HOWTO - polyester mal maken!

Misschien laat ik het dan maar maken of zo. Voor een andere scooter dan. Moet nog maar even zien. Als ik zie wat de mensen hier nu al kunnen maken... Dan zal dat over een paar maand vast nog weer stukken beter zijn.
 
Ik was gister even aan het kijken hoe je een deelmal maakt en toevallig kwam ik uit bij carbon / kevlar geweven materiaal.
Kun je dit spul ook gewoon gebruiken? Aangezien je het kevlar in best veel verschillende kleuren kunt krijgen en je zo nog opzich best een apart 'carbon' achtige look krijgt.

Ook zag ik dat ze vaak een spuitpistool gebruiken om de gelcoat etc. aan te brengen.
Ook gebruiken ze een PVA laag, is dit ook een soort losmiddel oid?

En nu had ik nog een vraag over een deelmal.
hoe kun je er voor zorgen dat als je een deelmal hebt dat de 'kap' die eruit komt in 1 stuk is? of lukt dit alleen mbv vacuum?
Als je de 2 delen als het ware met epoxy aan elkaar lijmt is dit dan stevig genoeg? of kun je hier beter nog een laagje carbon oid overheen leggen?

EDIT: Dit soort carbon / kevlar bedoelde ik dus:

redkevlarlg.jpg
 
Last edited:
Ik heb zelf nog niet met kevlar gewerkt omdat ik het niet zo mooi vind (de gele variant dan) maar van diverse bronnen (forums e.d.) gelezen dat kevlar nog stugger materiaal is als carbon en daardoor veel lastiger in moeilijke vormen legt, met name als je dit met hand lamineert. Kevlar (ook wel aramide genoemd) weefsel is wel een stuk goedkoper als carbon ;)

PVA is ook een losmiddel, wat je bijvoorbeeld kan gebruiken in een mal / moedermodel waar veel aangeplamuurt is of die niet helemaal strak is. PVA is een dikkere laag en lost op in water waardoor je een grotere 'garantie' hebt dat de mal los komt. Echter is het wel zo dat een kap gemaakt met PVA losmiddel wat minder strak is, dus een hoogglans krijg je er niet mee uit.

Als je een deelmal hebt, kun je de 2 delen doormiddel van de deelrand aan elkaar bouten enaan de binnekant gewoon een mat over de naad heen leggen waardoor je hoogst waarschijnlijk nog een klein hars naadje krijgt wat je makkelijk weg kan schuren e.v.t. als je een kap maakt uit 2 delen en deze aan elkaar lijmt (met epoxy bijv.) is het wel slim om hier nog een laagje overheen te lamineren voor de stevigheid. Sowieso is het recht uitzagen van de kanten belangrijk zodat hij overal raakvlak heeft.

Gekleurd kevlar is wel te krijgen bij verschillende leveranciers. Helaas nog niet bij mij maar als er veel intresse in is wil ik wel overwegen dit in te kopen.

By the way, gelcoat aanbrengen met een spuitpistool is een goed idee/plan :)
 
Wat ik ook steeds vaker tegen kom is dat de ideale verhouding tussen carbon ( of kevlar, etc. ) en epoxy iets van 30 tege 70% is en dat als je deze verhouding 'verneukt' om het maar even zo te noemen dat je dan de kracht van de epoxy overneemt ipv de kracht van de carbon, waardoor de kap dus een heel stuk zwakker word.
Dit is, wordt gezegd, bijna alleen mogelijk mbv die vacuum techniek.

Ik neem aan dat dit bij scooterkappen niet zoveel boeit, aangezien deze ook amper wat moet 'lijden' ?

Toch is zo'n deelmal best vet om te maken :)
Wordt van de winter toch maar is de 'knutselset' uit de kast halen :p
 
Wat je zegt klopt wel, maar is wel een beetje overdreven. Onder vacuum infusie is de hars/vezel verhouding altijd goed. Als je het met de hand lamineert moet je zorgen dat je zoveel mogelijk overtollige hars boven de mat opneemt. Maargoed, ook al doe je het met de hand heb je nog steeds een hoog rendement t.o.v. carbon.

Om het testen lamineer maar eens een voorkap van 2 lagen 160 gram carbon en daarna 1 van 2 lagen 160 gram glasvezel. Die van glasvezel breekt zeer snel als je deze buigt en van carbon kun je zo goed als dubbelvouwen.

Mijn met de hand gelamineerde uitlaatophanging van carbon weegt 30 gram en is super stijf, onder vacuum gaat dit niet veel schelen meer.
 
er zijn lamineer technieken om met de hand ook tot een 30-35% te komen. het voordeel is dat je veel meer eigenschappen uit de carbon haalt, dus dat breekt minder snel. het licht er aan hoe ver je er mee wil gaan, maar een goed gelamineerde glas kap kan sterker zijn als een slechte carbon(in sommige krachten)
Kevlar is troep. het heeft z'n voordelen, ga je die niet gebuiken dan zou ik kevlar ook links laten liggen. in een mal is het nog wel te doen, maar dan wel onder vacuum, anders krijg je waarschijnlijk bobbeltjes omdat de kevlar meer hars opneemt.

