This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

honda mtx

$aint

holy scootertuning
oi,

Nou mijn eerste post in dit forumdeel dan maar

Ik heb wat vraagjes m.b.t. de honda MTX.
Ik wil namelijk een leuke crosser kopen (ook om evt. later een SM van te maken), maar aangezien ik absoluut niets van crossers weet ben ik maar even wat rond gaan surfen.

Aangezien ik er ook weer niet teveel geld aan uit wil geven wordt het iig een tweedehandjes, waarbij de leeftijd niet zo heel belangrijk is aangezien hij toch eerst helemaal uit elkaar en daarna weer in elkaar gaat.

Ik kwam na wat surfen dus uit op een Honda MTX, ziet er wel OK uit en is niet al te duur.
Hiermee bedoel ik dan wel het nieuwe type (dus MTX-sh/MTX-r als ik het goed heb, waarbij de MTX-sh luchtgekoeld en de r-vloeistofgekoeld is).

Nou mijn vragen:

- is er misschien een betere/economischere keuze?
- is dit een beetje een goed ding?
- wat zijn de bekende problemen?
- is er wat leuks voor te krijgen?
(wat ik begrepen heb is dat er een 125, 200cc-versie is, past dit blok ook @ een MTX-80?)
(ik hoef geen toeren te janken, hij is gewoon voor normaal gebruik).
 

1: mwoh, een Suzuki TSX is goedkoper en ook vrij goed, maar het blok is veel minder goed spul voor te krijgen IMHO, als je iets fatsoenlijks zoekt uit die tijd is een MTX-sh (zie onder voor meer info) in mijn ogen het beste.

2: Jah, heb er zelf ook 1 gehad, ze zitten gewoon fijn in elkaar, enige vervelende is de trommelrem voor, al is daar wel iets aan te doen. En de honda ontsteking is vrij brak als je echt hard wil gaan.

3: Frame wat vaak doorrot net boven de uitlaat (ijzeren balk d'r in meppen en vastlassen), bedrading is vaak een bende (maar er zijn genoeg draadschemas te vinden om er iets aan te doen).

4: Voor het SH (AC) blok zijn er eigenlijk alleen maar 70cc dingen te krijgen (parmakit/zeta, eurocilindro/athena en malossi).
De Eurocilindro heb ik zelf mee gereden en daar zitten wat foutjes in (cilinder is wat te hoog en timing is niet alles), maar er valt volgens mij behoorlijk wat uit te halen, standaard is ie wel vrij laagtoerig, loopt ook erg lekker met de standaard uitlaat.
De Malossi heb ik ook al een paar gezien en die komen behoorlijk goed vooruit, zijn wel wat hoogtoeriger (is nog vrij relatief bij Honda ).
De Zeta weet ik eigenlijk vrij weinig over.

Het LC50 (NSR) blok zijn ook wel wat spullen te krijgen, maar persoonlijk vind ik dat je dan net zo goed meteen een 80 blok d'r op kan gooien, als je dat ori houd gaat het niet eens harder dan een gemiddelde 70 setup (maar rijd wel veel fijner en gaat niet kapot).

Voor het LC80 blok is wel best fijn spul te krijgen.
Eurocilindro/Athena 55mm (98cc): vrij weinig ervaring mee, is errug laagtoerig standaard, valt volgens mij wel behoorlijk veel uit te halen.
Malossi 53mm (91cc): degene die ik heb gezien reden meestal niet zo geweldig door, op een NSR lopen ze vaak best aardig, maar op een SH is het meestal 10x niks.
Autisa 55mm (98cc): Erg interessante cilinder vanwege de nicasilwand en vlinderpoort, is wel gruwelijk slecht afgewerkt en lastig te vinden, degene die ik wel eens zie rijden is wel gruwelijk traag, maar volgens mij valt er behoorlijk wat uit te halen.
Ori cilinder: Erg leuke cilinder, wel een gietijzeren wand, maar dat is kwaliteitsspul. Heeft ook als enige naast de autisa een vlinderpoort.
Is bovendien op te boren naar 55mm (dan geeft ie topvermogen op ongeveer 6000rpm, erg grappig rijden ) en door 'm wat lichtjes te tunen krijg je dan een ding wat 14-15PK levert bij 8000rpm en gewoon geweldig loopt, is echt een aanrader wat mij betreft.
Cilinderkop moet zeker bij de LC blokken iets aan gedaan worden (squish van 1,5mm ofzo, o-ring in de kop is dan de oplossing...)
Uitlaten zijn over het algemeen bagger (als ie echt moet janken zou ik een 80/85cc crosspijp gaan zoeken), als je er relatief rustig mee rond wil rijden zou ik die std cilinder pakken met een std MTX80R uitlaat.
Ontstekingen heb je eigenlijk alleen ori en HPI die zo passen.
De ori valt wel redelijk goed werkend te krijgen door een andere CDI en de grondplaat uit te vijlen en simpelweg met de vervroeging te gaan klooien.
Luchtfilter is een baggerconstructie, je achterveer zit gruwelijk in de weg.

