Hoeveel Ah accu heb je in de praktijk nodig?

MrHeinz

Active Member
Ik ben geïnteresseerd om in de toekomst mijn huidige benzinescooter te vervangen voor een elektrische. In de praktijk rij ik vooral heel veel ritjes in en om de stad die vaak niet langer zijn dan 10 kilometer. Maar ik wil ook weleens naar omliggende steden, en dan is een actieradius van ca. 50 echte km wel heel prettig. Hoeveel Ah heb je daar in de praktijk voor nodig?

Deze scooter (https://www.yadea-scooters.nl/products/t9l?variant=43270420726001) vind ik er leuk uitzien en is ook goed te betalen. Hij komt standaard met een 24 Ah accu en kan daar volgens de advertentie potentieel 55 km mee rijden. Is dat reëel, of heb je in de praktijk een grotere accu nodig om 50 kilometer rijbereik te kunnen halen?
 
Advertisement - register to remove this

Je hebt eigenlijk helemaal niet zoveel keuze daarin.
Jouw link is een 60 Volt 24 Ampere model.
Je hebt er ook van 48 Volt, of 72 Volt. (eigenlijk meervouden van 12 Volt).
Bij 72 V is het vaak 20 A. Soms 30 A (bij een 45 km gele plaat model)

Er is de laatste tijd erg veel over geschreven. Het bereik is erg afhankelijk van veel factoren. Ik som de belangrijkste nog even voor je op:
temperatuur
windrichting
bandenspanning
wegdek
windscherm
aantal personen
helling

die T9L Yadea geeft de optie van extra accu erbij nemen, dan heb je 110 theoretische kilometers. onder normale omstandigheden bij 25 km/u
 
die T9L Yadea geeft de optie van extra accu erbij nemen, dan heb je 110 theoretische kilometers. onder normale omstandigheden bij 25 km/u
Precies, bij 25 kmpu, dit is de standaard waarbij normaliter de actieradius wordt opgegeven

De scooter waar @MrHeinz naar linkt, staat echter expliciet het volgende:

Standaard wordt de scooter geleverd met 1 krachtige 60v 24Ah lithium accu wat staat voor een rijbereik wat kan oplopen tot 55 km bij 45 km/u.

Beetje vreemd en ik vraag me af of dit klopt... ennn onder welke onstandigheden kan de actieradius oplopen tot 55km?

Maar wel mooie scooter trouwens.
 
Ja idd. Ik wil in ieder geval 45 kunnen rijden en dan met een bereik van ca 50 km. Ga je dat halen met 26 ah? Of toch een tweede batterij erbij, maar dan loopt de prijs weer flink op.
 
Ik heb eens simpel zitten rekenen en ik kom, met zeer gunstige aannames, niet verder dan 39 km met deze scooter.

Een Litium accu mag je niet onder de 5% leeg trekken anders ontstaat er schade.
Dus van die 24Ah blijft netto nog maar 0,95x24=22,8 Ah over.
22,8 Ah bij een spanning van 60 Volt, dus de accu kan in totaal 22,8x60=1368Wh energie opsaan. (1,368 KWh)
Stel de maximale snelheid van deze scooter, wanneer deze totaal ontgrensd is, is 60kmpu.
Dus even simpel geredeneerd wordt de motor voor maar 45/60=0,75, dus maar 75% belast.
De motor is max. 2100Watt, dus bij 45kmpu onder zeer gunstige omstandigheden trekt de motor 0,75x2100=1575Watt.

Dus met een stroomcapasiteit van 1368Wh en een belasting van 1575 Watt houdt de accu het 1368/1575 = 0,86 uren uit.
In 0,86 uren bij 45 kmpu leg je maximaal een 39 km af.

Dit is dus een heel simpele berekening nog niet eens rekening houdende met wind, wegdek, hellingen, optrekken en remmen, etc, etc....
 
Last edited:
ben het eens met de berekening van sparky, zij het dat in die berekening (als er gereden word) uitgegaan word van de volledige afstand met ´´ 't gas´´ open rijden (net als bij een brandstofscooter).
vanzelfsprekend trek je de accu daarmee sneller leeg dan wanneer je gebruik maakt van de omstandigheden om zo min mogelijk de accu te belasten.
rij je er mee als met een electrische scooter, en re-gen braking is niet actief, dan kun je er (afgaand op de specs en mn eigen ervaring) een reéle range van 40km per accu op na houden (in de zomer ietsje meer) voordat de accu in de buurt van de 10% komt.
maar dit hangt natuurlijk af van persoonlijke rijstijl en omstandigheden.

