dnh300
Active Member
Hoi, ik heb een revisie aan de motor van mijn Yamaha Jog R gedaan. (Minarelli Horizontaal AC). Door wat omstandigheden heeft de revisie best lang geduurt, ik was begonnen toen het zoon 15° buiten was. Toen werd mijn scooter maximaal zoon 95° tijdens het rijden. Met de revisie heb ik alleen nieuwe lagers en een nieuwe krukas gemonteerd. De enigste performance upgrade was een grootere carb. Van 12 naar 17.5
omdat ik het mooier vind, heb ik een ander koelvinnetje en een luchthapper geplaatst. Nu is dit het ding, ik rij altijd met een temp sensor onder een uitlaat boutje. Dit is niet precies maar alleen om grootte verschillen waar te nemen. En dat werkte altijd prima. (Bij het stoplicht schoot de temperatuur omhoog en tijdens het rijden omlaag)
Voor de revisie toen het weer nog zo rond de 15° was, werd de scooter tijdens het rijden NOOIT warmer dan 95° graden. En toen ik vandaag een rondje ging rijden savonds toen het iets van 25° buiten was kwam de scooter niet onder de 120°.
Nu denk ik dus dat de koelvin en het luchthappertje wel degelijk nadelig kunnen zijn. Of zou dit grootte verschil door het weer kunnen komen?
En zijn er mensen met ervaringen (het liefst metingen) met/zonder een after market koelvin of een luchthappertje. Want ik heb het idee dat ze wel nadelig kunnen werken. Ik heb natuurlijk wel een groottere carbarateur nu, en ik voel meer vermogen, meer vermogen is meer warmte. Maar een groottere carbarateur lijkt mij weer voordelig voor het koelen van de cilinder.
kortom: ik voel me niet prettig met deze grootte temperatuur verandering.
omdat ik het mooier vind, heb ik een ander koelvinnetje en een luchthapper geplaatst. Nu is dit het ding, ik rij altijd met een temp sensor onder een uitlaat boutje. Dit is niet precies maar alleen om grootte verschillen waar te nemen. En dat werkte altijd prima. (Bij het stoplicht schoot de temperatuur omhoog en tijdens het rijden omlaag)
Voor de revisie toen het weer nog zo rond de 15° was, werd de scooter tijdens het rijden NOOIT warmer dan 95° graden. En toen ik vandaag een rondje ging rijden savonds toen het iets van 25° buiten was kwam de scooter niet onder de 120°.
Nu denk ik dus dat de koelvin en het luchthappertje wel degelijk nadelig kunnen zijn. Of zou dit grootte verschil door het weer kunnen komen?
En zijn er mensen met ervaringen (het liefst metingen) met/zonder een after market koelvin of een luchthappertje. Want ik heb het idee dat ze wel nadelig kunnen werken. Ik heb natuurlijk wel een groottere carbarateur nu, en ik voel meer vermogen, meer vermogen is meer warmte. Maar een groottere carbarateur lijkt mij weer voordelig voor het koelen van de cilinder.
kortom: ik voel me niet prettig met deze grootte temperatuur verandering.