5: Mnee, die passen niet zomaar, moet nogal wat voor verlast worden enzo, zijn ook lastig te vinden.

6: Dan ben je bij Honda aan het juiste adres, die zijn meestal (dankzij het hier verkrijgbare spul) zo laagtoerig als de pest.

Over de verschillende MTX versies:
Je hebt de MTX-sh (luchtgekoeld, zwart-geel), dat is het enige legale model in nederland, let ook op een (NL) teken in de linkerkant van je balhoofd, anders kun je daar flinke problemen meek krijgen.
Dan heb je de MTX50R, dat is een SH met een LC blok en 6-bak (SH blok is ook vrij simpel om te bouwen naar LC overigens).
Dan heb je de MTX80R, dat is een LC80 SH, met ietsje dikkere voorvork en passagierssteuntjes aan het frame.
En de MTX80RII, die is eigenlijk compleet anders, zit ook in alle opzichten veel beter in elkaar dan een SH/MTXR, helaas illegaal.
Heeft wel een schijf voor die met wat kunst en vliegwerk (balhoofdpen moet omgezet worden) in een SH past.


Uhmm, naja, dat was het volgens mij wel zo'n beetje.
 
Als eerste heel erg bedankt voor de duidelijke en zeer informatieve reply!

1. Suzuki TSX vind ik iets minder mooi (vooral de tank), dus het zal wel bij een MTX blijven

2. Voor komt iig een schijf, wat niet past wordt passend gemaakt, dus dat is ook het ergste niet.
Ontsteking: jammer, maar aangezien ik niet boven de 10k uit wil/ga komen zal het neem ik aan niet al te problematisch zijn?
Ik begrijp dat de vervroeging niet goed staat (te vroeg?) en dat de CDI niet van echt goede kwaliteit is?

3. Doorrottend frame komt gewoon door roest vanwege de opspettende bende?
Kabelboom maakt ook niet uit, ik knutsel zelf wel wat in elkaar, draadschema's had ik zoals je zegt ook al gevonden

4. Het SH-blok is altijd 50cc AC toch?
er zijn geen 80+ SH-blokken?
Dit was omdat de LC50 (R-blok dus) te veel vermogen had als ik het goed heb?
Op dit blok passen alleen hooguti 70cc cilinders?
Dan ga ik waarschijnlijk voor iig een 80cc blokje, omdat daar tenminste een 125cc cilinder op kunnen (ik kwam iig een 125cc athena cilinder tegen)?
Tevens wil ik hem gewoon op motorkenteken, dus dat is dan ook geen probleem.

5. Vraagjes:
Het 125cc blok is hetzelfde als het 80cc blok?
Het 200cc blok is een geheel ander blok als de rest?

Dan nog een heel erg aarzig vraagje:
Ik mag geloof ik tot 25kW oid?
 

1: Goed zo

2: tot 10K geeft die ontsteking niet echt problemen, enige nadeel is een grondig irritante dip rond de 7/8K, dit valt alleen op te lossen met een andere CDI (maar die zijn vrij goedkoop, 50 euro ofzo).
De ontsteking staat standaard te laat meestal, maar dat is gewoon een beetje prutsen en wat aan die grondplaat draaien.

