How to: spuiten van kunststof & ABS (scooter) delen.

NRG MBV

Well-Known Member
Omdat ik nog steeds veel vragen zie over spuiten en voorbewerken van kunststof & ABS (scooter) delen, probeer ik mijn ervaring en mening met jullie te delen.

In dit topic ga ik het spuiten van kunststof & ABS (scooter) delen uit leggen naar mijn mening en ervaring in het topic https://scooterforum.net/threads/ho...erken-van-kunststof-abs-scooter-delen.111793/ kan je uitleg vinden over het repareren en voorbewerken van kunststof & ABS (scooter) delen
De meeste op dit forum zullen niet beschikken over een goede spuitruimte, en een spuit op perslucht, mocht dit wel zo zijn en je hebt vragen PM of post een reactie.
Ik heb ervaren dat je met spuitbussen van bijv. Motip ook erg netjes kan spuiten mits je dit met redelijk goede omstandig heden doet.
Ik vertel dan ook alleen de basis dingetjes naar mijn mening en ervaring.

De spuitruimte;
Zorg dat je een zo’n stofvrij mogelijke en afsluitbare spuitruimte creëert.
Als het kan maak je de muren nat met water, of spuit je in met antidust dit om zo weinig mogelijk stof in je te spuiten delen krijgt.
Als je de mogelijkheid hebt van een afzuiger gebruik deze dan ook om de spuitnevel af te zuigen.
Een creatieve manier van een afzuiger is van 1 of 2 stofzuigers een soort afzuiging te creëren.
Voordat je gaat spuiten moet je de ruimte eerst verwarmen naar ongeveer 18 á 20 graden, je zal zelf moeten kijken wat de mogelijkheden hier in zijn.
Het zou mooi zijn als je de spuitruimte kan opstoken naar ongeveer 35 á 40 graden, dit om de droging van de lak te versnellen, niet hoger want dan heb je kans dat de te spuiten delen vervormen.
Als je de te spuiten delen liggend spuit ondersteun ze dan ook altijd mbv een plank of balk om vervorming te voorkomen.
Kan je niet verwarmen, moet je gewoon langer wachten totdat het droog is.

Aandachtspunten bij het spuiten;
Zorg dat voordat je gaat spuiten de te spuiten delen ongeveer dezelfde tempratuur hebben als de ruimte waarin je spuit, het liefst 18 graden.
Het beste is als je spuitbussen / lak ook ongeveer op die tempratuur zit.
Zorg dat je je spuitbussen goed schudt of je lak goed mengt / roert.
Dit is om te zorgen dat je de lak mooi kan laten vloeien, en je het mooiste resultaat krijgt.
Let goed op dat je tijdens het spuiten goed vloeiend spuit voor het beste resultaat.

Spuiten van primer;
Alle kunststof & ABS (scooter) delen moeten eerst in een plastic primer of primer voor kunststoffen, dit is voor de hechting van de lak.
Nadat je de spuitruimte op temperatuur hebt gebracht en de aandachtspunten in acht hebt genomen, (zie De spuitruimte en Aandachtspunten bij het spuiten kan je beginnen met het spuiten van de primer.
Primer moet je voorral niet dik spuiten, het is alleen voor de hechting.
De eerste laag primer spuit je net niet gesloten, een pik laagje.
Na ongeveer 5 tot 10 minuten te hebben gewacht spuit je de tweede laag.
De tweede laag spuit je hellemaal gesloten en zorg je dat je het te spuiten deel overal goed hebt geraakt.
Na de primer aan te hebben gebracht kan je na 10 tot 15 minuten gelijk een grondverf of filler aanbrengen, zie Spuiten van grondlak en filler

Spuiten van grondlak en filler;
Nadat je de spuitruimte op temperatuur hebt gebracht, de aandachtspunten in acht hebt genomen en primer hebt gespoten, (zie De spuitruimte, Aandachtspunten bij het spuiten en Spuiten van primer kan je als er geplamuurde of uitgeschuurde delen op de kap zitten deze in een grondlak of filler zetten.
zijn er geen geplamuurde of uitgeschuurde delen dan hoef je GEEN grondverf of filler te spuiten en kan je gelijk kleur spuiten, zie spuiten van de kleur
De eerste laag van de filler hoeft niet gelijk dekkend te zijn maar zorg wel dat je het te spuiten deel overal geraakt hebt.
Na ongeveer 2 tot 5 minuten te hebben gewacht spuit je de tweede laag.
Als je de tweede laag spuit moet dit al een ‘’opbouwende’’ laag zijn, je moet wat dikker spuiten en overal gedekt, maar probeer geen zakkers te spuiten.
Na ongeveer 5 tot 10 minuten te hebben gewacht spuit je de derde laag.
De derde laag moet een goede dikke laag zijn voor je schuurbody, schuurbody moet je creëren zodat als je gaat schuren je er niet gelijk doorheen schuurt.
Als hij overal gedekt is en goed geraakt laat je hem drogen en na het drogen ga je hem schuren.

