Hogere temperaturen aftermarket koeling

dnh300

Active Member
Hoi, ik heb een revisie aan de motor van mijn Yamaha Jog R gedaan. (Minarelli Horizontaal AC). Door wat omstandigheden heeft de revisie best lang geduurt, ik was begonnen toen het zoon 15° buiten was. Toen werd mijn scooter maximaal zoon 95° tijdens het rijden. Met de revisie heb ik alleen nieuwe lagers en een nieuwe krukas gemonteerd. De enigste performance upgrade was een grootere carb. Van 12 naar 17.5

01CBEC9A-8488-4E41-B692-3FE8F3EFED29.jpeg
56010073-762A-4E0D-9D1C-A5C97169F2CA.jpegomdat ik het mooier vind, heb ik een ander koelvinnetje en een luchthapper geplaatst. Nu is dit het ding, ik rij altijd met een temp sensor onder een uitlaat boutje. Dit is niet precies maar alleen om grootte verschillen waar te nemen. En dat werkte altijd prima. (Bij het stoplicht schoot de temperatuur omhoog en tijdens het rijden omlaag)

Voor de revisie toen het weer nog zo rond de 15° was, werd de scooter tijdens het rijden NOOIT warmer dan 95° graden. En toen ik vandaag een rondje ging rijden savonds toen het iets van 25° buiten was kwam de scooter niet onder de 120°.

Nu denk ik dus dat de koelvin en het luchthappertje wel degelijk nadelig kunnen zijn. Of zou dit grootte verschil door het weer kunnen komen?

En zijn er mensen met ervaringen (het liefst metingen) met/zonder een after market koelvin of een luchthappertje. Want ik heb het idee dat ze wel nadelig kunnen werken. Ik heb natuurlijk wel een groottere carbarateur nu, en ik voel meer vermogen, meer vermogen is meer warmte. Maar een groottere carbarateur lijkt mij weer voordelig voor het koelen van de cilinder.

kortom: ik voel me niet prettig met deze grootte temperatuur verandering.
 
Advertisement - register to remove this

Denk dat het probleem aan de koelvin ligt. Waarschijnlijk is de opbrengst van het ding niet echt bepaald hoog.

Raad je eens aan om de originele terug te plaatsen en zien of het beter gaat.

Lucht happer en kap zal denk ik niet zo heel veel uitmaken.

Verschil temperatuur kan ook nog eens komen als je met een iets te arm mengsel rijd.. Door het bewegen in de cilinder dat het meer warmte op wekt, dan als de sproeier 100% zou zijn.
 
Je hebt meerdere dingen aangepast.

Maar samenvattend, het is nu minimaal 10 graden warmer (ja dat heeft een groot effect).
Je hebt een grotere carb gemonteerd en waarschijnlijk rijd de boel nu wat beter. Er vind een betere verbranding plaats, dus er wordt meer energie opgewekt = warmte.

120 graden zou ik mij nog niet druk om maken.

Wat ouder leesvoer:
 
Denk dat het probleem aan de koelvin ligt. Waarschijnlijk is de opbrengst van het ding niet echt bepaald hoog.

Raad je eens aan om de originele terug te plaatsen en zien of het beter gaat.

Lucht happer en kap zal denk ik niet zo heel veel uitmaken.

Verschil temperatuur kan ook nog eens komen als je met een iets te arm mengsel rijd.. Door het bewegen in de cilinder dat het meer warmte op wekt, dan als de sproeier 100% zou zijn.
Ik ga nog eens sproeiers uitproberen, in mijn 12mm carb zat sproeier 94 (te groot) maar met 88 deed hij het ook prima. In de 17.5mm nu zit 96. Hij reageert erg vel en bij gas los valt hij meteen mooi terug. Ik denk dat de sproeier wel goed zit.

ik ga ook nog even de andere luchthapper monteren.
Post automatically merged:

Je hebt meerdere dingen aangepast.

Maar samenvattend, het is nu minimaal 10 graden warmer (ja dat heeft een groot effect).
Je hebt een grotere carb gemonteerd en waarschijnlijk rijd de boel nu wat beter. Er vind een betere verbranding plaats, dus er wordt meer energie opgewekt = warmte.

120 graden zou ik mij nog niet druk om maken.

Wat ouder leesvoer:
Het is ook niet dat ik me drukmaak, maar als de scooter eerst altijd 95 bleef is dat toch mooier. En ik weet niet hoe warm hij word want de meter gaat maar tot 120° haha!

maar als de originele onderdelen een paar graden schelen heb ik die toch liever:)
 
update: met het originele koelvinnetje is er geen verschil in temperatuur, tenminste zover ik kan zien (120°).

ik wilde een groottere sproeier proberen maar 96 is de grootste die ik heb.

met welke sproeier is het gebruikelijk te beginnen als je van een 12mm carb met bijvoorbeeld sproeier 100, naar een 17.5mm carb upgraded. Zonder verdere aanpassingen aan je setup? Ik weet dat het niet precies te zeggen is maar als richtlijn om veilig te zitten?
 
Ik ga nog eens sproeiers uitproberen, in mijn 12mm carb zat sproeier 94 (te groot) maar met 88 deed hij het ook prima. In de 17.5mm nu zit 96. Hij reageert erg vel en bij gas los valt hij meteen mooi terug. Ik denk dat de sproeier wel goed zit.

ik ga ook nog even de andere luchthapper monteren.
Post automatically merged:


Het is ook niet dat ik me drukmaak, maar als de scooter eerst altijd 95 bleef is dat toch mooier. En ik weet niet hoe warm hij word want de meter gaat maar tot 120° haha!

maar als de originele onderdelen een paar graden schelen heb ik die toch liever:)

Je zegt luchthapper.

Maar heb je ook de originele ventilator dan nog geprobeerd? Die heeft vermoedens een hele ander type schoepen erop zitten.
Dat carnaval ding wat je nou eronder hebt zitten lijkt mij weinig lucht opbrengst over de cilinder te blazen.
 
Je zegt luchthapper.

Maar heb je ook de originele ventilator dan nog geprobeerd? Die heeft vermoedens een hele ander type schoepen erop zitten.
Dat carnaval ding wat je nou eronder hebt zitten lijkt mij weinig lucht opbrengst over de cilinder te blazen.
Nee ik zei daarboven, “update: met het originele koelvinnetje is er geen verschil in temperatuur, tenminste zover ik kan zien (120°).” Dus dat carnavalsding is misschien zo slecht nog niet.

ik wil het ook nog zonder luchthapper proberen.
 
Kan me ook voorstellen dat het spul nog ingereden moet worden , en dan nu warmer wordt omdat de delen nog op elkaar moeten inlopen.
Het enigste wat ingereden moet worden zinn dan de lagers en krukas, ik denk niet dat het daardoor veel warmer word…

de cilinder is nieuw maar wel al ingereden (op mijn oude krukas) is denk ik bijna 500 kilometer oud Minimaal 400.
 
Back
Top