Goedemorgen,

Ik ben nieuw hier en wil graag een aantal dingen weten of wat ik eraan kan doen.

2 weken geleden een AEROX R 2005 gekocht.
Diegene waar ik hem van kocht was vanalles vergeten te monteren dus 10 km verder stond ik vast. Bus bij voorwiel vergeten waardoor vering tegen remschrijf aanliep. Kan je vertellen dat is rottig als je niks bij je hebt en in de middle of noware staat. Maargoed:

Yamaha aerox r 2005
Standaard uitlaat prop is eruit (yasuni R terugloop heeft gaten in de bocht dus moet eerst maken)
Varioring verwijderd en 4.5g rolletjes erin
Polini drukveer donker/licht blauw
Gereviseerde ..... (weet niet welk merk) koppeling
Terkveertjes malossi zilver
Nieuwe Bosch bougies
Standaard luchtfilter zonder bocht/pijp bij inlaat lucht.
Standaard carburateur (waar beetje vet/benzine rondom zit)
Sproeier is 82
Er zit een hand shoke op die naar mijn idee vast staat.

Voor meer info even vragen.
Nu is het zo dat ik merk aan de scooter dat hij graag harder wilt maar maakt niet uit wat ik doe hij gaat niet harder dan 50km. Afstellen haalt niks uit. Hij blijft gewoon hangen op de 50 aldoor.

Massa ook schoongemaakt en opnieuw gemonteerd maar haalt niks uit.

Het lijkt met alsof hij is begrenst ofzo ik weet het niet. Vind gewoon erg vreemd dat hij wat ik ook doe hij blijft hangen op 50km.

Wat kan ik doen ?? Help want ik rij elke dag 80 a 90 km met dat ding en duurt erg lang dat rijden haha. Wil hem gewoon op de 80 km per uur hebben waardoor ik er sneller ben.

Bedankt alvast.
 

Attachments

  • 20200519_200535.jpg
    20200519_200535.jpg
    561 KB · Views: 21
  • 20200520_200757.jpg
    20200520_200757.jpg
    464.3 KB · Views: 20
  • Screenshot_20200528-113234_Gallery.jpg
    Screenshot_20200528-113234_Gallery.jpg
    94.3 KB · Views: 20
  • Screenshot_20200528-113245_Gallery.jpg
    Screenshot_20200528-113245_Gallery.jpg
    62.8 KB · Views: 19
  • Screenshot_20200528-113255_Gallery.jpg
    Screenshot_20200528-113255_Gallery.jpg
    68.7 KB · Views: 20
Advertisement - register to remove this

Ik ben niet zo bekend met de Aerox maar rolletjes van 4,5 lijkt me wel erg licht. Al helemaal als je ook nog een zwaardere veer gebruikt (wat ik nooit zou doen bij standaard cilinder). Het effect is dan veel toeren en minder topsnelheid.
Wat ik zou doen is uitzoeken wat de standaard rolletjes moeten zijn (5,5 gram?) en ook de standaard drukveer monteren. Dan de situatie beoordelen en finetunen.

Er zijn nog legio andere mogelijkheden waardoor je top blijft hangen natuurlijk. Maar zo te lezen loopt ie verder goed dus dan lijkt het me geen probleem met de performance als zodanig.
 
Ja standaard rolletjes zijn 5,5 grams voor aerox. Minarelli std vario gebruikt overigens 15x12 rolletjes.. Aftermarket zijn vaak 16x13 als bij de meeste scooters.
 
Ja standaard rolletjes zijn 5,5 grams voor aerox.

Nee, standaard is 6.5 gram, jij bent in de war met de Nitro varianten..., Beta Ark is de enige in NL met 5.5 gram.
Drukveer van Polini donker/licht blauw is te zwaar, een witte van Polini of Malossi (voor Minarelli) is beter en iets zwaarder/sterker dan de standaard drukveer.

Voor een standaard uitlaat is 4.5 gram veel te licht, i.c.m. de Yasuni zit het meestal tussen de 4.5/4.7 gram.
Met standaard uitlaat is 6.2 gram wel het uiterste, anders bestaat de kans dat de motor veel te veel toeren maakt.
Hierdoor verlies je vermogen en snelheid, alles hangt af van de juiste afstelling van de uitlaat op de motor.

