home made begrenzer

BB-Tuning

beunhaas
Ik heb een Speedfight Chipkey, dus ik kan geen electronische begrenzer. Ik heb ook geen zin dit om te bouwen.

Ik wil dus een 'home-made' begrenzer zoals:

- benzine begrenzer (kraantje er tussen)
- gashendel/gaskabel begrenzer
- gasschuif begrenzer

Iemand ervaring met dit soort 'begrenzers' ?????
 
Advertisement - register to remove this

Jah..

Dat ging over n pinnetje die je in je gashendel kan schuiven, waardoor je geen volgas meer kan geven.

Benzine begrenzer lijkt met het minst (lees: niet) schadelijk voor je blok, mits je natuurlijk ook je lucht begrensd ;) Dan kom je uit op een gas(kabel)-begrenzer.

Er van uit gaande dat je geen electra-expert bent, en het graag simpel wilt houden, zou ik gaan voor een truukje met je gashendel waardoor je hem gewoon niet helemaal open kan draaien.
Wil je wel graag moeilijk doen;
Maak een kastje waarop je gaskabel komt. Hieraan een sensor die meet hoe ver je je gas opentrekt. Verbind die sensor aan een microprocessortje, en laat die een servo aansturen welke een 2de gaskabel tussen kastje en carb bestuurd.
Hang aan de processor tevens een snelheidsmeter (te jatten van een fiets computer). Je kan nu perfect op snelheid begrenzen. De servo draait mee met je gashendel, tot het moment dat je de ingestelde snelheid bereikt. De servo draait dan terug tot je de ingestelde snelheid hebt bereikt. Zo hoef je ook geen trekkracht te verliezen, de begrenzer werkt immers pas bij een bepaalde snelheid.

Voor de duidelijkheid, een servo is een motortje bedoeld voor kortere slagen, welke vrij veel kracht heeft. Ze worden veen gebruikt in R/C autootjes en vliegtuigies.

Opzich een prima uit te voeren plan.. maar een beejte omslachtig en ingewikkeld. Je moet de pic nl zelf proggen ;). Dus zou toch voor een pinnetje in je hendel gaan :p

[edit]
Tering ik ben slim :p Kan iemand dit concept niet even voor me uitvoeren? Voor die processor heb je aan een pic genoeg.
Voor de gaskabel-sensor kan je een regelbare weerstand nemen welke je kan uitlezen om te bepalen hoever je servo moet draaien.
En met de puls van de snelheidsmeter kan je bepalen hoe hard je gaat, en zolang je te hard gaat je servo terug laten draaien.
Zo ingewikkeld is het eigenlijk niet =)
 
Back
Top