Hoeveel Km kan je op een tank benzine rijden.

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ben benieuwd hoe ver jullie komen op een tank benzine..
Graag even scooter vermelden en het bouwjaar.

Hoe gaan we dit meten? Ik stel voor dat je naar de benzine tank gaat (mits je moet tanken)
Dan wanneer de scooter naast de pomp staat en dus stil staat je de kilometerstand op neemt. (km stand bij de pomp noteren) (bijv: 500,8Km)
Dit zijn de hele kilometers, plus het extra meter vlakje..
Dan ga je rijden totdat je bij `reserve` komt en noteer je deze stand..
Wat je kan doen is dat je dan hier opschrijft die kmstand en daarnaast zit je erbij `en een beetje`
Je mag uiteraard ook de benzine tank geheel oprijden.. Alleen dan moet je even erbij zetten dat je de tank werkelijk helemaal op gereden hebt.

Dit topic is bedoeld om in kaart te brengen, hoe de actie radius is van de scooters.. En zo een iets beter beeld te kunnen krijgen..

Natuurlijk zijn er variabele van toepassing. Maar stel er posten 5 gebruikers met de zelfde scooter een iets andere km stand..
Daarvan kan dan ongeveer het gemiddelde van deze 5 worden genomen, en dan zit je als nog erg dicht in de buurt.

Als je begin en eindstand hebt dan doe je die van elkaar afhalen en dan heb je de werkelijke gereden km stand.

Deelname is leuk, maar het is geen verplichting.
 
Advertisement - register to remove this

Mijn scooter is helaas nog niet zo zuinig. Ik heb dan ook nog een kleinere sproeier nodig. Op ongeveer 4/5 liter benzine rijd ik +- 100km.

Setup:
Beta ark LC 50cc 2t
Laser x pro uitlaat
 
Bij mijn orbit 1 al eens gedaan. Voltanken dagteller km op 0 inderdaad maar je hoeft niet te wachten tot die leeg is. Tank na ongeveer 100km opnieuw. Je zult dan een X aantal liter moeten/kunnen tanken en dat deel je weer door de benzine prijs per liter.

Zo weet je hoeveel kilometers je aflegt per liter.

Ik zeg dit omdat ik niet zo'n fan ben van reserve of zelfs leegrijden.

Ah fijn:

Sym orbit 1 alles vrij standaard 4 takt: 1:42,wind mee 1:45 wind tegen 1:38
Baotian rebel snor 2 takt 1:25 windstil weer, wind mee, 1:30,5 wind tegen, 1:36
Yamaha aerox: weet ik nog niet. Zal ook ergens rond de 1 op 25 zijn.
Peugeot fox de luxe: geen idee. Weet al niet meer want die was vrijwel meteen dood.
Yamaha DT: durf ik niet meer te zeggen.

Ach en uiteindelijk voor jezelf moet je maar een paar punten in de gaten houden je gashendel en enthousiasme
Ik ben nog van de oude garde denk ik die gek is op bonnetjes en steeds proberen iets zuiniger te rijden. Op het bonnetje geschreven dan he! Haha


l
 
Mijn oude NRG MC2 uit 1998 deed ik in het begin met een standaard cilinder met gianelli metal 1:23 mee, daarna werd het rap minder door het opvoeren ;)
 
In de jaren '80 reed ik op een Puch Monza.PUCH MONZA.jpg

Hoeveel kilometer op een tank ?
Milieu ?
Zuinig rijden ?
Lekker belangrijk toen !!!

Wanneer je tank leeg was, draaide je de benzinekraan op "reserve" en reed je naar de pomp.

Voor 2,50 GULDEN (ongeveer 1 Euro) gooide je de tank vol en dooorrrrrr.........!!!!!!!
 
Is het niet beter om het gewoon op de km standen te houden.. Want x op x klinkt mij een beetje onduidelijk in de oren.
Het is intressanter om te weten of ver kom ik met de scooter.
 
Mijn scooter loopt ruim 1:40. De tank is 4,8 liter en ik zou dus ruim 190 km kunnen rijden. Echter vanwege mijn onzuivere benzinemeter (zie mijn post daarover) tank ik meestal na zo’n 140 km. Dan staat de wijzer al ver voorbij de “leegstand” :)
Sym Mio 50 bj 2004 ofzo.
 
Last edited:
Ben benieuwd hoe ver jullie komen op een tank benzine..
Graag even scooter vermelden en het bouwjaar.

Hoe gaan we dit meten? Ik stel voor dat je naar de benzine tank gaat (mits je moet tanken)
Dan wanneer de scooter naast de pomp staat en dus stil staat je de kilometerstand op neemt. (km stand bij de pomp noteren) (bijv: 500,8Km)
Dit zijn de hele kilometers, plus het extra meter vlakje..
Dan ga je rijden totdat je bij `reserve` komt en noteer je deze stand..
Wat je kan doen is dat je dan hier opschrijft die kmstand en daarnaast zit je erbij `en een beetje`
Je mag uiteraard ook de benzine tank geheel oprijden.. Alleen dan moet je even erbij zetten dat je de tank werkelijk helemaal op gereden hebt.
Tip: Om een zuiverder meting te krijgen de meting verrichten over 5 tankbeurten bv.
 
