Honda Vision SA50 project

fvdb31

New Member
Beste mensen,

Ik heb voor de lol deze week een Honda Vision SA50 Met-in (1989) gekocht als project. Toen ik hem kocht kon je hem soms starten maar dan bleef hij niet draaien. Dan heb ik de carburateur eens uit elkaar gehaald en in een badje benzine uitgekuist, alsook de benzinetank was roest en lek dus heb deze vervangen door een schone tank. Ook het begrensplaatje van de vario gehaald maar dit maakte 0 verschil.​
Bougie had de vorige eigenaar al vervangen voor de verkoop. (ik zou enkele fotos van de bougiekleur uploaden maar er is nog maar enkele kilometers gereden met die bougie dus weet niet of die kleur echt betrouwbaar is)​
Dan reed hij best goed, de afstelling was niet top maar ik kon er toch mee naar school rijden (aan 32km/u). Dan heb ik op terugweg een vriend van me hem eens in de lucht laten trekken. Ging goed maar op weg naar huis ben ik stilgevallen.​
Eenmaal thuis ben ik dan maar wat begonnen met aan de mengselschroef en de stationairschroef te draaien. Ik zet normaal altijd de mensgelschroef op 1,5slag open en stationair op 2,5 à 3slag open, maar als ik dat doe bij deze brommer, loopt hij wel stationair maar vanaf ik een mini beetje gas geef valt hij stil, enkel als de mengselschroef volledig dicht staat wilt hij wat gas geven.​
Ook eens aan de vacuum slang gezogen om te checken of de benzine wel mooi doorkomt, en dat is zo. Alsook remreiniger op de carburateur, cilinder, spruitstuk gespoten terwijl hij stationair draait maar hij stijgt niet in toeren dus ik vermoed niet dat er daar ergens valse lucht zit.​
(ook mijn voet op de uitlaat gezet en dan valt hij direct stil)​
Wel heb ik gezien dat er benzine uit de carburateur lekt als hij draait, het zou kunnen dat de vlotter versleten is. Ik ben dan ook liefhebber van de Dellortho carburateurs maar voor dit model van scooter kost de 17,5mm van Dello maar liefst €110(!). Zou ik voor de Mezoly van €50 gaan of is dit echt af te raden?​
Vlak voor ik naar de bank reed (zie volgende alinea) kon ik na wat afstelling (lees: prutsen) hem op zijn pikkel wel volgas laten geven zonder probleem (mengselschroef nog steeds volledig dicht), maar tis als ik erop zit en echt ga rijden dat de problemen beginnen.​
(geen idee welke sproeier erin zit, er staat geen cijfer op, maar tis volgens mij de originele uit een 12,5mm carburateur)​
Vandaag ben ik er mee naar de bank geraakt (door te spelen met de gashendel en volgas te vermijden), hij deed erg raar, soms kon ik even goed volgas geven en soms kon ik maar 2 seconden volgas geven voor die begon te vertragen. Eenmaal terug thuis stapte ik af, hij daalde in toeren en viel uit. Sinds dien krijg ik hem niet meer aan. Compressie voelt goed, dus lijkt me dat het wel iets van de afstelling moet zijn. Het is sowieso ook raar dat hij enkel wou rijden met de mengselschroef dicht.

Ik heb hier een filmpje van wat er gebeurde de dag voor ik ermee naar de bank reed (uitvallen bij volgas geven), toen ik naar de bank reed was het probleem minder erg dan in de video, maar het was er dus wel degelijk nog en nu start ie niet meer.
(in het filmpje zit er geen luchtfilter op, maar hij deed quasi hetzelfde als met luchtfilter).
(mengsel schroef dicht)


Is er iemand die een idee heeft waar het probleem juist ontstaat? Of iemand die ervaring heeft met dit model?

Alvast bedankt voor de mensen die eens zouden willen kijken.
Vriendelijke groeten,

Flor
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Vreemd, als de scooter het zelfde rijd met of zonder luchtfilter en de luchtschroef dicht staat ,
dan zit er ergens valse lucht.
Heb je de keerring al nagekeken bij de krukas achter de vario ?
En vergeet die Mezoly carb , anders word het nog moeilijker af te stellen of zelfs helemaal niet af te stellen.
 
Vreemd, als de scooter het zelfde rijd met of zonder luchtfilter en de luchtschroef dicht staat ,
dan zit er ergens valse lucht.
Heb je de keerring al nagekeken bij de krukas achter de vario ?
En vergeet die Mezoly carb , anders word het nog moeilijker af te stellen of zelfs helemaal niet af te stellen.
Bedankt voor de reply Twinky.

