Hoog stationair

Enterprise

Well-Known Member
Laatst mijn Peugeot elyseo laten reviseren.

Eergister toen het zo warm was, viel me bij het stoplicht op dat hij erg hard stationair liep. Ik heb toen de scooter uitgezet en opnieuw gestart en toen was het weg. Vanochtend naar het werk bij het stoplicht, weer hoog stationair maar aan en uit zetten verhielp het niet.

Nu vraag ik me af, wat kan dit zijn?
Valse lucht?
Keerringen? Hopelijk niet..
Iemand misschien andere ideeën?

Mochten het de keerringen zijn, kunnen deze vervangen worden zonder dat het blok weer uit elkaar moet?

Ik hoop het niet eigenlijk dat het de keerringen zijn en verwacht dat ook niet aangezien de boel amper 200 km oud is maar je weet maar nooit...

Ik hoor graag of iemand nog ideeën heeft wat dit nog meer kan veroorzaken.
 
Advertisement - register to remove this

Enterprise

Well-Known Member
Terug gaan naar diegene die hem heeft gereviseerd?
En waarom dan wel? Als het een scheurtje in het spruitstuk is dan kan hij daar ook vrij weinig aan doen. Als het de keerringen zijn ben ik het met je eens maar hij heeft hem goed afgeleverd en denk sowieso niet dat het de keerringen zijn.
 

Vanoss

Member
Ik zeg niet dat je hem ergens van moet beschuldigen, maar aangezien hij heel het blok open heeft gehad zal die het blok goed kennen en op die manier je sneller tot een antwoord op je vraag kunnen helpen?
 

mister_fix_it

Active Member
Gewoon even door diegene laten kijken wat het kan zijn. Is het een probleem wat door hem veroorzaakt is, kan hij het meteen oplossen. Is dat niet zo, kan je altijd nog zelf kijken.
Als je er zelf aan gaat lopen prutsen, gaat hij je niet meer helpen
 

Enterprise

Well-Known Member
Jullie hebben ergens wel gelijk maar ik dacht zo als het iets kleins is kan ik het ook wel zelf doen. Ik ga volgende week even ermee langs denk ik.

Het viel me op dat het heel erg lang duurt voor dat hij terug valt in toeren ipv blijven hangen. Zou dat nog steeds valse lucht kunnen zijn?
 

Jens038

Member
" Een niet synchrone afstelling zal altijd hetzelfde reageren. En een langzaam terugzakkend toerental bij gas dicht duid op een te arm mengsel (kan dus door valse lucht komen). Met valse lucht heb je vaak het verschijnsel dat je 2 stationair toerentallen hebt "

Ik had ook toen die valse lucht trok dat die veel toeren ging maken bij een stoplicht oid.
 

Enterprise

Well-Known Member
Ik ben even e.e.a gaan lezen en kwam achter het volgende;
Door te veel olie bij de benzine kan het benzine mengsel armer worden doordat er extra olie bij zit.

Klopt dit?

Ik ben namelijk op advies van de monteur 5 ml olie per liter benzine extra het mengen. Ik heb een oliepomp en bij de benzine mieter ik 5ml/per liter erbij. Ik heb waarschijnlijk de vorige x ipv van 25 ml olie ongeveer 30ml erin gedaan. Zou dit dan bijvoorbeeld een oorzaak kunnen zijn?

De tank is inmiddels ver leeg dus ik ga straks even tanken zonder er olie bij te gooien en kijken of het probleem er dan nog steeds is. Hopelijk is dat het, anders heb ik dat in ieder geval al uitgesloten.

Ik heb nog een idee wat het zou kunnen zijn, ik vind dat hij erg hard klinkt tegenover ik hem opgehaald hebt maar misschien zit dat tussen me oren omdat ik nu aan het zoeken ben. Maar zou het zo kunnen zijn dat de uitlaat een beetje losgetrilt is? Dit zou dan het langzaam terugzakken in toeren kunnen verklaren misschien? In ieder geval zou dat wel het iets hardere geluid verklaren maar nogmaals, het zou zomaar kunnen dat het hardere geluid tussen mijn oren zit.
 

Vanoss

Member
Ga gewoon terug naar die vent of bel hem op, je hebt hier nu al 4 mogelijke oorzaken verzonnen, die vent heeft er verstand van en helpt je waarschijnlijk kosteloos aangezien die pas 200km gereden heeft..
 

Fiko

Well-Known Member
Haal even je carterdeksel en vario af en controleer of je olielekkages ziet rondom je keerring. Je zou ook de ontsteking eraf moeten halen om rechterkant van het blok te controleren op olielekkage. Verder kun je zelf de luchtfilterslang controleren of daar geen scheuren of dergelijke in bevinden. Dit ook hetzelfde voor je spruitstuk. Controleer ook gelijk of gasschuif van je carburateur in orde is. Een slechte gasschuif of naald kan ook lichtjes blijven hangen waardoor je meer benzine krijgt dan normaal.

Als laatst kun je gewoon terug naar degene die het gereviseerd heeft. Vind het ook onzin waarom de man niet zou moeten kijken nadat je deze punten zelf hebt uitgesloten. Je bent niet het hele blok uit elkaar aan het halen.
 

Enterprise

Well-Known Member
Met verse benzine doet hij het helaas nog steeds.

Het gekke is, als ik de scooter opnieuw aanzet, dan loopt ie mooi stationair totdat ik ook maar een millimeter het gas opendraai. Waarschijnlijk geen keerringen meer want dan zou het altijd zijn?

Ik ga hem volgende week in ieder geval even terug brengen. Zelf wil ik er niet teveel aan gaan klooien.
 

Enterprise

Well-Known Member
Heb er naar laten kijken, liep ietsjes te arm. Hij loopt nu weer zoals het hoort..

Maar hoe kan het eigenlijk dat hij dit 200 km lang niet heeft gedaan met dezelfde afstelling?
 

Fiko

Well-Known Member
Heb er naar laten kijken, liep ietsjes te arm. Hij loopt nu weer zoals het hoort..

Maar hoe kan het eigenlijk dat hij dit 200 km lang niet heeft gedaan met dezelfde afstelling?

Dus wat heeft hij uiteindelijk gedaan? Luchtschroef bijgesteld?

Altijd interessant om te weten wat de oorzaak was.
 
Advertisement - register to remove this

Similar threads

Top