mijn advies is: als je de (financiele)ruimte heb om die tweede accu erbij te nemen; doen!
die extra capaciteit vergroot niet alleen maar de beschikbare afstand, maar is vooral een goed vangnet als je op een pechdag
op die ene accu niet thuis dreigt te kunnen komen zonder te duwen...
bovendien verlengt het afwisselen tussen beide accu's de levensduur van allebei, omdat je de belasting op de cellen beter spreid.
bovendien hoef je de accu('s) dan ook niet letterlijk elke rit helemaal tot 100% op te laden, maar kan het percentage ook vaker tussen de 80 en 40% gehouden worden.
ook dit verlengt de levensduur van de accu's en (afgaand op sommigen die dit onderzocht hebben) kan je er meer laad/ontlaad cycli uit halen voordat de accu afgeschreven is...
 
Last edited:
zij het dat in die berekening (als er gereden word) uitgegaan word van de volledige afstand met ´´ 't gas´´ open rijden (net als bij een brandstofscooter).
vanzelfsprekend trek je de accu daarmee sneller leeg dan wanneer je gebruik maakt van de omstandigheden om zo min mogelijk de accu te belasten.

Mijn auto verbruikt minder als ik een constante snelheid rijd over een bepaald traject dan wanneer ik dezelfde afstand continue moet optrekken en remmen.
Met re-gen, als dit al op de scooter zit, zul je wel wat energie terugwinnen maar dit is nooit zoveel dan je al verbruikt had met het op snelheid brengen van de scooter.

Dus door te rekenen met een constante snelheid schets je volgens mij juist een positiever beeld dan de werkelijkheid.
Vooral als je, je gaat houden aan die 30%~80% regel om de levensduur van de accu('s) te verlengen heb je maar 50% van de totale accu capasiteit ter beschikking ipv 95% dus de actieradius wordt dan ook qua rato en dan is een tweede accu toch wel nodig.
 
Mijn auto verbruikt minder als ik een constante snelheid rijd over een bepaald traject dan wanneer ik dezelfde afstand continue moet optrekken en remmen.
correct, en dat geld ook voor een e-scooter.
maar het punt wat ik probeer te schetsen is dat een e-scooter meer stroom verbruikt als je over dezelfde afstand continue het gas open houd, dan wanneer je als je op snelheid bent 'm zo lang mogelijk laat uitrollen op de massa-snelheid.
ik geef toe dat dit (zeker in de stad) niet altijd haalbaar is, maar je kan er wel wat mee winnen.
ik zie velen op die deelscooters rijden tot vlak voor (bijv.) een verkeerslicht, en dan pas gas dicht en remmen.
de stroom die ze zo verspillen kon ook gebruikt worden om in beweging te komen als t groen word.

Met re-gen, zul je wel wat energie terugwinnen maar dit is nooit zoveel dan je al verbruikt had met het op snelheid brengen van de scooter.
mee eens.
sterker nog, dit compenseerd vaak minder dan de helft ervan, maar is wel een verkoop argument waar velen intrappen.
en daarbij vind de accu het niet fijn om steeds weer kortstondig opgeladen/ontladen te worden.
 
Ik vond dit nog op wwwinternet (60 V 20 A)

Voorbeeld actieradius op basis van klantervaringen:
25km uitvoering | Belasting 90 kg 0 graden 35km
25km uitvoering | Belasting 90 kg 25 graden 45km
25km uitvoering | Belasting 70 kg 0 graden 45km
25km uitvoering | Belasting 70 kg 25 graden 55km

45km uitvoering | Belasting 90 kg 0 graden 25km
45km uitvoering | Belasting 90 kg 25 graden 30km
45km uitvoering | Belasting 70 kg 0 graden 30km
45km uitvoering | Belasting 70 kg 25 graden 40km
 
Ok, dan mag je dus blij zijn met 30 km op 1 accu. Da's niet veel.

Bij het type scooter dat ik liet zien moet je als je een 2e accu erin zet, een knopje omzetten in de buddybak als je wil overschakelen op de reserveaccu. Dat lijkt me erg omslachtig. Dan liever een scooter met een grotere accu of gekoppelde accu's.
 
Bij het type scooter dat ik liet zien moet je als je een 2e accu erin zet, een knopje omzetten in de buddybak als je wil overschakelen op de reserveaccu. Dat lijkt me erg omslachtig.
Het overschakelen lijkt mij wel gunstiger voor de levensduur van de "reserve" accu want als je vaker minder kilometers maakt dan de "hoofd" accu aankan hoef je de reserve accu niet te gebruiken en dus minder vaak op te laden.
 