3: Frame is bij een MTX-SH/MTX-R wat zwakker dan bij de andere MTX'en om de een of andere reden, want die hebben er geen last van.

4: Yep, SH is 50AC, past idd maar 70cc op (47mm ofzo).
Er is overigens wel een AC80 blok van een Honda MCX80, maar dat is vrij zeldzaam (overigens is dat blok verder hetzelfde als het LC80 blok, afgezien van ontbreken van een waterpomp en de cilinder + kop).

Op het LC80 blok past maximaal 55/56mm en dan zit je al met een cilinderhemd van een 1,5mm dik ofzo, de zooi word wel 125cc genoemd.
Op het AC80 blok wat onder het oude type MTX en MT/MB zit past wel 125cc, maar dat blok past weer niet zomaar onder een SH.

Als je 'm toch op motorkenteken wil: neem in godsnaam een MTX80RII, die kosten niet zoveel (voor 3-400 heb je er wel 1 met duitse papieren, moet je 'm alleen nog invoeren en laten keuren maar dat zijn de kosten ook niet echt) en die zitten in alle opzichten zoveel beter in elkaar en er zit gewoon bijna hetzelfde LC80 blok onder (carter is ietsje anders en de krukaslagers zijn groter, cilinders passen wel gewoon).

5: De 125cc en 200cc versie zijn qua blok redelijk gelijk aan elkaar, de 125cc versie heeft hetzelfde blok als een NSR125 als ik me niet vergis. De 200cc versie schijnt een 2e versnelling te hebben die nogal eens kapot gaat (te zwak ofzo).
Beide versies kom je wel eens tegen, maar niet bijzonder veel.

Ik weet trouwens niet of Olland (bij sint-oedenrode) te ver is voor je ?
Maar daar zit iemand die een gigantische voorraad van die hondazooi heeft (vooral 80cc, maar MTX125/200jes heeft ie ook wel eens).
Overigens is het wel iemand die je gruwelijk naait als ie de kans krijgt, dus controleer dat wat je koopt 300x.
En ga er vanuit dat het blok een keer gereviceerd moet worden.. (zijn de kosten niet echt overigens).
In Dongen (tussen Tilburg en Breda) zit er ook 1, maar die is duurder dan die in Olland en verkoopt meer meuk, zou ik persoonlijk niet naar toe gaan.
 
Wederom bedankt voor de info

Heleboel zaken zijn iig opgehelderd, dus dat is mooi.

2. Ontsteking is duidelijk zo, komt iig goed

3. Frame laat ik wel stralen en dan poedercoaten, dan moet het goed gaan.

4. duidelijk, ik heb iig een MTX80R2 zien staan voor EUR 375,00 (in NL)
Overigens leuk dat je over Duitsland begint, aangezien ik daar waarschijnlijk eind dit jaar weer ga wonen, scheelt dus weer invoerkosten.
Nog goeie tips van bedrijven/websites uit Duitsland?

5. Is dit iets?
http://home.planet.nl/~hors1123/Honda80cc/bromfietsen5.htm

Mocht ik m'n keuze gemaakt hebben (gaat nu dus tussen, MTX80r2, 125 & 200), ga ik wel eens bij de door jou genoemde zaak langs om te speuren naar leuke parts, iig bedankt voor de tip!
 
Het is geen zaak, het is een tuin met 3 schuurtje die stampvol met spul zitten (en dan schijnt ie ook nog een enorme loods te hebben).
Het is dus een particulier die leeft van de verkoop van dat spul (zegt wel iets).
Die vroeg overigens iets van 6/700 euro voor een MTX200R.

Zaken uit duitsland ken ik eigenlijk niet.
Meen wel dat zo'n MTX80RII daar onder die 80cc regeling valt (goh, raar met 80cc ) en ik weet niet hoe duur die verzekering is, zou wel eens duur kunnen zijn.
Maar ik weet verder niks eigenlijk.

Als die MTX idd 100% is, dan is het wel betaalbaar, het op kenteken zetten in Nederland gaat je 100-200 euro kosten (hangt er nogal vanaf of en hoeveel BPM je moet betalen).

