Honda Vision nsc50 elektrisch starten

Nike102

New Member
Hallo,

ik heb al eventjes gezocht maar niks gevonden.

Hopelijk is mijn probleem iets kleins die de ervaren mannen snel kunnen oplossen :D

Ik heb een Honda Vision nsc50 staan die tot op de laatste moment goed gestart en gereden heeft (model zonder kickstart).
Staat nu zeker 2j stil (buiten) en wil niet meer starten.

Batterij uiteraard kapot, want er gebeurde niks bij opzetten van contact.
nieuw batterijtje ingestoken en bij opzetten contact gaan alle lampen en dergelijke wel aan,
maar bij proberen starten gebeurt er niks, geen geluid niks, alsof ik op een kapotte drukknop druk.

Wat controleer ik eerst? want het contact werkt wel degelijk en stroom is aanwezig. scooter heeft 2j buiten gestaan.
Iets met vervuiling of corrosie ofzo?

Mvg.
 
Advertisement - register to remove this

Als je één rem inknijpt gaat je remlicht dan branden?
Als je de andere rem inknijpt gaat je remlicht dan ook branden?
 
WD40 proberen...
erstussen spritzen en ff een kwartiertje wachten en dan eens proberen.

ze hebben tegenwoordig contactspray van WD40.
Geweldig spul vooral op printplaten ed.
(de proefbusjes geven ze zaterdags weg bij Toolstation)
 
Het zou iets klein kunnen zijn, maar niet na 2 jaar buiten te hebben gestaan zonder een accu met voldoende voltage om het systeem op pijl te kunnen houden. Uiteraard word er voldoende vermeld om te controleren maar je moet niet vergeten dat het hier een Honda betreft met een volledig PGM-FI injectiesysteem.

Batterij uiteraard kapot, want er gebeurde niks bij opzetten van contact.
nieuw batterijtje ingestoken en bij opzetten contact gaan alle lampen en dergelijke wel aan,
maar bij proberen starten gebeurt er niks, geen geluid niks, alsof ik op een kapotte drukknop druk.

Wat bedoel je met lampen en dergelijke gaan wel aan?

Kan zijn dat je een bepaalde code moet invoeren via de moedersleutel o.i.d. om de boel te resetten!
Over code gesproken, als er wat fout zit behoor je dit ook terug te vinden via het management waarschuwing lampje op het dashboard in de zin van knipperen en/of blijven branden. Als je het contact op aan zet, hoor je dan de brandstofpomp aanslaan (op druk komen) voor een x aantal seconden?

Zo niet, krijgt waarschijnlijk ook het elektrisch startgebeuren (relais en motor) gewoonweg geen spanning!

Edit: Eigenlijk moet je een nieuw accu even verder/volledig opladen alvorens deze in de scooter te plaatsen.
We denken vaak dat een nieuwe accu gelijk vol met opgepept sap zit wat gelijk maximaal belast kan worden!
En dat is dus niet zo, vanwege veiligheidsmaatregelen zijn de nieuwe accu's over het algemeen maar voor zo'n 70% geladen.

Het is dus verstandig om bij type's/modellen zonder een kickstartpedaal de accu op vol vermogen te laden!
 
Last edited:
Bedankt voor de reacties,

--Ik heb dus de nieuwe batterij nog eens opgeladen, weer aangesloten, en inderdaad als ik het contact opzet hoor ik enkele seconden alles aanslaan onder het zadel.

--ik heb ook goed met wd40 overal gespoten tussen de knoppen enzo, en heb gezien dat de fiche wel degelijk aangesloten is.

--de remlicht brand bij indrukken van de linkerrem, bij de rechterrem brand de remlicht niet...

--Het lijkt echt bijvoorbeeld alsof ik op de startknop druk zonder de rem in te trekken (wat is dus wel doe).

Alle hulp welkom :D
 
Als je de rechter rem indrukt en je remlicht gaat niet branden is de rechter remschakelaar in je remhevel kapot.

Mocht je die rechter rem indrukken om te starten gebeurd er inderdaad ook niks

Gebruik eens de linker remhevel om te starten.
 
Hallo Nike102,

Als er nu wel druk opgebouwd wordt door de brandstofpomp wil dit zeggen dat het systeem klaar staat om de motor te kunnen starten.
Dat één van beide remlichtschakelaars stuk is, is niet zo'n groot probleem aangezien de ander nog gewoon werkt.

