Hoort dit? Binnenkant carterdeksel (ntb grote onderhoudsbeurt garage, foto's/filmpje)

Hallo,

Zoals de titel zegt. Scooter eind juli naar garage geweest voor grote onderhoudsbeurt.

-aanslag of roet in carterkap
-geen pakking
-lijkt op slijtage vario
-moer afgebroken

Hoort dit? En hoe kan ik dit schoonmaken? Remmenreiniger?

Ik wilde zelf kijken of de scooter opgevoerd was. Volgens mij is de vario ring weg klopt dit? En wat zien jullie verder? Alles in orde of nog iets opgevoerd?


 

Attachments

  • IMG-3447.JPG
    IMG-3447.JPG
    231.4 KB · Views: 62
  • IMG-3453.JPG
    IMG-3453.JPG
    271.7 KB · Views: 65
Advertisement - register to remove this

Of de varioring er nog in zit, kun je op de foto niet zien.
Het zwarte roetachtige stof is slijtage van de aandrijfriem, dit kan ook nog van de vorige riem zijn want ik denk niet dat dealers zich de moeite doen om bij een beurtje ook de binnenkant van de carterkap te reinigen.

Ook lijkt me op de foto dat het olieniveau in het carter nogal hoog staat.
Het niveau staat tot aan de schroefdreed van de oliepeilstok, meet eens met de peilstok of dit niet veeeeel te hoog is!

Ik vind wel dat de omgeving van het kickstartronsel nogal vettig is.
Lekt er nergens olie?
Dit kan wellicht het geval zijn als het carter te vol zit en er olie door de keerringen naar buiten wordt geperst!!!!!!
 
Denk dat het vettig geen olie is, maar iemand gewoon wat vet op dat kickstart halve maan ding heeft gesmeerd zodat deze losser loopt met het gebruik van de kickstart.. Het zwarte is inderdaad slijtage poeder van de riem dat zich heeft gemengd met het aangebrachte vet.


- Geen pakking (snap even niet wat je daarmee bedoeld) Maar origineel zit er i.i.g geen carter deksel pakking bij piaggio 4t.
- Lijkt slijtage vario (zie nergens een stukje film dat dit aantoont... Dus weet niet meer dan ik op je film waarneem.
- Moer afgebroken ( zie nergens een stukje film dat dit aantoont)

Ja en je olie peil is inderaad veelste te hoog. Zo hoog dat hij erin verzuipt en daardoor de motor defect kan raken..

Als de scooter van jou is, zou ik de olie aftappen en nieuwe erin doen en dan minder.. Bij iets minder als 800ml zou het precies genoeg moeten wezen.

Iets minder is 795ml ongeveer. Olie peil mag niet over het maximale streepje van de peilstok. Liever 1 a 2mm eronder blijven.

Olie peil ik zelf door de peilstok helemaal erin te draaien, dan eruit en schoonmaken.. Dan erin en weer eruit en dan aflezen.
 
Bedankt voor de reacties. Zeer nuttig.

Riem? Is dat hetzelfde als de v-snaar? (Er zit wel een nieuwe v snaar op) is die slijtage normaal?

Ja een moer was afgebroken tijdens demontage. Ga ik vervangen. Niet relevant eigk.

Ik zie een soort slijtage cirkel/spoor chroom op de vario. In een instructiefilmpje op YouTube werd gezegd dat dit slijtage is. Ik ga een beter filmpje foto maken.

Ja oliepeil vermoedde ik idd al. Ga ik doen.
 
Is het verstandig om een pakking voor de carterkap te nemen?

Er hoort geen pakking te zitten bij een Vespa, je kan wel je carterkap bouten insmeren met kopervet (dat is wat ik doe, voor tegen het vastroesten)
Maar voor de rest ziet alles er wel netjes uit zover ik kan zien. (Rolletjes, vario etc, kan ik niet zien)

Alleen als je je koelkapje eraf haalt wat achter je oliedop zit... STOP JE OLIEDOP TERUG!!!!! Ik heb vaak gehad in mijn begintijd van scooters dat er heel veel vuil in kwam.. zand, aarde etc.. Dit is echt heel slecht voor je blok..

