DooieSpeedometer
Member
Ey mensen
Heb overal op internet gezocht maar ik kan niet concreet een antwoord vinden. Kan verder van de fabrikant ook niet echt meer iets vinden omdat dit onderdeel al lang obsoleet is.
Het betreft deze vork
https://www.zandri.nl/voorvork-beta-ark-marzochi.html
In de scooterzaak heb ik ergens 100ml (Voor de aerox pootjes. Maar die zijn niet echt hetzelfde) gehoord, op enkele andere forums las ik 75ml. Aangezien ik niet echt exact weet wat erin moet en geen zin heb om te moeten gaan testen dus de poten erop te zetten en dan weer eraf te halen en weer open te maken.
Heb een flesje 10W forkoil klaar staan, nieuwe oil seals zitten er al in en alles is schoongemaakt met remmenreiniger en heb nieuwe koperen ringen en teflon tape.
Vraag me alleen nog af of het normaal is dat er in een van de twee binnenbuizen geen gat aan de zijkant zit, en geen seal (plastic open keyed compression ring oftewel de piston valve seal). Dit heb ik nu al bij twee factory vorken ondervonden. Dacht dat een ring(of oring) gewoon verdwenen was door extreme slijtage wat blijkbaar niet zo bleek te zijn toen ik een tweede vork compleet had gedemonteerd (deze vork was sowieso toe aan onderhoud, maar was eigenlijk een parts/doner kit).
Ik heb een exploded view van de vork gevonden waar je ook weer zag dat beide kanten wel de opening(gat) in de binnenbuis hebben maar aan beide kanten.
Zoals hier te zien is:
(Wat ik zelf vermoed is dat ze dit hebben gedaan omdat anders de vork te stugger zou dempem misschien? De poten zijn namelijk ook gebruikt op cross motoren en KTM's. Waarschijnlijk dat een standaard scooter daar geen profijt van heeft)
Wie o wie kan mij een nuttig antwoord geven of weet toevallig wat de factory specs waren bij de beta. Klopt het dat er bij een kant zoals op de foto hier boven geen oring op zit maar geen gat in de binnenbuis heeft, en hoeveel olie moet/kan er dan ongeveer in voor normaal gebruik?
Heb overal op internet gezocht maar ik kan niet concreet een antwoord vinden. Kan verder van de fabrikant ook niet echt meer iets vinden omdat dit onderdeel al lang obsoleet is.
Het betreft deze vork
https://www.zandri.nl/voorvork-beta-ark-marzochi.html
In de scooterzaak heb ik ergens 100ml (Voor de aerox pootjes. Maar die zijn niet echt hetzelfde) gehoord, op enkele andere forums las ik 75ml. Aangezien ik niet echt exact weet wat erin moet en geen zin heb om te moeten gaan testen dus de poten erop te zetten en dan weer eraf te halen en weer open te maken.
Heb een flesje 10W forkoil klaar staan, nieuwe oil seals zitten er al in en alles is schoongemaakt met remmenreiniger en heb nieuwe koperen ringen en teflon tape.
Vraag me alleen nog af of het normaal is dat er in een van de twee binnenbuizen geen gat aan de zijkant zit, en geen seal (plastic open keyed compression ring oftewel de piston valve seal). Dit heb ik nu al bij twee factory vorken ondervonden. Dacht dat een ring(of oring) gewoon verdwenen was door extreme slijtage wat blijkbaar niet zo bleek te zijn toen ik een tweede vork compleet had gedemonteerd (deze vork was sowieso toe aan onderhoud, maar was eigenlijk een parts/doner kit).
Ik heb een exploded view van de vork gevonden waar je ook weer zag dat beide kanten wel de opening(gat) in de binnenbuis hebben maar aan beide kanten.
Zoals hier te zien is:
(Wat ik zelf vermoed is dat ze dit hebben gedaan omdat anders de vork te stugger zou dempem misschien? De poten zijn namelijk ook gebruikt op cross motoren en KTM's. Waarschijnlijk dat een standaard scooter daar geen profijt van heeft)
Wie o wie kan mij een nuttig antwoord geven of weet toevallig wat de factory specs waren bij de beta. Klopt het dat er bij een kant zoals op de foto hier boven geen oring op zit maar geen gat in de binnenbuis heeft, en hoeveel olie moet/kan er dan ongeveer in voor normaal gebruik?
Last edited: