Hoeveel KM is te veel bij 2e hands scooter

RPPC

Member
Hoi, ik ben van plan een 2e hands speedfight 2 of 3 aan te schaffen, het ding is dat ze bijna allemaal een kilometerstand hebben van boven de 10k.
Hoeveel km is nog acceptabel voor een 2e hands peugeot?
 
Advertisement - register to remove this

Inprenciepe is het belangrijk om te weten bij wie je de scooter haalt doe je een ocassion van een dealer met juiste recensies. Als die dealer gewoon netjes handelt zou je geen probleem moeten hebben om een scooter te kopen met al meer dan 10.000 km

Zelf heb ik nog van de zomer een witte zip 4t gekocht met 8200 er op maar dat was ook een occasion maar helaas wel de verkeerde dealer want ik was gewoon genaaid dat ding had over de 300 euro aan onderhoud nodig maar niet te off topic sorry.

Maar als je het via markplaats doet moet je erg voorzichtig zijn want niet iedereen doet die onderhouds beurten op tijd of vervangt onderdelen optijd waardoor je op die 10.000 km zeer veel gebreken gaat krijgen. Mijn advies is eigenlijk het via een dealer occasion te doen, maar als het niet anders gaat toch via marktplaats. Als tip geef ik je mee als je zelf de kennis niet hebt neem een Expert mee die de scooter van top tot teen kan uitlezen of die wel deugt.

De conclusie is Die stand is maar een stand het gaat er voorral om voor het bedrag die je betaalt is die de conditie waard en rijd en klinkt die motorisch juist dan zou die 10.000 km gewoon geen probleem moeten zijn.


@RPPC
 
Last edited:
Als ik in jou schoenen zou staan: Dan kan je dus opletten hoe de scooter eruit ziet..

daarmee bedoel ik, hoe verre hij nog van nieuwstaat is.
* Zien of er kap schade is
* Zien of dat de remhendels niet gebogen zijn.
* Bekijken of het stuur recht staat.
* Bouwjaar tegenover de gereden kms zetten.. (sommige zijn wel eeuwen oud, maar hebben dan maar zeg maar 5600km gereden (misschien een teller wissel gehad)
Dus dat er met liefde echt onderhoud eraan is gepleegd.. Een scooter waarmee alleen maar gereden heeft en amper kosten noch moeite er voor genomen is is voor mij de moeite niet waard. Vaak is er dan wel meer aan de hand. (en veel aan versleten)

Zit er een racepijp onder, dan zou ik hem laten staan.. Is er veel roest en vuil te zien, laten staan.. duidelijk tekens dat er amper onderhoud aan te pas is gekomen.


Wat wel intressant is.. Een speedfight 2 die goed gepoetst is, netjes mee omgegaan is.. Dat er aankoopsbonnen/ onderhouds bonnen erbij zijn en het originele onderhouds boekje waar de servicebeurten in staan en netjes zijn afgetekend zodat je kan zien dat hij werkelijk de onderhouds beurten heeft gehad. Voor de rest is het inspectie en dat de scooter op goede banden staat (niet dat deze zijn afgereden)

Een nette scooter is over het algemeen ook meer waard.

tweedehands particulier aanschaffen is altijd een gok.. Een dealer koopje doen waarbij er nog 3 maanden of meer garantie op word gegeven is wellicht een beter idee?)


Maar altijd eerst proefrijden voordat je voor een aankoop gaat.. Je wilt natuurlijk het ding eerst horen lopen, of voelen of het ding geen gebreken vertoont.
 
Laat de verkoper eens goed opscheppen wat hij er allemaal aan gedaan heeft.
Vraag of hij rekeningen heeft van de gedane servicebeurten of dat hij deze zelf heeft uitgevoerd.
Vraag hoe hard de scooter momenteel loopt.
Hou je gewoon van de domme en laat blijken dat een standaard scooter je te langzaam loopt en je hem wilt opvoeren en vraag aan hem of hij weet hoe dit moet en wat er allemaal voor nodig is.
Is de scooter reeds opgevoerd, vraag hem dan hoe.
Dan hoor je vanzelf hoeveel er aan gekloot is en beslis jezelf of je hem nog wilt kopen?

Trouwens een scooter van 10000km met het nodige bewijs van 2 a 3 servicebeurten is gewoon nieuw te noemen, dit geldt zelfs voor een Kymco die men beschouwd als B-merk.

Maak vooral een goede en langere testrit, laat de verkoper voordat je er heen gaat ook weten dat je dit wilt.
Voordat je de scooter start, voel of de motorblok gelopen heeft.

Warme motor bij aankomst is vaak een teken dat de verkoper iets wil verbergen, de motor heeft laten lopen om zichzelf ervan te overtuigen dat hij het momenteel nog doet of de motor wilde warmdraaien om er zeker van te zijn dat het ding uberhaupt start.
 
Back
Top