How to polyesteren deel #2

Ik zou gewoon hars met cobaltversneller pakken. Dit zijn de profesionelere harsen, o.a. verkrijgbaar bij prof. verf winkels, etc. Dan is je verharder ook vloeibaar en kun je dit met een injectiespuitje redelijk precies doseren, en komt de kwaliteit zeker ten goede, sowieso is teveel harder (bijna) nooit goed!!

De verharder die erbij zat is dibenzoylperoxide pasta met weekmaker.
Ik kan het eens proberen deze op te nemen met injectiespuit.
Sowieso ga ik de volgende keer op zijn minst de helft minder verharder nemen.
Wat gebeurt er als ik te weinig verharder neem?
Hoelang kunnen jullie de hars smeren?
Wat nadelig effect van teveel verharder gaat dit hebben op het gedeelte wat ik wel gepolyed heb?

@ Denna: inderdaad wat veel te veel!

Gr.
 
Als je te weinig zal het heel langzaam harden , en heb je kans dat het helemaal niet verhard. Meng dus altijd gewoon goede hoeveelheid.
 
met teveel krijg je veel krimp en een brosser product. hoeveelheid harder hangt af van de temperatuur, bij 15 graden gebruik ik 3 procent, bij 20 graden 1,5-2 procent, afhankelijk van het doel. afmeten met een spuitje, of pipetje, maar daar is lastiger aan te komen.

De BP pasta kun je beter voor plamuur gebruiken, gebruik voor de hars liever MEKP(methyl ethyl keton peroxide). is bij alle goede verkooppunten te krijgen. net als goede hars, spuitjes, persoonlijke bescherming(lees de naam van het spul maar om aan te voelen hoe gezond het is ;) ) en hulpmiddelen.
 
Het is mij nu al een pak beter gelukt.
Ik heb alles kunnen dichtwerken en het is mooi uitgehard. Ik heb een verhouding van 4 a 5 keer minder dan de vorige verhouding gebruikt wel met de BP pasta en gewoon een cm-terje van gebruikt. Nu nog plamuur.

Bedankt voor de reactie's en aan de how to van de topicstarter.

Volgend project word met professioneel materiaal.

Gr. poly amateur:p
 
Hoelang is Polyesterhars en de verharder houdbaar? (Zitten beide gescheiden in een afgesloten emmer)

Gr'z

In een emmer?
Hoeveel hars en harder heb je dan?

Ik had pas nog dit probleem.
Ik had hier nog +- 3 liter hars staan en ook nog wat mekp (harder)
Dat wilde ook niet hard worden, toen ben ik wat gaan informeren.

Polyesterhars kan ten eerste al niet bevriezen dus te kou staan doet het normaal niet.
Slecht worden duurt ook ERG lang, het is wel heel erg slecht als het in de vlakke zon staat!
De harder zou sneller slecht worden dan de hars.

Ik heb om te testen even een nieuw potje mekp (harder) gekocht.
Hiermee was alles opgelost!

Het gaat hier om hars die al ongeveer 2 jaar oud was!
Conclusie: kan dus wel even mee :)
 
Ja hars kan best tot 4/5 jaar mee, ligt wel aan de eigenschappen en in welke klimaat condities het heeft gestaan. Wanneer hars klontert is het vaak een slecht teken. Mek harder is +- 4/5 maanden houdbaar als je het goed bewaard (koel), maar mek harder kost gelukkig niet super veel :)
 
4/5 maanden maar?
Meen je dat? Hoe doen winkels dit dan? Echt zo weinig aankopen ofzo?

Na eerste opening 4-5maand. Het inpakken gebeurt in een beschermde atmosfeer waardoor die veel langer dan dat goed dus kunnen ze wel wat stock leggen hoor.

Je moet eens op een tube tandpasta zien, daar staat ergens een cilindervormig potje op met een cilindervormig dekseltje er schuin tegen/op. Naast dat icoon staat een getal, dat getal staat voor de houdbaarheid in maanden en het icoontje voor na opening dus houdbaar 12 maand na opening.

Gr.
 
Na eerste opening 4-5maand. Het inpakken gebeurt in een beschermde atmosfeer waardoor die veel langer dan dat goed dus kunnen ze wel wat stock leggen hoor.

