Horse Power Ignition [HPI]

Tom van HPI

Well-Known Member
Dag allemaal,

we hebben gemerkt dat er veel over HPI verteld wordt op dit forum. We hebben besloten om zelf ook deel te nemen aan het forum.
We gaan trachten rekening te houden met de aangehaalde opmerkingen en hier in de mate van het mogelijke op te reageren. We hebben het forum een tijdje terug gelezen en hebben de terechte opmerkingen over de binnenrotor ontsteking van HPI verbeterd in de volledig vernieuwde versie van 2004. In deze versie is er een digitale programeerbare versie beschikbaar. Vragen en opmerkingen zijn steeds welkom.

Greetz Tom
 
Advertisement - register to remove this

Kan je niet al vast wat voorzich sprekende gegevens geven wat betreft de programeerbaarheid, kosten en levering?
 
Beste Tom,
Begin dan maar eens met vertellen hoe je de HPI binnenrotor ontsteking op een scooter het best kan afstellen.
En dan bedoel ik gewoon de oude.

-:-
 
ahh kijk aan, welkom tom ;)

idd erg handig om eens duidelijk te vertellen wat valentino vraagt..

ook handig zou zijn hoe je het nieuwe type hpi kan herkennen, wat de verschillen tegenover het oude model zijn, etc...
 
Jah idd, zoals hoort zegt men 4.25 met micrometer, ik zit nu met micrometer en behulp van strobo op 9.50 mm, dus ik denk dat het stipje op de binnenrotor niet klopt.
 
remon, streepje op de stator klopt niet voor rechtsdraaiend.

Tom kan je daar ook wat over vertellen, of het streepje op de stator bij rechtsdraaiend ook verplaatst moet worden?

En waarom worden sommige HPI 2003 modellen geleverd met kapotte stator?, worden die dingen niet getest @ fabriek.
 
idd, ligt eraan welke kant de rotor opdraait
had je ook opkunnen zoeken, ik heb dit plaatje al diverse malen gepost. Waarin duidelijk wordt gemaakt waar het streepje eigenlijk moet zitten voor rechtsdraaiend.
HPIAFST.jpg
 
Hoi,

even een snel antwoord over de linksdraaiende en rechtsdraaiende rotor. Bij de linksdraaiende is de afstand 3 a 4 mm en bij de rechtsdraaiende is dit 6 a 7mm. Dit kan verschillen afhankelijk van de motor versie (cc, slaglengte, 2takt/4takt,...)

Greetz
 
Misschien een handige opmerking voor het afstellen van die oude hpi. Ik heb er ook een en heb em met een stroboscoop nagemeten en toen bleek dat het streepje op de stator eigenlijk ongeveer 1 cm meer naar rechts hoorde te staan. Ik heb hem nu met dat nieuwe streepje op ongeveer 5mm voorontsteking gezet. Ik merk wel dat hij redelijk op het randje staat (terugslaan ed) maar hij ontsteekt niet te vroeg, totaal geen spoten van detonatie of wat dan ook te zien op mijn zuiger.

De enige opmerkingen die ik heb voor de HPI voor op piaggio

- Het zou handig zijn als het gat in het midden van de rotor (waar de moer in valt om hem vast te zetten) wat groter was. De meeste moeren passen er namelijk net niet in.
- Een extra streepje op de stator om scooters mee af te stellen zou geen overbodeige luxe zijn :)

Verder ben ik heel tevrede met mijn ontsteking, de prijs is laag, de prestaties zijn hoog bevallen me heel goed, het kost soms alleen wat moeite.


Tom weet jij winkels die de digitale ontsteking verkopen en tegen welke prijs ongeveer?

Trouwens, welkom op dit forum Tom, fijn dat je hier bent om wat uitleg te geven indien nodig :)
 
Originally posted by Boyd
Misschien een handige opmerking voor het afstellen van die oude hpi. Ik heb er ook een en heb em met een stroboscoop nagemeten en toen bleek dat het streepje op de stator eigenlijk ongeveer 1 cm meer naar rechts hoorde te staan.