Als je meer antwoord op je vragen wil moet je wat gedetailleerde foto's maken :p

Edit:
Over je andere topic over je schokbreker, ik zie dat je schokbreker flink verroest is.. misschien in je andere post eff een filmpje maken of fotootje :)
 
Last edited:
Nog geen filmpje kunnen maken, maar wel mijn olie volledig ververst. Nu ging er maar ongeveer 750 ml ipv de voorgeschreven 800 ml. En weer staat de olie tot ongeveer aan de dop vol. Waardoor het lijkt alsof het overvol is.

Kan het zijn dat de carterpan/oliereservoir wat aanslag/sludge heeft of iets dergelijks? Moet ik deze vervangen?


En als ik deze moet vervangen. Is het ook mogelijk om deze volledig schoon te maken van binnen? En terug te monteren. Om de kosten te drukken.
 
Nog geen filmpje kunnen maken, maar wel mijn olie volledig ververst. Nu ging er maar ongeveer 750 ml ipv de voorgeschreven 800 ml. En weer staat de olie tot ongeveer aan de dop vol. Waardoor het lijkt alsof het overvol is.

Denk dat je niet alle olie uit het motorblok hebt gekregen.. Het is handig als je de scooter dan schuin houd zodat de rest er ook eruit kan..
Is waarschijnlijk heb je alleen de olie eruit laten lopen door alleen de dop eraf te draaien.. Dus ja dan blijft er nog een beetje achter.

Maak even een foto van je peilstok met de olie er nog eruit. Kijken we even nazien of het oliepeil wel normaal is.

Als hij helemaal leeg is hoort er precies 795ml erin te zitten en dan staat hij op de peilstok onder het maximale streepje. En dan is het goed.

Als je er 800ml erin doet staat hij op het maximale streepje, en dat is eigenlijk net iets te veel. De max is dus echt de max en daar dien je onder te blijven. Dus zoveel olie gaat er normaal niet erin.
 
Oke helder. De scooter staat ook niet geheel recht, vanwege de schuine stoep, dus kan zijn dat daardoor lijkt dat er te veel in zit. Bovendien heeft de scooter recentelijk een grote beurt gehad, dus lijkt me sterk dat dit verkeerd is gedaan. (zoals op filmpje, inmiddels olie vervangen dus, alsnog).

Ga het op een recht ondergrond proberen.
 
Harry,

de stoep moet wel heel erg schuin zijn om de olie tot aan de schroefdraad te laten komen.
Haal er gewoon wat olie uit zodat de olie op de peilstok goed staat.
Rij daarna eens een goeie rit en peil daarna nog eens het olieniveau.

Want met het veel te volle olieniveau te gaan rijden is voorgeprogrammeerd tot schade!
 
Bedankt voor de reacties. Zeer nuttig.

Riem? Is dat hetzelfde als de v-snaar? (Er zit wel een nieuwe v snaar op) is die slijtage normaal?

Ja een moer was afgebroken tijdens demontage. Ga ik vervangen. Niet relevant eigk.

Ik zie een soort slijtage cirkel/spoor chroom op de vario. In een instructiefilmpje op YouTube werd gezegd dat dit slijtage is. Ik ga een beter filmpje foto maken.

Ja oliepeil vermoedde ik idd al. Ga ik doen.

Officieel is het een riem in een scooter. Een v-snaar heeft geen ribbels aan de binnen of buiten kant.

1V_snaar_900x400_wsoE89d.jpg


Dit is een v-snaar


thumb


En dit een riem.. Neem aan dat de riem van de scooter eerder op deze lijkt dan het bovenste plaatje.
 
Back
Top