HOWTO - polyester mal maken!

Het is meer de Epoxy die bestendig moet zijn tegen hoge temperaturen volgens mij, ik geloof dat bij mijn Epoxy 170 graden celcius was maar pin me er niet op vast.

In dat geval zou het wel geschikt zijn voor dempers denk ik :)
 
haha, ik kan het theoretisch gaan maken, maar dat doe ik niet. als je nieuwsgierig bent mag je me pm'en.

maar het komt er op neer dat epoxy die wij gebruiken bij kamertemperatuur uit hard.
Als het hard is kun je door warmte de epoxy weer uit elkaar trekken op moleculair niveau, waar het ook op gebonden is.

Hoe warmer het is tijdens dat binden, hoe meer hitte het nodig heeft om weer uit elkaar getrokken te worden. dus als je het bakt is het beter bestand tegen temperatuur.

Sommige polyesters worden al bij 70 graden weer flexibel. de meeste epoxy's bij een graad of 80-90. door het een bepaalde tijd te bakken kun je dat dus verhogen. hoelang en hoe warm enzo staat in de gegevens van de epoxy.

En als je echt moeilijk wil doen krijg je ook nog hoe snel iets naar een bepaalde temperatuur moet afkoelen/opwarmen, bijvoorbeeld van 75 naar 90 binnen 1,5 minuut. maar dat zullen wij niet snel tegenkomen. dan zit je echt bij F1 niveau.

en dat was nog aardig theoretisch, maar het kan nog erger :p
 
Waarin kun je het bakken dan? en bij wat voor temp.?

Maar in feite zeg jij dus dat als ik mijn demper 'namaak' van carbon en deze uit laat harden in een kamer waar het 35°C is, dat deze dan beter bestand is tegen de hitte dan als ik hem laat uitharden bij 20°C?
 
In principe wel ja, maar dat zal minimaal zijn.
er zijn epoxy's die op 60 graden gebakken kunnen worden, en ook op 120 of (veel) hoger.
Zo kun je dus het prijsverschil van epoxy's verklaren. de duurdere zijn meestal beter te bakken en kunnen daarna hogere temperaturen aan.


En dan bedoel ik geen prijsverschil tussen bouwmarkt en bijvoorbeeld polyshoppen, dat komt door de tussenleveranciers. Maar als 1 verkoper meerder prijzen epoxy heeft kun je het wel in de infosheets zien ;)

kan allemaal gebakken worden in een simpel piepschuimen kistje met heteluchtkacheltje als een verf föhn , tot tenten van bubbeltjesplastic met een saunakachel, en autoclaven.
belangrijk is een constante en goed regelbare temperatuur rond het product, voor de rest niet echt.
 
Zeer informatief topicje, ik snap het tot nu toe allemaal.

Alleen wil ik niet alleen van de buitenekant een mal, ik wil ookvan de binnenkant een mal...waar de ophangpunten zitten...

Want het is wel zo makkelijk dat je de kap kan vastmaken.
 
Dan krijg je te maken met antilossingen denk ik, en zelf vind ik het er wel vet uitzien als je je eigen ophangpunten maakt met eventueel een boutje door de kap heen
 
Zeer informatief topicje, ik snap het tot nu toe allemaal.

Alleen wil ik niet alleen van de buitenekant een mal, ik wil ookvan de binnenkant een mal...waar de ophangpunten zitten...

Want het is wel zo makkelijk dat je de kap kan vastmaken.

Als je de mal van buitenaf neemt, lijk het mij ook evident dat de ophangingspunten er ook opzitten, aangezien die gewoon aan de kap zitten,
dus je hoeft geen kap van de binnen EN buitenkant.

Enkel van de buitenkant dus.
 
Ja maar, als je een mal van de buitenkant maakt dan zitten de ophangpunten er autoamtisch toch niet aan ?!

Of ligt dit nou aan mij ?
 
euhm rond de 100 heb ik ooit getest.

maar is er geen mogelijkheid om hem toch die ophangpunten te krijgen ?

ik weet zelf ook wel dat ik ze eruit kan halen maar dat wil ik niet.



ik heb deze kap gemaakt en wil hier graag een mal van maken, MET ophangpunten...
 
Last edited:
Ik snap niet wat het probleem is, als je een mal maakt, zitten daar dus automatisch de ophangpunten aan. Je gaat toch geen halve mal maken zeker.

De ophanging zit AAN de kap, en je neemt van de kap een mal. Dusssssss de ophangingspunten zittern er aan. Je hoeft helemaal niks apart te maken.

In het geval van een voorkap kan je natuurlijk super simpel die punten namaken. uit een paar plaatjes.
 
oke, dan snap ik zelf iets niet...

je smeert dan de binnen EN buitenkant in ofzo ?

Maar dan kan je hem niet loswrikken van je originele kap ?
omdat die kap er dan IN zit.

Sorry dat ik het even niet begrijp, en bedankt voor jullie hulp.

ohja en ik had nog een vraag..

de laatste 2 stappen moet je dus met poleyestermatjes doen, laten drogen en eraf trekken ?

Issie dan wel strak ? omdat hij niet is afgewerkt met plamuur ofzo ?
 
normale kappen worden gegoten, daarna kan de mal open en pak je de kap er uit. je kan zelf van de binnen en buitenkant een mal maken, en daartussen een polyester kap gaan persen. word alleen erg zwaar en je krijgt de randjes niet mooi. ook zijn 2 mallen duurder dan een, zeker als de binnenkant van het moedermodel niet glad is.
Er zijn genoeg andere oplossingen, die veel makkelijker en goedkoper zijn.
Tot sterke klitteband en plafondophangsystemen aan toe ;)
 
oke...misschien iets van een paar lagen polymatjes op een hoop gooien waar je de schroeven doorheen kan jagen..

maar nou weet ik nog niet of die poleyestermatjes de laatste laag zijn ?
 
Ja die zijn de laatste laag.

Wat Sandor zegt gaat dus niet altijd op want ophang punten zitten soms aan de binnenkant van de kap en dan gaat het erg lastig worden daar een mal van te maken. Daarnaast bevat een ophang punten complexe vormen.

Je kunt het zoals ik per e-mail uitgelegd heb bijvoorbeeld met aluminium beugeltjes oplossen die je vervolgens lijmt tegen de kap met bijvoorbeeld Epoxy.
 
Back
Top