moet al kapot zijn.\

let wel even op het volgende ,er staat 2 strepen op , het kan dus zijn dat je het verkeerde streepje hebt gebruikt , dan staat dus de rotor een halve slag verkeerd..
 
Melf, bedankt voor de info! de rotor is van een lopend blok afgehaald dus ik denk dat deze nog goed is... maar die 1 mm verschil maakt tog niet uit met wel of niet starten????

edit: misschien staat hij wel een halve slag verkeerd, maar aangezien hij ook zo op de handleding (link van 1e post) stond heb ik hem ook maar zo gezet...)

maar ik begin nu ook te twijfelen of het niks anders is omdat dit blok nog niet heeft gelopen sinds ik hem in elkaar heb gezet...

Edit: ik hoor wel af en toe ploffen uit me uitlaat....
kan het zijn dat me massa te dun in??
 
Last edited:
ja, zover ik kan controleren wel, alleen de afstelling natuurlijk niet...

massakabel is niet erg dik, maar dat is geen probleem in mijn ogen....

vorige scooters hebben ook met zo'n massa kabel gereden..
 
maar probeer de rotor dus even andersom eerst , dan weet je dat dat goed zit.

het kan ook simpelweg zijn dat je bijv een te kleine sproeier hebt oid , dan kan ie ook gaan ploffen , of verzopen , membraan kapot etc...
 
de complete inlaat is nieuw dus dat zal niet stuk zijn, misschien is de massakabel te dun, hier komt vanmiddag een nieuwe voor in de plaats.
zo'n dikke "mat" die ook op oto's zit, de rotor zal ik ook ff een halve slag draaien... hij staat volgens mij goed op de rechtsdraaiende manier, maar tog...
Valse lucht is het ook niet denk ik, blok is proffesioneel in elkaar gezet..
 
Ik heb net de rotor 180 graden gedraaid maar nog steeds geen verschil, vonkt wel... maar start niet... Benzine ook ff gechekt, bougie word nat dus krijgt benzine, gemengd op: 1:38 ongeveer ivm 1e keer rijden dus beetje extra smering... maar goed er komen ploffen uit de uitlaat, kan dit ook komen door een te zwakke massadraad???
 
als de bougie nat is betekent dat dat ie niet vonkt IN de cilinder , probeer idd eens een nieuwe bougie , een dunne massakabel moet ie iig wel op willen lopen.
 
deze bougie is nieuw, maar ik zal wel een keer een andere proberen..
Er zit nu ook een dikke massakabel onder.. op een kaal stuk frame...

KEN IEMAND MISSCHIEN EEN HANDLEIDING VAN EEN HPI 2006 REGELEN???
 
Dat plaatje in je beginpost is juist de handleiding :p

/Edit: Was me weer iemand voor 8P

Je hebt em btw wel op voorontsteking gezet? Dus de zuiger de goede kant op gedraaid tijdens afstellen? Je zal niet de eerste zijn die em op naontsteking zet zeg maar...
 
Dat plaatje in je beginpost is juist de handleiding :p

/Edit: Was me weer iemand voor 8P

Je hebt em btw wel op voorontsteking gezet? Dus de zuiger de goede kant op gedraaid tijdens afstellen? Je zal niet de eerste zijn die em op naontsteking zet zeg maar...

OMG, hier heb ik niet eens over nagedacht!!!!!!!!!!!!

Volgens mij heb ik de krukas naar links gedraait!
ik zal het morgen even controleren (hij moet tog ook naar links gedraait worden?)
 
Hij staat dus tog op VOORonsteking...
Maar bij de handleiding staat 2004... ik denk dat er verschil in zit...

Kan iemand mij vertellen hoe hij zijn HPI 2006 voor minarelli horizontaal heeft afgesteld?

-ik heb nu de voorontsteking op 3,2 mm staan
-Op de rotor staan 2 streepjes, 1 met bolletjes en 1 zonder bolletjes,
degene MET "bolletjes" heb ik wijzen naar het 2e streepje van link op de stator
Dit zou goed moeten zijn neem ik aan??

enne, hij ploft dus af en toe uit de uitlaat, bougie is nat, valse lucht is het probleem ook niet zover ik het kan controleren....

Een beetje gek word ik er nu wel van, iemand misschien een idee?
Morgen ga ik zoiezo een nieuwe Bougie proberen....
 
Hij loopt!!! het de onsteking ff er af gehaald, hij staat goed afgesteld nu!
Bougie was dus niet stuk, loopt als een zonnetje!!!

Super bedankt voor jullie hulp! :D

hij kan closed
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top