En wat betref de deelmal, het is te doen als je maar een goede voorbereiding hebt, dat geld voor alles met deze materialen. als de hars afgaat moet je er niet meer aankomen.
Begin klein, experimenteer met verschillende verhoudingen, weefstijlen, temperaturen en technieken. als je die allemaal een beetje begrijpt is er in principe geen project te groot.

en PVA is voor slechte pluggen. gebruik een wax, maak je plug hoogglans en krasvrij. alles wat je dan uit je mal van die plug haalt is hoogglans en krasvrij, en heeft met de juiste producten geen nabewerking nodig.(dus geen schuren/plamuren/spuiten en ander irritant werk, al valt spuiten wel mee)
(misschien kan kees een experimenteer pakket samenstellen? :p )
 
Kevlar word toch heel vaak gebruikt om hoekjes van de kap te verstevigen? Dus zoals een L&M kap uitelkaar valt bij de hoekjes (doel op de z kap hoekjes, ook waar je de schroefjes doorheen schroeft) houd het kevlar het bij elkaar en zorgt er voor dat het niet scheurt.
 
ik denk dat de enige reden waarom ze daar kevlar gebruiken is dat t veel sterker is dan polyester,
als je ze wil verstevigen met polyester zal je 2 of meer lagen meoten leggen om dezelfde sterkte te verkrijgen

gr,
 
Ff een vraagje. Aangezien ik in de std klasse sbo rijd mag ik niet met carbonnen kappen rijden. Maar is het wel mogelijk om bijv een "laagje" carbon over een kap heen te leggen? Die carbon folie shit vind ik namelijk maar lelijk.(in vergelijking met echt carbon) dus zegmaar een carbon mat over een al bestaande kap.(puur voor de looks) En zoja, word dit dan ook een stuk zwaarder?

alsvast bedankt :)
 
Uiteraard wordt het zwaarder want er komt een laag carbon over, en carbon heeft net als elke andere stof een gewicht.

Wat jij wil dat kan, maar is ook best moeilijk.
 
Ik denk dat dit vooral moeilijk wordt, aangezien als je normaal een kap uit een mal haalt deze al 'redelijk' strak is.
Nu ga je er dus carbon opleggen en zul je dus BELACHELIJK veel moeten schuren om dit weer strak te krijgen lijkt mij....
 
Uiteraard wordt het zwaarder want er komt een laag carbon over, en carbon heeft net als elke andere stof een gewicht.

Wat jij wil dat kan, maar is ook best moeilijk.

Ik vraag ook of het een STUK zwaarder word, dat het zwaarder word kan ik natuurlijk niet onderuit nee 8P

Ik denk dat dit vooral moeilijk wordt, aangezien als je normaal een kap uit een mal haalt deze al 'redelijk' strak is.
Nu ga je er dus carbon opleggen en zul je dus BELACHELIJK veel moeten schuren om dit weer strak te krijgen lijkt mij....

Hmm ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt? Je kap heeft toch al een strakke vorm van zichzelf? Het enige dat er in theorie hoeft te gebeuren is een carbon mat eroverheen, die laten hechten, en vervolgens een laag blanke lak eroverheen? Ik zal wel totaal verkeerd zitten, maar ben ook absoluut nog een noob met polyester/carbonvezels etc.
 
ik denk dat de enige reden waarom ze daar kevlar gebruiken is dat t veel sterker is dan polyester,
als je ze wil verstevigen met polyester zal je 2 of meer lagen meoten leggen om dezelfde sterkte te verkrijgen

gr,

Dat hebben ze teminste gedaan met mijn poly kuip voor mijn motor. Die hoekjes allemaal verstevigt met kevlar. En je kan je kap zo op de grond laten leunen zonder dat er iets mee gebeurt.
 
Hmm ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt? Je kap heeft toch al een strakke vorm van zichzelf? Het enige dat er in theorie hoeft te gebeuren is een carbon mat eroverheen, die laten hechten, en vervolgens een laag blanke lak eroverheen? Ik zal wel totaal verkeerd zitten, maar ben ook absoluut nog een noob met polyester/carbonvezels etc.

Ik denk dat het erg moeilijk netjes strak te krijgen is:).
 
Er zijn wel speciale technieken om het strak te krijgen. 'Lamineren' word ook veel gedaan in de auto wereld omdat daar gewicht ook niet altijd belangrijk is.

Op een hele kappenset zet zou ik rekening houden met ongeveer 1KG toevoeging

Ik zou verder de reactie van "Susho" afwachten, denk dat hij er wel raad mee weet!
 
Ok, een hele kappenset is niet de bedoeling. Maar t gaat vooral om details. Voorspatbord, roosters enz. :) Houd t topic wel in de gaten.
 
Reken op minstens 300-400 gram per m^2, afhankelijk van je doek gewicht.
Ook zul je je ondergrond zwart moeten maken. anders zie je die er doorheen.

Je kan dan lamineren met epoxy, daarna nog 1 of 2 lagen, en dan gladschuren. en spuiten. hetzelfde met een heldere polyester.

Ik bedenk me net dat je er dan ook een laagje transparante topcoat overheen kunt zetten, opschuren tot 1000 nat en dan polijsten. heb ik nog nooit geprobeerd, maar ga ik binnenkort eens testen.

Hel zal in ieder geval veel schuren worden zonder mal.

Mag je wel glasvezelkappen hebben? dan kun je gewoon zwarte glasmat gebruiken. is een stuk goedkoper en lijkt net echt.

Ik zal vandaag of morgen ook bezig met zo iets. Een set spiegelkappen van een golf.

De meeste mensen doen dit soort klussen niet, en anders gebruiken ze een goedkope mal. Veel sneller en leuker als al dat schuren
 
Back
Top