Hoeveel spanning op de ketting?

eurokit

Broem Broem Pff Pff

Vroeg me af hoeveel spanning er op die ketting moet zitten.

Zie hem namelijk met de vinger in het gat van de ketting spanner gaan.. En dan lijkt hij ook nog met een schroeven draaier de ketting spanner aan te drukken.

Is dit wel goed?


Hoort de spanner niet gewoon zelf te drukken.. Of maakt het niet uit of je met een schroeven draaier nog extra aandrukt? Zit er dan niet te veel spanning op?
 
Advertisement - register to remove this

Ik laat het veertje het werk doen, zelf zou ik nooit meer kracht zetten dan het veertje doet.
Het veertje zier er misschien balpenachtig uit, maar is voldoende om de spanning bij een oprekkende ketting op te vangen. Dat zegt dus genoeg over welke krachten benodigd zijn volgens mij.
Groet,
 
Kan dit misschien verklaren waarom ik die vibratie heb boven de 40km/u op teller als de ketting wellicht wat straker staat? En dit misschien ook een symptoom kan zijn dat soms de motor een beetje inhoud?
 
Het zou een snelle 'win' zijn. Eerst eenmaal dopje 10 en dan twee maal dopje 8. Terug induwen en op zijn kortste lengte terugplaatsen. Nu veertje en dopje 10 rustig zijn weggetje laten vinden.
Ik hoop op verbetering!
Groet,
 
Last edited:
Geen idee. Leek in eerste instantie gewoon goed te zitten.

Ik vermoed eigenlijk meer:

Of een te schraal mengsel wellicht met sproeier 82.. Carburateur heeft geen acceleratie pomp, dus mag denk ik wel 1 maatje groter in waarschijnlijk.
Of de drukveer in de achterpoelie doet misschien raar.. Is best wel een zwaar ding.. Misschien een beetje moeite om er door heen te komen..

Ik ga als ik tijd heb even wat met de sproeiers proberen.. Gewoon even 80 erin zetten en zien of het erger word. En misschien ook nog gaat inhouden of zo.. Het kan ook zomaar zijn dat die op 80 beter rijd en meer vermogen afgeeft.

Starten doet die opzicht wel in 1 keer. En choke lijkt ook wel te werken.. (gaat dan even wel aardig hoog toeriger lopen.)

Ik wil de ketting ook als laatste iets mee doen.. Wil liever niet zonder scooter komen te zitten.
Maar denk wel aan om er een ander onder blok gereed te maken met een ander merk krukas, nieuwe stuurketting, sport nokkenas, nieuwe kop.
 
Geen idee. Leek in eerste instantie gewoon goed te zitten.

Ik vermoed eigenlijk meer:

Of een te schraal mengsel wellicht met sproeier 82.. Carburateur heeft geen acceleratie pomp, dus mag denk ik wel 1 maatje groter in waarschijnlijk.
Of de drukveer in de achterpoelie doet misschien raar.. Is best wel een zwaar ding.. Misschien een beetje moeite om er door heen te komen..

Ik ga als ik tijd heb even wat met de sproeiers proberen.. Gewoon even 80 erin zetten en zien of het erger word. En misschien ook nog gaat inhouden of zo.. Het kan ook zomaar zijn dat die op 80 beter rijd en meer vermogen afgeeft.

Starten doet die opzicht wel in 1 keer. En choke lijkt ook wel te werken.. (gaat dan even wel aardig hoog toeriger lopen.)

Ik wil de ketting ook als laatste iets mee doen.. Wil liever niet zonder scooter komen te zitten.
Maar denk wel aan om er een ander onder blok gereed te maken met een ander merk krukas, nieuwe stuurketting, sport nokkenas, nieuwe kop.
Is goed laat maar horen.
Of de sproeier gaat werken.

Geef ik je zeker gelijk in. Die ketting vervangen is zoon rot klus. Ik denk eerder zoals je zelf al aangeeft meschien je drukveer of zoiets.
 
Back
Top