Honda sfx wilt maar niet harder als 47 op de gps

Zeppaah

New Member
Ik heb hier een prachtige honda sfx staan, hij trekt als een tiet echter wil het ding niet harder als 47, heeft iemand ideeen?

Ik heb die mooie bruine plaat achterop de vario er al af liggen, cdi is ontrgrenst dmv c11 weg te halen, de uitlaat is ontgrenst, de versmalling in het luchtfilter is er ook uit, varioring is ook niet van toepassing. Wat zie ik over het hoofd? Als ik op top rij begint hij ook een beetje te stotteren alsof hij elektronisch begrensd wordt, vervolgens heb ik de cdi ontgrensd maar dat heeft dus geen bal uitgemaakt. Je zou bijna denken dat er nog een of andere verstopte begrenzer inzit van een vorige eigenaar ofzo‍♂️
Zou mijn v snaar gewoon heel erg versleten kunnen zijn waardoor hij niet meer bovenin de voorste poulie(vario) komt?
Nou weet ik dat die sfx'jes een kleine vario hebben en dat je dus soweiso daarin beperkt bent kwa top maar naar mijn weten zou een standaard ontgrensde setup toch wel wat harder moeten gaan dan 47.

Wie o wie heeft de briljante ingeving?
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb ook een SFX. 70CC Malossi sport. Polini hispeed vario met 8gr rollen. Polini speedclutch en een 17.5 mm carb. Ding loopt gps 78kmph. En trekt als een gek. Cdi is volgens mij nogsteeds begrenst. Ik heb er niets aan gedaan.
Post automatically merged:

Ik heb hier een prachtige honda sfx staan, hij trekt als een tiet echter wil het ding niet harder als 47, heeft iemand ideeen?

Ik heb die mooie bruine plaat achterop de vario er al af liggen, cdi is ontrgrenst dmv c11 weg te halen, de uitlaat is ontgrenst, de versmalling in het luchtfilter is er ook uit, varioring is ook niet van toepassing. Wat zie ik over het hoofd? Als ik op top rij begint hij ook een beetje te stotteren alsof hij elektronisch begrensd wordt, vervolgens heb ik de cdi ontgrensd maar dat heeft dus geen bal uitgemaakt. Je zou bijna denken dat er nog een of andere verstopte begrenzer inzit van een vorige eigenaar ofzo‍♂️
Zou mijn v snaar gewoon heel erg versleten kunnen zijn waardoor hij niet meer bovenin de voorste poulie(vario) komt?
Nou weet ik dat die sfx'jes een kleine vario hebben en dat je dus soweiso daarin beperkt bent kwa top maar naar mijn weten zou een standaard ontgrensde setup toch wel wat harder moeten gaan dan 47.

Wie o wie heeft de briljante ingeving?
Check je riem. Bij mij ging die niet helemaal onderin de poelie bij de koppeling kant. Ff een mm eraf gehaald boven scheelde al 7km
 
Last edited:
Post automatically merged:

Ik heb ook een SFX. 70CC Malossi sport. Polini hispeed vario met 8gr rollen. Polini speedclutch en een 17.5 mm carb. Ding loopt gps 78kmph. En trekt als een gek. Cdi is volgens mij nogsteeds begrenst. Ik heb er niets aan gedaan.
Post automatically merged:


Check je riem. Bij mij ging die niet helemaal onderin de poelie bij de koppeling kant. Ff een mm eraf gehaald boven scheelde al 7km
Hmm en waar heb je dan een milimeter vanaf gehaalt? Ook vroeg ik mij af, als ik een grotere vario neem heb ik dan ook een grotere koppeling nodig? En zoja hoe bepaal ik welke lengte riem daar dan op komt? Ik heb mijn snaar recent nog vernieuwd en nu ga ik 59 op de gps
 
Geen idee! Middels de aanpassingen welke je uitgevoerd hebt moet het scootertje toch op z'n minst wel de 60/65 km/u kunnen behalen.
Vervelende is, is dat dit werkelijk 1 van de moeilijkste scooters is qua begrenzingen ooit!
De standaard vario is echter klein zoals je terecht opmerkte...

Wat ik nog weet van een vroegere maat die ook een SFX reed, is dat hij ook alle begrenzers had verwijdert en er een power one vario i.c.m. een complete koppeling (inclu poelies) van een Peugeot Speedfight (type 1/2) onder gemonteerd had.
Honda en Peugeot werkte vroeger samen waardoor er veel motor en carterdelen uitwisselbaar zijn.

Qua afstelling rollen gewicht en sterkte van de trekveren, drukveer weet ik echter niks helaas.
Maar goed daar moet wel uit te komen zijn denk ik toch gezien de/je know how.

Let wel op! De top van het beestje ligt ongeveer bij de echte 75 km/u na de gedane aanpassingen.
Dit is tevens ook de absolute top op de SFX gezien de tandwielverhouding in de kast niet meer aankan.
Maar goed, dit is vooralsnog toekomstmuziek aangezien het momenteel niet eens de 50 km/u behaalt!
(na vervanging van de v-snaar 59 km/u las ik, het gaat in ieder geval de goede kant op!)

Enige wat ik kan bedenken is dat de motor op een erg luie manier ingereden is!?
Anderzijds kan het zijn dat de onderbreking bij de C11 condensator toch niet geheel goed gegaan is??

Ik gooi maar even een balletje op hoor...
Ff een mm eraf gehaald boven scheelde al 7km
Dit is mij ook niet geheel duidelijk..., mag aannemen dat men hier niet aan de v-snaar refereert toch!?
 