Spuiten van de kleur;
Als je al het hierboven genoemde gedaan hebt en de te spuiten delen weer spuitklaar gemaakt hebt, kan je kleur gaan spuiten.
De eerste laag van de kleur hoeft niet gelijk dekkend te zijn maar zorg wel dat je het te spuiten deel overal geraakt hebt.
Na ongeveer 2 tot 5 minuten te hebben gewacht spuit je de tweede laag.
De tweede laag moet mooi vloeien en al redelijk dekkend zijn.
Na ongeveer 5 tot 10 minuten te hebben gewacht spuit je de derde laag.
De derde laag moet een mooi gevloeide laag zijn waarna de kap hellemaal strak in de kleur staat.
Als je met metallic spuit nevel dan na de derde laag de hele kap na om alle metallic deeltjes in 1 lijn te leggen.
Als de hele kap weer mat is kan je blank lak gaan spuiten.

Spuiten van de blanke lak;
Voordat je blanke lak gaat spuiten blaas je eerst het te spuiten deel wat in de kleur staat af en neem je het te spuiten deel gelijk af met een kleefdoek.
De eerste laag blanke lak spuit je net niet gesloten, een pik laagje.
Na ongeveer 2 tot 5 minuten te hebben gewacht spuit je de tweede laag.
De tweede laag moet een mooi vloeiende net gesloten laag zijn waarbij je de gehele kap raakt.
Na ongeveer 5 tot 10 minuten te hebben gewacht spuit je de derde laag.
De derde laag moet een mooi vloeiende laag zijn waarna de hele kap overal is geraakt en overal glimt.
Het is meestal niet nodig om meer als 3 lagen te spuiten, doe dit dan ook niet om zakkers te voorkomen.

Na dat het droog is, is je kap klaar en kan hij voorzichtig gemonteerd worden, wel raad ik aan 1 á 2 weken de kappen niet te wassen (alleen afspoelen met water) en/of stickers erop te plakken.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, heb je nog vragen, toevoegingen, opmerkingen oid, PM of post het !!
 
Advertisement - register to remove this

Bedankt voor deze how-to, misschien dat het handig is om hier een stickie van te maken.

Nou heb ik dit hier allemaal eens aandachtig doorgelezen, omdat ik deze vakantie met de compressor mijn kappen wil gaan spuiten. Ik ben een beginnende spuiter (heb genoeg ervaring met spuitbus), maar op welke druk kan ik de compressor het beste instellen. Ik had gehoort op ongeveer 2 à 3 bar klopt dit?
Ook heb ik de ruimte in de kelder bedekt met afdekzeil, dus muren, vloer en plafond. Het is momenteel niet echt koud in de kelder schat een graad op 12 à 15 en heb ik een of ander warmteblazertje neergezet, het nadeel is wel dat deze blaast is dit een probleem voor de spuitnevels en/of eventueel stof? Verder wou ik de kappen nadat ik ze gespoten heb, boven in de woonkamer leggen waar het constant ongeveer 19 à 21 graden is, maakt dit wat uit, stel dat er temperatuurverschil zit tussen de ruimtes waar ik spuit en laat drogen?
Verder is de ruimte ongeveer 2,5m bij 1,75m groot en heb ik een redelijk sterke stofzuiger er neergezet is dit voldoende?
 
DeJongh said:
Bedankt voor deze how-to, misschien dat het handig is om hier een stickie van te maken.

Nou heb ik dit hier allemaal eens aandachtig doorgelezen, omdat ik deze vakantie met de compressor mijn kappen wil gaan spuiten. Ik ben een beginnende spuiter (heb genoeg ervaring met spuitbus), maar op welke druk kan ik de compressor het beste instellen. Ik had gehoort op ongeveer 2 à 3 bar klopt dit?
Ook heb ik de ruimte in de kelder bedekt met afdekzeil, dus muren, vloer en plafond. Het is momenteel niet echt koud in de kelder schat een graad op 12 à 15 en heb ik een of ander warmteblazertje neergezet, het nadeel is wel dat deze blaast is dit een probleem voor de spuitnevels en/of eventueel stof? Verder wou ik de kappen nadat ik ze gespoten heb, boven in de woonkamer leggen waar het constant ongeveer 19 à 21 graden is, maakt dit wat uit, stel dat er temperatuurverschil zit tussen de ruimtes waar ik spuit en laat drogen?
Verder is de ruimte ongeveer 2,5m bij 1,75m groot en heb ik een redelijk sterke stofzuiger er neergezet is dit voldoende?
Het aantal bar is eigelijk afhankelijk van wat de fabrikant van de lak voorschrijft, ik neem dit met scooter kappen nooit zo nauw en spuit daarom altijd op 2,2 bar, ik kan onderaan me spuit eventueel nog reduceren mocht dat nodig zijn.
Verder moet je je spuit afstellen naar wat jij het lekkerste vind spuiten.

Ik zou als ik jou was de ruimte opwarmen, en als je gaat spuiten het warmteblazertje uitzetten, zolang ben je meestal niet aan het spuiten.
Als je klaar bent met spuiten zet je hem gewoon weer aan.
Het mooiste is een overdruk creeren, hierbij blaas je meer lucht in dan dat er af word gezogen.
Maar ik denk dat dat een hele uitzoekerij word zoals jij het doet.
Als je meer wilt gaan spuiten zou ik als ik jou was bij de gamma of karwei 1 of 2 gloeikachels oid halen, die gewoon in het stopcontact doet en niet blazen maar alleen warmte afgeven.
Let wel op eventueel explosie gevaar !!

Ik kan moeilijk inschatten of jou stofzuiger krachte genoeg is voor die ruimte, ik denk dat je dat in de praktijk moet ervaren.
 
Back
Top