How to: repareren en voorbewerken van kunststof & ABS (scooter) delen.

NRG MBV

Well-Known Member
Omdat ik nog steeds veel vragen zie over spuiten en voorbewerken van kunststof & ABS (scooter) delen, probeer ik mijn ervaring en mening met jullie te delen.

In dit topic ga ik het repareren en voorbewerken van kunststof & ABS (scooter) delen uit leggen naar mijn mening en ervaring in het topic http://forum.scooterforum.net/forum/showthread.php?t=111795 kan je uitleg vinden over het spuiten van kunststof & ABS (scooter) delen
Mijn ervaring in het repareren dmv kunststoflassen en polyesteren is wat minder, omdat ik hier eigelijk nooit mee te maken heb.
Toch probeer ik wat toe te lichten.

Reinigen en schoonmaken;
Je begint met het verwijderen van eventuele stickers die op de kunststof & ABS (scooter) delen zitten.
Stickers kan je verwijderen mbv een föhn, stickerverwijderaar of dergelijke.
Je weet eigelijk wel hoe je dit het beste kan doen.
Als de sticker er vanaf is ga je de overgebleven lijmresten verwijderen met ontvetter / wasbenzine.
Dan ga je beginnen met de BINNEN en BUITEN kant van de kunststof & ABS (scooter) deel goed en grondig met water te reinigen, water eventueel vermengen met ammoniak oid, dit is om zoveel mogelijk vet uit de kappen te krijgen wat zorgt voor onthechting van de lak.
Erg vieze of niet schoon te krijgen delen schoonmaken met behulp van een rode scotch bright en veel water.
Vervolgens de kunststof & ABS (scooter) delen GOED droog maken met een spons en blaaspistool oid.

Repareren van kunststof & ABS (scooter) delen mbv polyester;
Als een gat, scheur oid in de kap zit, zou ik eerst kijken wat deze kap nieuw kost en eventueel overwegen om te kopen omdat het gewoon veel werk en gedoe scheelt.
Is dit te kostbaar, of wil je het gewoon liever repareren hoop ik dat je hier wat aan hebt;

Stel je een kap voor waar een stuk uit is gebroken met daarboven een scheur.

Je begint als volgt na het reinigen (zie Reinigen en schoonmaken);
Je gaat eerst kijken hoe je de kap het beste kan repareren, je kiest voor polyesteren.
Je gaat de te repareren plek, en een royaal stuk daarom heen eerst hellemaal kaal schuren met korrel P220. (In het deel Schuren van kunststof & ABS (scooter) delen ligt ik dit verder toe.)
Je schuurt het kaal omdat je dan direct materiaal contact heb met mijn kunststof of ABS (scooter) deel.
Vervolgens ga je aan de binnenkant van de kap een polyester-matje legen, deze insmeren met polyesterhars en dit enige tijd laten drogen.
Als het droog is ga je aan de buitenkant van de kap het ''gat'' ook opvullen met een polyester-matje.
Nadat dit alle droog is en schuurbaar ga je met korrel P220 het polyester-matje vlak schuren met de kap en kan er geplamuurd worden.

Je hebt gekeken hoe je het deel het best kon repareren, kunststoflassen was hierbij niet mogelijk en zal ook niet veel voorkomen bij scooterdelen, daarom zal ik hier niks over toelichten, wil je toch info PM of zoek zelf op het internet.

Voor meer info kan je ook nog kijken in het topic ''How to Polyesteren'' waar waarschijnlijk nog zat ideeën, meningen en ervaringen staan over polyesteren.

Plamuren kunststof & ABS (scooter) delen;
Voor het repareren van kunststof & ABS (scooter) delen gebruik je een flexibele plamuur die geschikt is voor kunststof & ABS (scooter) delen.
Plamuur is eigelijk een vullend imitatie materiaal om het kunststof of ABS (scooter) deel weer op zijn oorspronkelijke vorm te laten lijken.

Je begint;
Het te plamuren deel eerst reinigen en eventueel repareren dmv polyester oid (zie Reinigen en schoonmaken, Repareren van kunststof & ABS (scooter) delen mbv polyesteren)
Hierna begin je eerst de te plamuren plek en een royaal stuk daarom heen eerst hellemaal kaal te schuren met korrel P220. (In het deel Schuren van kunststof & ABS (scooter) delen ligt ik dit verder toe.)
Als je je nu weer de kap voorstelt zie je dat erboven het ‘’gat’’ een scheur zit.
Voordat je gaat plamuren slijp of dremel je van bovenaf een ‘’V-tje’’ in de scheur.
Dit doe je omdat de plamuur dan steviger in de scheur zit, en de kans op het scheuren of afbreken van de plamuur dan minder is.
Zorg dat als je gaat plamuren je een mengmes hebt waarop je de plamuur aan kan maken, en af kan halen tijdens het plamuren.
De meeste kunststof & ABS (scooter) delen hebben ronde vormen, gebruik daarom altijd een plamuurrubber voor het beste en strakste plamuur resultaat.
Nadat je de plamuur hebt aan gemaakt ga je zo dik maar wel zo strak mogelijk opzetten, strijk 1 of 2 keer na zodat hij redelijk strak is.
Plamuur niet alleen het te plamuren plekje, maar een royaal stuk daarom heen zodat je hem goed kan strak schuren met de kap. (In het deel Schuren van kunststof & ABS (scooter) delen ligt ik dit verder toe.)
Plamuren kan je sowieso niet in 1 keer goed doen, daarom laat je de eerste laag goed uitharden naar de aanbevolen uithard tijd, schuur je de plamuur strak (In het deel schuren van kunststof & ABS (scooter) delen ligt ik dit verder toe.), en dan doe je er nog een dun laagje plamuur overheen om alle kleine onevenheden en gaatjes te vullen, die je vervolgens ook strak schuurt. (In het deel Schuren van kunststof & ABS (scooter) delen ligt ik dit verder toe.)
Lukt het niet in 2 keer, blijf je het net zolang proberen totdat het strak is en naar je zin.
Voor hele kleine gaatjes die openblijven kan je ook een poriënvuller gebruiken.
Als je klaar bent en je hebt de plamuur uit laten harden naar de aanbevolen uithard tijd kan je gaan schuren, zie het deel Schuren van kunststof & ABS (scooter) delen.