Als je de startknop van de elek start indrukt, gebeurt er dan wat of blijft het stil?
Kan zijn dat deze toch een soort van geluid laat horen in de zin van een klik!
Als het niet klikt kan dit liggen aan de stuurschakelaar (startknop) zelf of het startrelais.

Een ander iets v.w.b. het elektrisch kunnen starten is de zijstandaard (jiffy), als deze uitgeklapt staat is het niet mogelijk om de motor te kunnen starten vanwege een ontbrekend signaal naar de ECU en bobine. Dit is een extra startbeveiliging op de Honda.
Motor is alleen te starten als de scooter op de middenstandaard staat i.c.m. een vrij lopend achterwiel.

Honda NSC 50 stand.png

Even gelijk de stekker verbinding controleren op onregelmatigheden zoals bijvoorbeeld de bekabeling binnen dit systeem. Een slechte geleiding van de koperen delen is daarom belangrijk om te controleren. Ergens ook wel gewenst aangezien de scooter 2 jaar aan de Ned. weergoden is blootgesteld geweest!
 
Last edited:
Hallo Nike102,

Als er nu wel druk opgebouwd wordt door de brandstofpomp wil dit zeggen dat het systeem klaar staat om de motor te kunnen starten.
Dat één van beide remlichtschakelaars stuk is, is niet zo'n groot probleem aangezien de ander nog gewoon werkt.

Als je de startknop van de elek start indrukt, gebeurt er dan wat of blijft het stil?
Kan zijn dat deze toch een soort van geluid laat horen in de zin van een klik!
Als het niet klikt kan dit liggen aan de stuurschakelaar (startknop) zelf of het startrelais.

Een ander iets v.w.b. het elektrisch kunnen starten is de zijstandaard (jiffy), als deze uitgeklapt staat is het niet mogelijk om de motor te kunnen starten vanwege een ontbrekend signaal naar de ECU en bobine. Dit is een extra startbeveiliging op de Honda.
Motor is alleen te starten als de scooter op de middenstandaard staat i.c.m. een vrij lopend achterwiel.

View attachment 65778

Even gelijk de stekker verbinding controleren op onregelmatigheden zoals bijvoorbeeld de bekabeling binnen dit systeem. Een slechte geleiding van de koperen delen is daarom belangrijk om te controleren. Ergens ook wel gewenst aangezien de scooter 2 jaar aan de Ned. weergoden is blootgesteld geweest!
Bedankt voor de duidelijke uitleg, bij het indrukken hoor ik inderdaad niks, geen klik niks. precies een loze knop.
ik bekijk en test morgen jouw nieuwe tips ! alvast bedankt.
 
Beste Nike102,

Ik ben er nog even ingedoken en kwam erachter dat de remhevel van de achterrem (i.c.m. de schakelaar) het belangrijkst is v.w.b. het activeren van het relais en de startmotor! Onderstaand gegeven/opmerking klopt dan niet aangezien alleen de linkerkant benoemd word in de handleiding manual van de NCS Honda.

Dat één van beide remlichtschakelaars stuk is, is niet zo'n groot probleem aangezien de ander nog gewoon werkt.

In eerste instantie kon ik de manual niet uploaden, vandaar dat er maar een enkele pic staat gepost omtrent het startgebeuren.
Inmiddels na wat converteren toch de handleiding manual zo weten te krijgen dat het geaccepteerd word door de server van dit forum.
(real pain in the ass klusje was dat!!)

De betreffende handleiding is echter van de Honda NCS 110cc motorscooter.
De 50cc variant is wat dat betreft identiek v.w.b. het PGM-FI injectiesysteem dus is deze ook bruikbaar voor jouw Honda brommerscooter.
Het loont de moeite om het e.e.a. aandachtig door te lezen aangezien er een hoop info in staat vermeld met ook o.a. een compleet onderhoudsschema et cetera.

Wellicht (en hopende) dat de handleiding het laatste puzzelstukje is om de motor weer aan de gang te kunnen krijgen...
Deze handleiding laat in ieder geval meer zien als waar ik momenteel weet van heb v.w.b. het type bromscooter van Honda!

Zie het bijgevoegd bestand van de NCS Honda:
 

Attachments

  • Hona Vision NSC 50-110 Owners Manual1.pdf
    7.3 MB · Views: 13
Last edited:
Back
Top