Je moet eens op een tube tandpasta zien, daar staat ergens een cilindervormig potje op met een cilindervormig dekseltje er schuin tegen/op. Naast dat icoon staat een getal, dat getal staat voor de houdbaarheid in maanden en het icoontje voor na opening dus houdbaar 12 maand na opening.

Gr.

Ow dat wist ik niet.
Beter dus een datum op het flesje schrijven bij opening (als je niet vaak gebruikt), morgen even doen.
 
Wat RubenT zegt kan best goed kloppen inderdaad, mijn leverancier houd het meestal niet langer als 3 maanden ongeveer op voorraad :)
 
Deze week wat polyester en spuit spul aangekocht:

819a53a71352578e66abcc260cbc9f68.jpg


Van links naar rechts:
- polyesterdoek 10m² 300gr/m²
- Grondlak 1liter
- Verharder 1liter
- verdunner 1liter
- Mengbekers
- Mondmaskers voor tijdens het schuren
- Spuitplamuur met epoxy hars 1liter
- Ontluchtingsrol
- Doosje houte spatels
- Aantal borstels (aantal staan al in een emmer)
- Ontvetter
- Lakfilters
- W2 losmiddel
- Loswas
- Mekp
- Spuitpistool
- Gelcoat
- Kleurpigment
- Maatbeker 25ml
- Maatbeker 50ml
- Aceton 5 liter
- Thinner 5 liter


Hele hoop om ineens aan te kopen maargoed... je hebt het wel gewoon nodig.
 
Aceton 5 liter:p Ik neem aan om de kwasten schoon te maken.
Ik koop gewoon altijd wegwerpkwastjes van 1 euro en die verliezen ook nog eens geen haren:D
Maar aceton kan ook ja;)
 
Aceton 5 liter:p Ik neem aan om de kwasten schoon te maken.
Ik koop gewoon altijd wegwerpkwastjes van 1 euro en die verliezen ook nog eens geen haren:D
Maar aceton kan ook ja;)

De kwasten die ik koop kosten 0.8€ ongeveer, verliezen geen haren en dmv de aceton moet ik niet altijd nieuwe kopen.
Waarom wegwerp kopen als het goedkoper kan. (moet je wel de moeite nemen om hem in een emmer aceton te leggen natuurlijk)
 
De kwasten die ik koop kosten 0.8€ ongeveer, verliezen geen haren en dmv de aceton moet ik niet altijd nieuwe kopen.
Waarom wegwerp kopen als het goedkoper kan. (moet je wel de moeite nemen om hem in een emmer aceton te leggen natuurlijk)

Nou ik heb het geprobeerd met diverse kwasten ook maar blijf het kut vinden kwasten reinigen dus ik pak altijd weg werp kwasten bij me leverancier á 50 cent p.s. aceton is ook niet gratis trouwens, maar 5 liter pak ik ook meestal :) Klote is ook dat aceton snel verdampt dus je kunt het niet in een mengbeker doen en een paar dagen laten staan want dan is alles verdampt :p Je hebt ook Methyleenchloride dat reinigt nog beter blijkbaar maar is wel aggresiever maar nog nooit mee gewerkt..
 
Voor het reinigen van spul:
Gebruik een emmer met deksel o.i.d. !
De dampen werken ook super.
Als we een mal klaar hebben zit er meestal een cm polyester op de rollerhouders. Na een dag in de acetonbak valt het er zo af. Alles gaat er in, kwasten, rollers, scharen, plamuurmessen. werkt super
 
Voor het reinigen van spul:
Gebruik een emmer met deksel o.i.d. !
De dampen werken ook super.
Als we een mal klaar hebben zit er meestal een cm polyester op de rollerhouders. Na een dag in de acetonbak valt het er zo af. Alles gaat er in, kwasten, rollers, scharen, plamuurmessen. werkt super

Ja idd! zo gebruik ik het ook.
Je moet er wel op lette dat je een bepaalde soort plasic gebruikt! PE ofzo? (weet het niet meer precies)
Anders is je plastic emmertje ook weg :p

@ kees: Ik weet echt niet waar de problemen zich dan voordoen maar ik vind er niks aan. Aceton voldoet bij mij prima, zeker icm bovenstaande uitleg over de emmer.

Ieder zijn ding natuurlijk :)
Ik wil iig niet meemaken dat ik lekker ga polyesteren en ineens mijn wegwerp borstels op zijn op zondag ochtend ofzo :p. (zoiets zou ik aan de hand hebben en super irritant vinden)
 
Back
Top