Schuren van kunststof & ABS (scooter) delen;
Je begint met het schoonmaken van het te schuren deel (zie Reinigen en schoonmaken)
Als je een nieuwe of onbeschadigde kap hebt kan je deze met een grijze scotch bright of schuurpapier met korrel P400 matteren en is dan klaar.
Voor het schuren van kunststof & ABS (scooter) delen gebruik je schuurpapier wat niet lager is als korrel P220, dit omdat je met lager korrel aantal de kap ‘’kapot’’ schuurt en er altijd schuurkrassen in zullen blijven zitten tenzij je het plamuurt, sonde dus.

Als je een kap hebt waar bijv. een stuk lak ‘’weg’’ is of licht beschadigd ga je de plek waar de lak ‘’mist’’ of licht beschadigd is uitschuren.
Uitschuren kan je doen met een schuurmachine maar ook met de hand.
Begin met korrel P220, het liefst korrel P280.
Als je gaat uitschuren zorg je dat het verloop van het stuk waar de lak ‘’mist’’ of beschadigd is naar het niet beschadigde deel van de lak niet meer te voelen is.
Dan ga je na schuren met korrel P320, korrel P360, korrel P400.
Als dat klaar is ga je de rest van de kap matteren, en is de kap klaar.

Als je een beschadigde kap hebt die je hebt gerepareerd dmv polyester en/of plamuur (zie Repareren van kunststof & ABS (scooter) delen mbv polyesteren en Plamuren kunststof & ABS (scooter) delen) kan je de polyester gewoon met de hand of de machine vlak schuren met korrel P220, maar de plamuur moet je altijd schuren mbv een schuurblokje.
Als je bij het schuren van plamuur geen schuurblokje gebruikt krijg je de plamuur niet strak aan de kap en geeft dit na het spuiten een lelijk resultaat.
Als je niet met het schuurblokje bij de geplamuurde plek kan komen, schuur het dan met de hand maar hou je vingers bij elkaar om schuurgeulen te verkomen.
Begin met korrel P220 totdat het strak is, en daarna naschuren met P320, korrel P360, korrel P400.
Als je klaar bent ga je de rest van de kap matteren en daarna spuitklaar maken, zie kunststof & ABS (scooter) delen spuitklaar maken.


Schuren van in grondverf / filler gespoten kunststof & ABS (scooter) delen;
Nadat de gespoten grondverf / filler goed uitgehard is ga je deze schuren.
Wrijf de kap hellemaal in met controlepoeder, of spuit een nevel laagje mat zwart op de kap.
Dit doe je omdat als je gaat schuren je kan zien of je overal goed bent geweest en het goed geraakt hebt.
Grote vlakke delen kan je met de machine schuren met P400, schuur totdat de controlelaag weg is.
Als er geen grote vlakke delen zijn schuur dan de hele kap met waterproof P1000 met veel water, hou tijdens het schuren je spons boven het werk om water te kunnen toevoegen.
Schuur net zolang totdat de controle laag weg is.
Als dit klaar is maak je de kap spuitklaar, zie kunststof & ABS (scooter) delen spuitklaar maken.


Kunststof & ABS (scooter) delen spuitklaar maken;
Na alle hierboven genoemde handelingen te hebben gedaan en de kap, schoon is, gerepareerd is, en gematteerd is, ga je dan kap spuitklaar maken.
Blaas eerst alle te spuiten delen goed af, wrijf met je hand over de delen heen zodat alle stof e.d. er vanaf is.
Plak eventueel dingen die niet gespoten mogen worden af.
Als je dat gedaan hebt ga je ontvetten, je kan dit doen mbv kunststof ontvetter of wasbenzine.
Je hebt hier speciale spuiten voor waarmee je de ontvetter opbrengt, maar je kan het ook gewoon op de te spuiten delen wrijven met een schone (flanellen) doek.
Wrijf of spuit de te spuiten delen goed in en laat het even inwerken, daarna pak je een andere schone (flanellen) doek om het droog te maken.
Zet na het ontvetten de te spuiten delen z.s.m in de cabine.
Ontvet de delen nog een keer.
Blaas ze af en neem ze ter gelijke tijd met een kleefdoek af.
Alle te spuiten delen zijn klaar, uitleg over spuiten van de grondlak vind je in dit http://forum.scooterforum.net/forum/showthread.php?t=111795 topic.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, heb je nog vragen, toevoegingen, opmerkingen oid, PM of post het !!
 
Advertisement - register to remove this

Back
Top