This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Hoeveel Nm nou de tapeinden

René S.

6.26
Hoi,

Ik heb inmiddels in 2 dagen 2 tapeinden setjes verneukt. Die dingen breken gewoon af bij mij. Ik had nu steeds dat power1 setje. Maar das is dus echt klote spul.

Ik draai de moertjes met een moment sleutel op aan op 10Nm(lager wil ie ook niet). Volgens doet iedereen dat hier maar bij mij breekt het dus steeds af.

- Ligt dat aan de power1 kwaliteit?
- Kan ik ook gewoon een heel stuk schroefdraad erin doen ipv 'officieel' tapeind.
- En hoe zetten jullie ze vast?

Mvg

heb het ook vaak zat gezien en zelf gehad dat m6 tapeinden op pia afbreken als je ze met een momentsleutel aandraaid.. draai je een kopmoer aan op 9 a 10 nm en nog voordat hij klikt *PATS* doormidden.. en als je pech hebt breken ze nog in het carter ook :X

wij vervingen ze standaard door M7 minarelli tapeinden

Zou wellicht in sommige gevallen ook kunnen zijn dat de momentsleutel geijkt dient te worden?

Ook omdat de TS aangeeft dat zijn momentsleutel niet lager kan dan 10 Nm kan geeft aan dat je zowiezo al op het grens bereik zit van de betreffende sleutel en een btje afwijking in de momentsleutel behoorlijk veel meer als 10Nm kan betekenen.

Voordat het topic dicht gaat wil ik de TS nog even gelijk geven wat betreft de m6 power one tapeinden.

Dat is gewoon schroot van de bovenste plank en gaan ook bij mij herhaaldelijk met een momentsleutel kapot. (10 Nm)
Standaard piaggio is sowieso goed, anders minimaal 8.8 kwaliteit. (640 n/mm^2 vloeigrens).

Kwaliteit van tapeinden/bouten/moeren kan ontzettend uiteen lopen, tussen de minst sterke en de sterkste kan een factor 4 verschil zitten.