Nadeel is de standaard vario welke meer dan 10.000 RPM teweeg brengt als de begrenzers verwijdert zijn.
Een goede sport of race vario kan dit aanzienlijk verminderen, maar dan nog is het afstellen geblazen.

Een groot nadeel van zo'n type vario plaatsen is dat de beweegbare poelie van de standaard koppeling een knik heeft in de spiebaan. Hierdoor heb je dus altijd een dip als men vol gas wegrijdt van de plek!
Dit is wel op te lossen, maar heeft ook een flink prijskaartje eraan hangen.

Maar het kan ook goed aan de koppeling zelf liggen!

Gereviseerde ..... (weet niet welk merk) koppeling

Dit is nogal vaag...., kan ook zijn dat de poelies niet goed meer geheel samenkomen.
Hierdoor komt ook de v-snaar in de vario niet hoger waardoor de snelheid stagneert.
 
Last edited:
Nee, standaard is 6.5 gram, jij bent in de war met de Nitro varianten..., Beta Ark is de enige in NL met 5.5 gram.
Drukveer van Polini donker/licht blauw is te zwaar, een witte van Polini of Malossi (voor Minarelli) is beter en iets zwaarder/sterker dan de standaard drukveer.

Voor een standaard uitlaat is 4.5 gram veel te licht, i.c.m. de Yasuni zit het meestal tussen de 4.5/4.7 gram.
Met standaard uitlaat is 6.2 gram wel het uiterste, anders bestaat de kans dat de motor veel te veel toeren maakt.
Hierdoor verlies je vermogen en snelheid, alles hangt af van de juiste afstelling van de uitlaat op de motor.

Nadeel is de standaard vario welke meer dan 10.000 RPM teweeg brengt als de begrenzers verwijdert zijn.
Een goede sport of race vario kan dit aanzienlijk verminderen, maar dan nog is het afstellen geblazen.

Een groot nadeel van zo'n type vario plaatsen is dat de beweegbare poelie van de standaard koppeling een knik heeft in de spiebaan. Hierdoor heb je dus altijd een dip als men vol gas wegrijdt van de plek!
Dit is wel op te lossen, maar heeft ook een flink prijskaartje eraan hangen.

Maar het kan ook goed aan de koppeling zelf liggen!



Dit is nogal vaag...., kan ook zijn dat de poelies niet goed meer geheel samenkomen.
Hierdoor komt ook de v-snaar in de vario niet hoger waardoor de snelheid stagneert.

Yamaha aerox is zeker wel 5,5 grams.. De enigste die 6,5 grams gebruiken zijn de oudere aprilia 2takt scooters. SR / Rally / Area 51

Correctie van mij.. Volgens het schema toch 6,5 grams.. Heb even naar de bron gezocht:

 
Last edited:
Om een of andere reden zit er een verschil in van 1 gram per rol...
Het klopt dus wel wat je aangeeft, echter betreft het dan de MBK Nitro. Het hoe en waarom is mij ook niet duidelijk!
De MBK Aerox heeft al jaren 6.5 gram. Voor wat betreft de bron kan deze wel een update gebruiken.

Voor de Beta (Ark) en Aprilia types info qua rollengewicht, zie ook:

mqpCmcL.png


Wat vind je er allemaal van @Kevinaerox200550cc ??

We zullen het moeten afwachten ofdat de TS er wat mee doet, voor de rest gewoon een beetje extra info wat altijd wel welkom is denk ik.
 
Last edited:
Absoluut want er zijn altijd meelezers en op een later tijdstip kan iemand hier al googlend langskomen. Dat neemt niet weg dat ik altijd erg nieuwsgierig ben naar de afloop en evt oplossing van iemands probleem.... Helaas ontbreekt dat nogal es.
Post automatically merged:

Ik zie nu in een recenter topic van @Kevinaerox200550cc dat hij inmiddels een Aprilla heeft (met andere problemen :smile:)
 
Back
Top