Mijn Vespa GTS300 verbruikt 1:33 gemiddeld.
De tank is 8,2 liter, ik heb hem nooit volledig leeg gereden want dit vindt ik nogal riskant, gezien de mogelijke vervuiling van de tankbodem.
Bovendien is de Vespa GTS 300 niet bijzonder zwaar maar ik wil hem toch niet duwen naar het dichtsbijzijnde tankstation.

Dus theoretisch kom ik met 1 tank, 8,2x33=270 km.

Ik denk dat menig 50cc'tje dit niet haalt. :p
 
Mijn piaggo zip bouwjaar 2016 brom rijd zo'n 1:30 volgensmij km stand is net geen 9000

maar ik zou dit inderdaad is exact meten :)

(Even tussen haakjes ja ik heb die sym crox verkocht en heb er een prachtige zip voor terug gekocht)
 
Ben benieuwd hoe ver jullie komen op een tank benzine..
Graag even scooter vermelden en het bouwjaar.

Hoe gaan we dit meten? Ik stel voor dat je naar de benzine tank gaat (mits je moet tanken)
Dan wanneer de scooter naast de pomp staat en dus stil staat je de kilometerstand op neemt. (km stand bij de pomp noteren) (bijv: 500,8Km)
Dit zijn de hele kilometers, plus het extra meter vlakje..
Dan ga je rijden totdat je bij `reserve` komt en noteer je deze stand..
Wat je kan doen is dat je dan hier opschrijft die kmstand en daarnaast zit je erbij `en een beetje`
Je mag uiteraard ook de benzine tank geheel oprijden.. Alleen dan moet je even erbij zetten dat je de tank werkelijk helemaal op gereden hebt.

Dit topic is bedoeld om in kaart te brengen, hoe de actie radius is van de scooters.. En zo een iets beter beeld te kunnen krijgen..

Natuurlijk zijn er variabele van toepassing. Maar stel er posten 5 gebruikers met de zelfde scooter een iets andere km stand..
Daarvan kan dan ongeveer het gemiddelde van deze 5 worden genomen, en dan zit je als nog erg dicht in de buurt.

Als je begin en eindstand hebt dan doe je die van elkaar afhalen en dan heb je de werkelijke gereden km stand.

Deelname is leuk, maar het is geen verplichting.
Sym Orbit 2 50cc 2 takt, 2014, 8500km op de teller staan.
Ik heb 3 keer opgemeten. Gewoon de simpelste manier. Vol gegooid met benzine, km stand opschrijven, rijden en wanneer het weer tijd is tanken. En de kilometers gedeeld door liters, en zo 3x. Kom ik op gemiddeld verbruik van 1 op 28. Zeer schadelijk gezien hij origineel is. Met de varioring er nog in.
 
Ik rijd op Sym Jet 4 uit BJ 2013.
Met 4 liter rijd ik ongeveer 130 km
Dus dat is dan ongeveer
130 ÷ 4 = 1 op 32

Vinden jullie dit zuinig of kan het nog zuiniger?
 
Ik rijd op Sym Jet 4 uit BJ 2013.
Met 4 liter rijd ik ongeveer 130 km
Dus dat is dan ongeveer
130 ÷ 4 = 1 op 32

Vinden jullie dit zuinig of kan het nog zuiniger?

Het zou, zeker voor een viertakt, zuiniger moeten kunnen.

Mijn sym orbit 2 rijd 1:40/45. Ok de ene brommer is de andere niet maar ik vind het toch een schrale benzine radius.
 
volgens mij lag dit topic al ff op zn gat, maar er is denk ik geen vergelijken aan. als piet van 120kg met scooter x in limburg rijdt met een opgevoerd exemplaar en regelmatig zn chick achterop heeft, krijgt ie iets heel anders eruit dan wanneer Bert uit Groningen die zn scooter x alleen gebruikt voor woon werk verkeer 30 km recht toe recht aan zonder chick achterop, zonder windscherm zn verbruik gaat bekijken.
het is denk ik leuke borrelpraat, maar er zijn teveel variabelen om conclusie's te trekken.
 
Ik heb ook een Kymco Like snor.
Reed na aankoop exact 25 op de teller, reed onstabiel en werd zelf door e-bikes ingehaald.
Hij reed toen 1:30.
Na het plaatsen van een gladde vario reed hij als een brommer, handig in de buitengebieden, lange afstanden.
Echter daalde het verbruik naar 1:50.
Motortje loopt gewoon veel beter.
 
Noteer zodra je gaat tanken de km stand bijv. 4000km en tank hem helemaal vol ( echt tot aan de dop). Vervolgens als je weer moet tanken neem je wederom de nieuwe km stand bijv 4320 en tank je hem weer helemaal vol. Stel je tankt 6L dan doe je de nieuwe km stand 4320 min de oude 4000 en dan houdt je 320 over. Met 6 liter rijdt je dus 320km. Vervolgens deel je 320 door 6 (320/6) en dan houdt je 53.33 over. Gefeliceerd. Je hebt nu berekend hoeveel km je per liter kan rijden. Zoek nu op internet je tankinhoud op incl reserve bijvoorbeeld 7.8L. Dan doe je 7.8 X 53.33 = 415,97km. Dit kun je dus op een volle tank rijden.
 
Back
Top