Een RII schijnt trouwens wel eens te scheuren bij de voetsteuntjes (en een 200R zal daar dan ook wel gevoelig voor zijn, want die 2 zijn bijna hetzelfde).

Als je overigens net begint met crossen en raggen zou ik je aanraden om een RII te pakken, dan ga je iets minder snel te hard (ik rag nu zelf wat rond op een TSX die net 70 haalt en niet echt veel vermogen heeft en dat is ideaal omdat je niet zo snel te hard gaat).
En voor langere afstanden (naja, tot 60-80km, al kan meer ook prima) zijn ze ook goed te gebruiken.
Ik heb zelf een aardige tijd rondgereden op een NSR met 98cc (als brommer) en ging meestal over provinciale wegen waar je dan continu zo'n 80-90 digi aan kon houden. En dat ging best snel als je grotere stukken moest rijden, maar een snelweg moet je gewoon niet op gaan (ook met de 200 is het niet zo'n succes denk ik, je wappert er gewoon af ).
 
Mensen met dat soort "zaakjes" zijn meestal wel vet, hij woont ook in een camper?

Wat mag de 80cc regeling inhouden?

Dat scheuren van een R2 is te voorkomen/heeft een bepaalde reden, of is daar niets over te zeggen?
Is een 125/200cc btw nou gelijk aan een R of aan een R2?

Ik wil btw. wel af en toe de snelweg op, al ga ik er natuurlijk geen uren mee over de snelweg rijden, maar gewoon ff naar de stad oid, vandaar dat ik liever een wat steviger gemotoriseerde versie heb.
Voor zover ik weet gaat die 200cc versie +/- 117 standaard, daar is dus met ietwat aanpassing wel iets meer uit te halen.
Vering + wieltjes wordt ook wel wat aangedaan, dus dat moet dan toch wel kunnen (of niet)?
 

1: Dat ze met 16 jaar op een 80cc brommertje mogen wat 80 gaat.
Maar ik meen eens opgevangen te hebben dat die verzekeringspremies behoorlijk hoog zijn.

2: RII scheurt volgens mij nooit, ik hoorde het toevallig dat als ze scheurden dat ze dan bij de voetsteuntjes scheurden, maar kreeg niet het idee dat dat echt een groot probleem was.
De MTX200R is praktisch gelijk aan de RII
De MTX125R volgens mij ook, al zijn d'r verschillende MTX125R'en.

3: Denk dat je de 200cc ook simpelweg een tandje groter voor kan geven, ding heeft 27PK ofzo, dat moet meer dan genoeg zijn om 120-130 te halen en iig rustig 100-110 te rijden op de snelweg.
En het kan ws ook wel, maar het is gewoon niet fijn, ik heb een tijdje terug een stukje op een XR600 gereden en daar wapperde je bijna vanaf met 120/130 omdat je zo rechtop zit.
Op m'n eigen NX250 zit wel een klein kuipje, maar dat stelt ook weinig voor als je 130 gaat (moet er even bijzeggen dat dit allebei korte ritjes waren, rbw heb ik nl nog niet ).
 

1. gelukkig ben ik de 16 al lang gepasseerd
Hoge verzekeringspremie heb ik ook niet echt zin in eerlijk gezegd (wie wel)...

2. OK, ik vreesde al dat het een kwaal was oid.
Ik ga denks gewoon kijken voor zo'n 200 en dan kijken of er evt. wat passende onderdelen voor te krijgen zijn.

3. Duidelijk, ik dacht dat het aan de kwaliteit v.h. voertuig lag, maar het is gewoon niet echt praktisch bij een ding waar je zo rechtop zit :!
Het is ook niet de bedoeling om 100en km's op de snelweg te rijden, asl de mogelijkheid er maar is zonder dat ik van m'n sokken gereden wordt
 
Harrie is stout, hij vergeet de MTX o.t. :-(

SH zijn leuke brommers, ook wel aardig mooi te maken, maar denk niet dat je er met een leuk kleurtje bent oid. Dan ben je de zoveelste in rij.

Ben zelf ook bezig met een MTX, o.t. dan wel. Wordt wel grappig