Hoeveel mengsel in cilinder

OlivierN

Active Member
Ik zit met een ingewikkelde vraag. (4takt praat ik over)
Het lijkt mij logisch, voor beste performance om een lucht-inlaat-traject met zo min mogelijk weerstand te maken. met uiteraard grotere sproeier.
alleen waar ik tegenaanloop is het volgende. (disclaimer, ik heb geen idee hoe ik dit goed uitleg/verwoord)
Als een cilinder vaccuum zuigt zuigt deze lucht met benzine naar binnen. hierover werkt uiteraard een weerstand. zorgt deze weerstand ervoor dat niet de hele cilinder wordt volgezogen met mengsel? of blijft er een deel van de cilinder vaccuum. (als voorbeeld; stel in een cilinder past 50cl mengsel, wordt deze cilinder dan met de zuigslag ook helemaal volgezogen met mengsel (50cl) of komt er door de weerstand bijvoorbeeld maar 30cl totaal aan mengsel in?)
En klopt mijn theorie dan dat door zo min mogelijk weerstand te creeren, je zo veel mogelijk power krijgt?
laat me alsjeblieft weten als het niet klopt.

alvast bedankt
mvg.
 
Advertisement - register to remove this

Ja dat klopt. Alleen is dit vooral ''begrenst'' door de kleppen en hoe ver die open gaan.
Bij een 50cc maakt het allemaal niet zoveel uit. Maar bij een 80cc heb je er wel baat bij als de kleppen iets verder open gaan waardoor er meer brandstof en lucht naar binnen kan.
Maar het is nog net iets ingewikkelder. Want bij een laag toerental wil je juist dat de kleppen minder ver open gaan. Had er volgens mij mee te maken dat de lucht en brandstof daardoor beter gemengt werden. Vandaar dat bijvoorbeeld honda een auto met variabele kleppen heeft (vtec). Ook gebruikt bmw en veel andere merken een variabel kleppen systeem. Ze bestaan er zelfs dat de kleppen door een variateur achtig systeem geleidelijk met het toerental verder open of dicht gaan om de perfecte doorstroming te hebben.

Weer wat meer on topic. Bij een 4t scootertje maakt het allemaal niet zo veel uit. Merkbaar meer vermogen uit een ontgrensde 50cc scooter halen gaat niet lukken. Bij een 80cc helpt het wel wat extra lucht te hebben. Maar een powerfilter of een paar extra gaten in je luchtfilert helpen wel. De nokkenas met wat grotere nokken dus ook, want die is berekend op een 80cc
 
Ik zit met een ingewikkelde vraag. (4takt praat ik over)
Het lijkt mij logisch, voor beste performance om een lucht-inlaat-traject met zo min mogelijk weerstand te maken. met uiteraard grotere sproeier.
alleen waar ik tegenaanloop is het volgende. (disclaimer, ik heb geen idee hoe ik dit goed uitleg/verwoord)
Als een cilinder vaccuum zuigt zuigt deze lucht met benzine naar binnen. hierover werkt uiteraard een weerstand. zorgt deze weerstand ervoor dat niet de hele cilinder wordt volgezogen met mengsel? of blijft er een deel van de cilinder vaccuum. (als voorbeeld; stel in een cilinder past 50cl mengsel, wordt deze cilinder dan met de zuigslag ook helemaal volgezogen met mengsel (50cl) of komt er door de weerstand bijvoorbeeld maar 30cl totaal aan mengsel in?)
En klopt mijn theorie dan dat door zo min mogelijk weerstand te creeren, je zo veel mogelijk power krijgt?
laat me alsjeblieft weten als het niet klopt.

alvast bedankt
mvg.
Ik ben toevallig met mijn eigen 72cc gy6 blokje bezig en zit nu in de ECU foutcodes te lezen enzo, daar staat iets over ‘volume efficiency’ en dat is de hoeveelheid lucht in je cilinder in verhouding met buitenlucht. Normaal gesproken zit je tussen de 80 en 100%

Hoe meer mengsel in je cilinder hoe meer power inderdaad.

Een foam powerfilter zou inderdaad eventueel helpen om dit te verbeteren.

Of je maakt een gat in je koelkap (bij je koelvin) zodat je koelvin via een buis lucht in je carb blaast, dan heb je in principe een soort turbocharged gy6 blok.

Let wel op dat je er nog iets van een foam filter tussen heb want anders blaas je rechtstreeks viezigheid in je blok.
 
Back
Top