home cilinder tuning

jeroenaerox

aerox sjeezer
ik wil mijn dr70 tog maar iets sneller en veel krachtigger maken.
nou komt er binnekort een yasuni R onder.

ik heb besloten dat de cilinder ook getuned gaat worden, hij hoeft egt niet maximaal getunden te worden, als hij maar iets harder loopt en meer vermogen krijgt.
dit wil ik eigenlijk proberen zelf te gaan doen, nou kan ik op google nergens een redenlijke how-to of iets vinden over het zelf tunen van je cilinder.
ik snap ook wel dat dit een werk appart is maar omdat ik er echt niet het maximale uit hoef te halen dacht ik dat dit mischien ook wel zelf te doen is.

op internet vond ik de volgende informatie, de uitlaatpoort kun je iets naar boven uitvijlen (richting de cilinderkop) en iets breden maar maar niet breder dan 70% van de boring van de cilinder. hierdoor zou hij dan meer toeren gaan draaien.
wat ik vooral wil is veel koppel, snel optrekken en een iets hoger top.
wat zou er dan allenmaal aan de cilinder verander moeten worden ????
 
Advertisement - register to remove this

Je hebt sowieso al een dremel met flexibele hulpstukken nodig, daarnaast moet je alles gaan afteken op je cilinder wat je wilt weghalen, en dan is het een kwestie van een vaste hand en goed kijken.
 
opzig is een dr verneuken minder boeiend als een evo ofzo.
je zou het kunnen proberen, toch praat je er heeel makkelijk over, als het zo makkelijk was zou iedereen het wel FF doen
 
ik weet ook dat het een heel precies werkje is, maar ik dacht mischien omdat ik niet het maximale eruit wil dat dit mischien zelf ook wel redelijk te doen was. maar als ik dit zo lees met afteken en hoe op het forum search dat je moet gaan berekenen dan zie ik hier tog maar vanaf.

ik ga wel op zoek naar een tuner hier in de buurt...
 
als je veel koppel wilt moet je de uitlaatpoort niet hoger zetten , anders krijg je wel meer koppel maar op een hoog toerental , beter zorg je dat hij op een laag toerental zijn koppel levert en dat je er dus geen wegracer van maakt.

er zijn wel wat manieren om je cilinder meer koppel te geven maar dat leg je niet 123 uit , lijkt me makkelijker om gewoon de cilinder te LATEN doen , kost niet veel en dan is het goed en als je m terug krijgt kun je even kijken wat er aangedaan is (als het al opvalt) , cilinder tuning is niet even zomaar iets weghalen ofzo , er zit een hele studie achter voordat je begint , je moet rekening houden met de hele setup en ook weten wat je moet aanpassen voor wat jij wilt en dat is niet zomaar...
 
Back
Top