Dit probeer ik ook al enige tijd duidelijk te maken, en alleen reageren mensen met het standaard geblaat.

Hans F en Remon dit bedoelde ik dus, niet het streepje op de rotor maar het streepje op de stator.
 
Nadeeltje van de rotor vind ik, dat er geen spietje inzit :) Lastig als je de rotor vastdraait met een luchtsleutel...

Verder heb ik niets dan lof over de prestaties, moest alleen wel het carter een beetje aanpassen voor de grondplaat, en een van de spiebanen in de stator moest een beetje bijgewerkt worden voor goede montage...

Zoals Boyd al zegt, veel lof dat we serieus worden genomen :)
 
Zoals gezegd dooor anderen stoor ook ik me aan het feit dat het straapje vaak niet op de goed plek zit.

Verder heb ik gemerkt dat er rechtsdraaiende stators zijn die op 3-4 mm moesten en er zijn er die op 6-7 of nog meer moesten.

De laatste tijd vooral die laatste, dat wel.

Verder vallen er erg veel uit, maar dat zal dus hoop ik minder zijn bij de nieuwe versie. Afwerking van de huidige is ook om te huilen als je hem vergelijkt met bijv italkit/selettra/malossi.

Wat is de richtlijn qua prijs voor de nieuwe versies?
 
Ja het mooiste is gewoon een spie, en dan flinke ruimte om de pickup(aan de stator) te verstellen zodat het voor standaardscooter tot 15000rpm straaljager goed te zetten is. Of natuurlijk gewoon digitaal programmeerbaar, nog beter.

gewoon via met kabeltje aan je pc met een mooi stukje software en voorbeeldcurves.

Originally posted by Bart Nrg Mc2
Nadeeltje van de rotor vind ik, dat er geen spietje inzit :) Lastig als je de rotor vastdraait met een luchtsleutel...

Verder heb ik niets dan lof over de prestaties, moest alleen wel het carter een beetje aanpassen voor de grondplaat, en een van de spiebanen in de stator moest een beetje bijgewerkt worden voor goede montage...

Zoals Boyd al zegt, veel lof dat we serieus worden genomen :)
 
Een spie zou idd wel mooi zijn. Ik heb al wel eens gehad dat die rotor net niet strak genoeg zat en dat mijn voorontsteking toen ineens veel later stond....waarom is hij nou zo tam 8P
 
Spie is alleen voor het centreren, de afschuifspanning van het conische vlak moet nogal altijd voor de bevestiging zorgen, boyd :)

anders was je tijdstip niet veranderd, had je niks gemerkt en vloog de rotor ineens de sloot in :)
 
Misschien handig om te vermelden of er vervangings onderdelen verkrijgbaar zijn, zoja waar/de prijs daarvan (CDI/Bob,Rotor,Stator,Grondplaat).
Zijn jullie nog van plan om een bevestiging voor Peugeot LC te gaan fabrieken of gaat dat er niet van komen?
Voorderest niks dan lof, montage laat veel te wensen over maar de prestaties liegen er niet om ;).
 
Originally posted by Tom van HPI
Hoi,

nog even over de programeerbaarheid, het programma waarmee dit mogelijk is is af te halen op volgend adres http://web.wanadoo.be/horse.power/HPI/TuneBoxInstall.exe
Alles wat instelbaar is in dit programma is mogelijk met de programeerbare versie.

Greetz
Werkt deze software ook met deze ontsteking?
nrg_hpi-digi.jpg


Ik heb de software ff geinstalleerd en er zit nu iig een grafische interface in ipv het dos programma dat ik heb uit 1994 ofzo.
Zou ik een keer telefonisch contact op kunnen nemen met jullie om wat dingen door te nemen ofzo? Ik heb een nummer van jullie, maar dat is eigenlijk altijd in gepsrek als ik bel.
Zou je me eventueel een PM (private message) kunnen sturen?
Alvast bedankt en welkom op het grootste scooterforum van Nederland!
 
Back
Top