Hoeveel cc kan een standaard kymco krukas aan?

Foggy

Active Member
Hallo,
Betreft: een Kymco New Dink uit 2013, volledig standaard, vario en cdi ontgrensd en bijna 12000 km op de teller.

Als ik er een grotere cilinder op wil zetten, tot hoeveel cc kan ik gaan voordat ik er beter een nieuwe krukas op kan zetten?
De krukas moet wel nog lange tijd meegaan.
 
Advertisement - register to remove this

Het aantal km die de krukas heeft gewerkt is bijna 12000.
Voor de cilinder wil ik het liefst een 80 cc, maar vraag me af of dat niet al te zwaar is voor een standaard krukas.
Ook al schijnt die van Kymco wel wat steviger te zijn.

Hoeveel hoger dan 80cc is nog verantwoord, om toch zo lang mogelijk met deze krukas te kunnen doen.
- Ik heb bijv een NCY van 52mm gezien die ik wel interessant vond, alleen weet ik niet of die met een 50cc kop kan.
- Of een 90cc Naraku set met kop.
- Mijn 1e voorkeur gaat echter uit naar een DR80, maar die is momenteel nergens te krijgen.
 
Zou er gewoon voor de zekerheid een nieuwe inzetten. De ene krukas houdt het jaren vol en de andere een week na montage van een nieuwe cilinder. Daar is geen precies antwoord op te geven, maar je slaat jezelf voor.je kop als.je.het niet hebt gedaan en alles binnen een week kapot is. En 12k is wel een acceptabele stand om te vervangen als je toch gaat opvoeren
 
voor de zekerheid een nieuwe inzetten

Dat was wat ik juist wilde voorkomen.
Een nieuwe cilinder erop zetten is voor mij als beginner al een hele klus.
Een blok eraf halen, splitsen, weten welke lagers, keerringen etc. je dan vervangen moet en dan ook nog een nieuwe krukas plaatsen, gaat me nu even boven de pet. Misschien ben ik daar nu nog even te schijterig voor, bang dat ik iets fout doe en het niet meer goed krijg.
Aan de andere kant, zijn er legio YT-filmpjes en misschien zie ik wel teveel beren op de weg.

Edit:
Stel dat ik het wel zou doen, hoe kies ik dan een sterkere krukas voor dit blok?
Geen idee welke ik dan hebben moet.
 
Last edited:
Voor 4takt zou ik dat niet durven zeggen. Maar het hoeft geen dure as van Malossi ofzo te zijn. Maar als je een nieuwe pakt incl de lagers dan zit je al vaak goed. 4takt draait niet zoveel toeren dus dat scheelt ook. Ik reed "vroeger" altijd gewoon met een simpele power1 krukas in mn sprinters. Niks te duur en toch ff de zekerheid
 
Back
Top