Last edited:
Post automatically merged:


Hmm en waar heb je dan een milimeter vanaf gehaalt? Ook vroeg ik mij af, als ik een grotere vario neem heb ik dan ook een grotere koppeling nodig? En zoja hoe bepaal ik welke lengte riem daar dan op komt? Ik heb mijn snaar recent nog vernieuwd en nu ga ik 59 op de gps
Ik heb van de snaar een stukje van de zijkant afgehaald omdat hij te breed was om onderin de koppeling re komen. Ik gebruik gewoon de standaart lengte voor de sfx.
 
Ik heb van de snaar een stukje van de zijkant afgehaald omdat hij te breed was om onderin de koppeling re komen. Ik gebruik gewoon de standaart lengte voor de sfx.

Dit is totaal nieuw voor mij :confused: !
En je hebt het over 1 mm wat je eraf gehaald hebt...
Is dat aan 1 zijde van de snaar of heb je aan beide zijden 0.5 mm eraf geraspt?

Het lijkt er dus sterk op dat de lengte wel klopt maar de breedte best aardig afwijkt t.o. de originele snaar!
De snaar komt nu wel tot onderin bij de koppelingspoelies als je op vol vermogen zit en/of rijdt...

Nadeel is alleen dat de snaar hierdoor niet meer volledig bovenin kan geraken bij de voorvario en de topsnelheid afneemt!
Of zit er soms een iets kortere glijbus gemonteerd?
 
Last edited:
@ Zeppaah,

Ik heb even bij Honda zelf gekeken of ik wat aan de weet kon komen en daar kwam ik iets tegen waar m'n oren spontaan van gingen klapperen!

Het blijkt dat er 4/5 verschillende types :confused: zijn uitgebracht in div. landen met ook een verschil in de carburateur.
(dit type bromscooter is vanaf 1995 t/m 2004 geproduceerd)
En dat is niet het enige, ook qua KW en/of PK zit er best een aardig verschil in :eek:.
Nu dacht ik dat dit te maken kon hebben met wellicht een snorscooter...

Maar een Honda SFX is echter nooit uitgebracht als een 25 km/u variant in Ned!
Dus het blijft erg vreemd...

Ik zal even het bestand toevoegen waarin het e.e.a. vermeld staat wat ik bedoel, het is alleen jammer dat Ned. er niet bijstaat maar denk (vooralsnog) dat we wel kunnen uitgaan van de Italiaanse of Spaanse specificaties. Zie onderstaand bestand:
 

Attachments

  • 1999_SFX50.PDF
    65.6 KB · Views: 16
Dit is totaal nieuw voor mij :confused: !
En je hebt het over 1 mm wat je eraf gehaald hebt...
Is dat aan 1 zijde van de snaar of heb je aan beide zijden 0.5 mm eraf geraspt?

Het lijkt er dus sterk op dat de lengte wel klopt maar de breedte best aardig afwijkt t.o. de originele snaar!
De snaar komt nu wel tot onderin bij de koppelingspoelies als je op vol vermogen zit en/of rijdt...

Nadeel is alleen dat de snaar hierdoor niet meer volledig bovenin kan geraken bij de voorvario en de topsnelheid afneemt!
Of zit er soms een iets kortere glijbus gemonteerd?
Iets van de glijbus afgeslepen. Hooguit 1.5 mm
 
Iets van de glijbus afgeslepen. Hooguit 1.5 mm

Kon ook bijna niet anders, maar wel :cool: dat je dit alsnog even vermeld!
V.w.b. de CDI is die van jouw sowieso ontgrenst, of er zit een ander type onder!
78 @ GPS is wat dat betreft wel de max...
Dat jouw SFX retesnel optrekt geloof ik dan ook zonder meer!
Mede vanwege de originele tandwielverhouding i.c.m. de 70 sport!

Blijft het toerental met je set-up wel stabiel op de top?
 
Zeker stabiel. Bijna op top kruipt de teller langzaam voorbij de 80. Geen trilling of onregelmatig geluid. Gaat ook niet 4takten.
Post automatically merged:

Kon ook bijna niet anders, maar wel :cool: dat je dit alsnog even vermeld!
V.w.b. de CDI is die van jouw sowieso ontgrenst, of er zit een ander type onder!
78 @ GPS is wat dat betreft wel de max...
Dat jouw SFX retesnel optrekt geloof ik dan ook zonder meer!
Mede vanwege de originele tandwielverhouding i.c.m. de 70 sport!

Blijft het toerental met je set-up wel stabiel op de top?
Cdi is van shindengen. Ziet er ook niet uit dat er iets mee gedaan is. Wel een rubber achtige afdichting op de c11 plek.
 
Last edited:
Loopt dus zeer netjes en stabiel!
Kijk dat zijn goede berichten, en zo behoort het ook te zijn op de aloude 2 takt buffel wat dat betreft.

De Shindengen CDI is de originele (OEM) Japanse CDI die standaard op de SFX zit.
Echter worden deze ook in Taiwan geproduceerd tegenwoordig, of hier een verschil in zit weet ik niet maar als er op de plek van C11 een ander materiaal zit gemonteerd, kun je er wel van uitgaan dat de begrenzing er af is.

HondaSFX-Peter-15.png

Zonder deze modificatie is het immers niet mogelijk om de snelheid flink omhoog te kunnen gooien.
 
Allemaal hartstikke bedankt! Sorry voor de late reactie, de sfx is ondertussen niet meer onder ons en ik krijg op een of andere manier ook geen meldingen wanneer er een reactie word gepost. Maar nogmaals bedankt voor de uitgebreide hulp!
 
Back
Top