Idd, het verbaast me omdat hij uitviel bij voet op de uitlaat houden en remreiniger niks deed maar ik kan het anders ook niet verklaren. Inmiddels een dag verder en krijg hem nog steeds niet aan, ongeacht positie van de mengselschroef. Zal dan toch maar blokje loshalen en opensmijten worden. (vermoed dan idd een lek bij de lagers/keerringen, want daar komt de remreiniger niet bij).
Bij het controleren van de carb zag ik ook dat er geen 2takt olie meer doorkomt (was eerst wel), dus er is kans dat er ondertussen al cilinderschade is van al mijn pogingen om hem aan te kicken.

Zit nu te twijfelen: blokje reviseren of Kymco DJ blokje er onder leggen.

Vision blokje heeft dan lager+keerringen setje nodig (€35), cilindertje (€60) en Dello carburateur (€110!) + Multivar dat hij iets rapper rijd (€70)
= €275 in totaal

Terwijl ik ook even geduld kan hebben tot er een Kymco DJ te koop komt voor rond de €300-€500, dat blok onder mijn Vision zetten (rijd blijkbaar een stuk leuker) en dan het Vision blok op mijn gemak reviseren en onder de Kymco DJ zwieren, dan kan ik die alsnog doorverkopen voor €300-€500.

Die 2e optie spreekt me het meest aan. Is er iets wat ik moet weten voor de motorblok "swap"? Ik las al op het forum dat de rubbers anders zouden zijn (10mm as Honda en 12mm as Kymco ofzo) kan ik die rubbers gewoon online bestellen? Of kan ik die ook gewoon overzetten van het Kymco Blok? Zijn er overigens nog andere verschillen/aanpassingen die ik moet maken? Zoals de kabelboom, werkt die van de Vision gewoon met het Kymco blok? Ook verlichting, e-start enzo? Houd ik de bobine/CDI van de Vision erop of moet ik dat dan allemaal overzetten van de Kymco?

Als er een old-timer is op het forum die hier ervaring mee heeft hoor ik het heel graag.

Alvast bedankt!

Flor
 
Ik zou het originele motorblok houden aangezien dat dat hetzelfde blok is onder de beroemde Honda Dio ,
zoek maar eens wat videos op Youtube wat een Honda Dio doet.
Dat zijn pittige blokjes en waarschijnlijk sneller dan van een Kymco
 
Ik weet niet welke carb op deze scooter zit, maar als deze mengselschroef de lucht regelt zou ik het eerst eens controleren op valse lucht.
Ja ik ga woensdag nog is dubbelchecken, heb de keerringen nog niet bekeken. Maar is het niet zo dat als je je voet voor de uitlaat houd & hij valt uit dat hij dan geen valse lucht trekt? Of kan hij dan alsnog valse lucht trekken, als in een heel klein beetje dan of zo?
Post automatically merged:

Ik zou het originele motorblok houden aangezien dat dat hetzelfde blok is onder de beroemde Honda Dio ,
zoek maar eens wat videos op Youtube wat een Honda Dio doet.
Dat zijn pittige blokjes en waarschijnlijk sneller dan van een Kymco
Ik hoorde van een vriend dat de Kymco DJ sneller is en dat er meer onderdelen voor zijn enzo. Heb idd al veel van die gekke Honda Dio filmpjes zien passeren maar zijn dit ook niet gewoon andere blokjes, die Amerikaanse Dios zijn allemaal heel custom gemaakt toch? Zou het zelf niet weten. Hoe dan ook wil ik het Vision blokje repareren, dus ga woensdag nog eens dubbelchecken op valse lucht bij de keerringen.

Om de vlotter te checken (wegens lekkage benzine) heb ik het vlotterbakje losgemaakt terwijl de carb nog aangesloten was, dan de vlotter naar boven geduwd (het plastic), en benzine aangezogen. Het stroomt er niet uit ofzo maar na even zuigen komt er toch een klein beetje benzine door, enkele druppels. Is de vlotter dan kapot? Het lijkt me aannemelijk aangezien tank, pompje en slangetjes in orde zijn.
Post automatically merged:

Ik zou het originele motorblok houden aangezien dat dat hetzelfde blok is onder de beroemde Honda Dio ,
zoek maar eens wat videos op Youtube wat een Honda Dio doet.
Dat zijn pittige blokjes en waarschijnlijk sneller dan van een Kymco
Hij reed volledig origineel, met variobegrenzertje eruit ook maar 32per uur..
 
Last edited:
Back
Top