fvdb31
New Member
Beste mensen,
Ik heb hier een filmpje van wat er gebeurde de dag voor ik ermee naar de bank reed (uitvallen bij volgas geven), toen ik naar de bank reed was het probleem minder erg dan in de video, maar het was er dus wel degelijk nog en nu start ie niet meer.
(in het filmpje zit er geen luchtfilter op, maar hij deed quasi hetzelfde als met luchtfilter).
(mengsel schroef dicht)
Is er iemand die een idee heeft waar het probleem juist ontstaat? Of iemand die ervaring heeft met dit model?
Alvast bedankt voor de mensen die eens zouden willen kijken.
Vriendelijke groeten,
Flor
Ik heb voor de lol deze week een Honda Vision SA50 Met-in (1989) gekocht als project. Toen ik hem kocht kon je hem soms starten maar dan bleef hij niet draaien. Dan heb ik de carburateur eens uit elkaar gehaald en in een badje benzine uitgekuist, alsook de benzinetank was roest en lek dus heb deze vervangen door een schone tank. Ook het begrensplaatje van de vario gehaald maar dit maakte 0 verschil.
Bougie had de vorige eigenaar al vervangen voor de verkoop. (ik zou enkele fotos van de bougiekleur uploaden maar er is nog maar enkele kilometers gereden met die bougie dus weet niet of die kleur echt betrouwbaar is)
Dan reed hij best goed, de afstelling was niet top maar ik kon er toch mee naar school rijden (aan 32km/u). Dan heb ik op terugweg een vriend van me hem eens in de lucht laten trekken. Ging goed maar op weg naar huis ben ik stilgevallen.
Eenmaal thuis ben ik dan maar wat begonnen met aan de mengselschroef en de stationairschroef te draaien. Ik zet normaal altijd de mensgelschroef op 1,5slag open en stationair op 2,5 à 3slag open, maar als ik dat doe bij deze brommer, loopt hij wel stationair maar vanaf ik een mini beetje gas geef valt hij stil, enkel als de mengselschroef volledig dicht staat wilt hij wat gas geven.
Ook eens aan de vacuum slang gezogen om te checken of de benzine wel mooi doorkomt, en dat is zo. Alsook remreiniger op de carburateur, cilinder, spruitstuk gespoten terwijl hij stationair draait maar hij stijgt niet in toeren dus ik vermoed niet dat er daar ergens valse lucht zit.
(ook mijn voet op de uitlaat gezet en dan valt hij direct stil)
Wel heb ik gezien dat er benzine uit de carburateur lekt als hij draait, het zou kunnen dat de vlotter versleten is. Ik ben dan ook liefhebber van de Dellortho carburateurs maar voor dit model van scooter kost de 17,5mm van Dello maar liefst €110(!). Zou ik voor de Mezoly van €50 gaan of is dit echt af te raden?
Vlak voor ik naar de bank reed (zie volgende alinea) kon ik na wat afstelling (lees: prutsen) hem op zijn pikkel wel volgas laten geven zonder probleem (mengselschroef nog steeds volledig dicht), maar tis als ik erop zit en echt ga rijden dat de problemen beginnen.
(geen idee welke sproeier erin zit, er staat geen cijfer op, maar tis volgens mij de originele uit een 12,5mm carburateur)
Vandaag ben ik er mee naar de bank geraakt (door te spelen met de gashendel en volgas te vermijden), hij deed erg raar, soms kon ik even goed volgas geven en soms kon ik maar 2 seconden volgas geven voor die begon te vertragen. Eenmaal terug thuis stapte ik af, hij daalde in toeren en viel uit. Sinds dien krijg ik hem niet meer aan. Compressie voelt goed, dus lijkt me dat het wel iets van de afstelling moet zijn. Het is sowieso ook raar dat hij enkel wou rijden met de mengselschroef dicht.Ik heb hier een filmpje van wat er gebeurde de dag voor ik ermee naar de bank reed (uitvallen bij volgas geven), toen ik naar de bank reed was het probleem minder erg dan in de video, maar het was er dus wel degelijk nog en nu start ie niet meer.
(in het filmpje zit er geen luchtfilter op, maar hij deed quasi hetzelfde als met luchtfilter).
(mengsel schroef dicht)
Is er iemand die een idee heeft waar het probleem juist ontstaat? Of iemand die ervaring heeft met dit model?
Alvast bedankt voor de mensen die eens zouden willen kijken.
Vriendelijke groeten,
Flor
Last edited: