Hoeveel verschil maakt varioring brom

Berternie2

New Member
Kymco agility 16+ 2014 4t50 rijd 47 op gps (en teller), 45 cdi. Hoe hard zou ik kunnen verwachten met gladde variobus en heb ik dan ook een groot risico op wok?
 
Advertisement - register to remove this

Mijn mening is dat de vario ring op een 4takt meestal erin zit om de snelheid vaak maar 4 a 5 km trager te krijgen zodat hij precies op 40/45 op teller afgesteld kan worden.

De begrenzer die het meeste effect heeft zit in de cdi.

Zo ging met vario ring en mijn piaggio new fly dacht ik rond de 45km/u en zonder vario ring rond de 51 km per uur op de teller.
Met grotere sproeier en andere cdi ging het ding van 51 op de teller naar 68 / 70 op de teller en aardig wat meer vermogen met optrekken.
De begrensde cdis zijn ook nog wat begrensd met optrekken..


Bij een 2takt maakt het wel veel uit.. Dan ga je met vario begrenzer rond de 45/ 50 op teller. En zonder zeker tegen de 70 / 75 op de teller.

Betreft vario ring 4takt.. Als hij ontgrens maar 50 - 54 op de teller gaat kan je hem beter eruit laten, zeker als je nog binnen de marge zit.
Het is dan ook beter voor het loopvlak van de vario.
 
Last edited:
Vooropgesteld dat ik er geen ervaring mee heb.
Het verwijderen van de varioring kan ook nog wel eens de andere richting op gaan, dat de scooter juist langzamer gaat rijden en dit ivm de 16 inch wielen en de overbrenging.
Maar dat moet je gewoon even testen, het kost je misschien de invstering in een gladde bus die je nadien gezien niet kunt gebruiken.
 
Back
Top