Ja, maar.
Maar hoeveel verschillende accu's kun je bestellen bij je scooter.
Jij wil graag één grote accu in plaats van twee. Zijn die er wel?
 
ik denk dat de conclusie is dat je "toekomst" waarin je je benzinescooter wilt vervangen door een elektrische met voldoende range nog wat verder weg ligt.
 


Of ligt dat toch dichtbij, beetje googlen naar deze scooter geeft toch wel mooie resultaten.
En dat voor nog geen 1800 eurotjes.
De eerste zaak zou bij lancering de actieradius testen.

Ziet er veelbelovend uit, een 38AH accu en 3000 watt motor.
Schijnbaar met een graffeen accu.
 
If something is to good to be true, it usually is.

Als ik uitga van die 72 Volt en 38Ah accu en het zou een litium accu zijn die je max 95% mag leegtrekken en ik ga ervan uit dat die 3000 Watt motor maar voor de helft belast wordt bij een snelheid van 45 kmpu (wat an sich al heel gunstige aannames zijn) kom ik hooguit aan een actieradius van ((0,95 x 38 x 72)/1500)x45=77,98 km

Geen 110 km maar desalniettemin een mooie actieradius voor een scooter van 1745 Euro. (als het waar is)
 
If something is to good to be true, it usually is.

Als ik uitga van die 72 Volt en 38Ah accu en het zou een litium accu zijn die je max 95% mag leegtrekken en ik ga ervan uit dat die 3000 Watt motor maar voor de helft belast wordt bij een snelheid van 45 kmpu (wat an sich al heel gunstige aannames zijn) kom ik hooguit aan een actieradius van ((0,95 x 38 x 72)/1500)x45=77,98 km

Geen 110 km maar desalniettemin een mooie actieradius voor een scooter van 1745 Euro. (als het waar is)
Bedoel je hiermee dat jij al volledig in twijfel trekt dat hij geleverd wordt met een grafeen accu, zoals vermeld in mijn post en op de website?
 
Echt grote grafeen accu's zijn er eigenlijk nog niet echt.
Bovendien zijn ze bij productie op grote schaal duurder om te produceren dan lithium accu's.
bovendien schijnen ze sneller te degraderen (maar niet op opslagcapaciteit)
Onderstaande citaat van dit artikel

¨De kwaliteit van grafeenvellen (waar zo'n accu o.a. uit opgebouwd is) gaat in de loop van de tijd relatief snel achteruit.
Bij intensief gebruik ontstaan er ´gaten´ in de honingraatstructuur, waardoor de prestaties van het materiaal heel snel afnemen.¨

Dit maakt ze ongeschikt voor continu laden/ontladen zoals bij veel EV's gebeurt.

EDIT: na wat spitwerk, blijkt dat Yadea de accu zélf ontwikkeld heeft (dus vermoedelijk patent o.i.d.) en 'm wel degelijk bij zn scooter levert.
in dat geval concureren ze op actieradius alleen al de concurentie de markt uit.
de vraag is wel hoe lang die accu het vol houd... het model is nog te nieuw om daar al wat ervaringen over te vinden...
ook de prijs valt me op... dergelijke accu's voor die prijs is wel een erg scherpe aanbieding...
 
Last edited:
Bedoel je hiermee dat jij al volledig in twijfel trekt dat hij geleverd wordt met een grafeen accu, zoals vermeld in mijn post en op de website?
Ik trek helemaal niks in twijfel, het enige wat ik in twijfel trek is de aangeven actieradius van 110km.
De advertentie vertelt ons namelijk alleen dat de accuspanning 72 Volt is en de capasiteit van de accu 38 Ah bedraagt.
Dit zijn elektrische parameters en heeft in principe niks te maken met het materiaal waarvan de accus gemaakt zijn.
Het enige verschil is dat je een accu gemaakt van het ene materiaal voor maar 50% mag leegtrekken en een accu van het andere materiaal dieper of veel dieper mag leegtrekken.
Als je een metafoor maakt tussen een accu en een regenton zie je dat het materiaal van de regenton niet uit maakt.
De capasiteit, dus het aantal liters in de regenton is equivalent met het aantal Ampere/uren in de accu.
De toegestane ontladingsdiepte is dan bij de accu afhankelijk van de toegepaste materialen en bij de regenton de hoogte van de aftapkraan.

Maar nogmaals een scooter met een actieradius van 78 km voor die prijs is een hele goeie investering, denk ik, waar niet veel merken aan kunnen tippen.
 
Last edited:
Al met al lijkt het wel een vooruitgang.
De tijd zal het leren, net zoals de afgelopen tijd ons al veel heeft geleerd over de loodaccu en Lithium
 
Back
Top