Hoeveel Ah accu heb je in de praktijk nodig?

Ik trek helemaal niks in twijfel, het enige wat ik in twijfel trek is de aangeven actieradius van 110km.
De advertentie vertelt ons namelijk alleen dat de accuspanning 72 Volt is en de capasiteit van de accu 38 Ah bedraagt.
Dit zijn elektrische parameters en heeft in principe niks te maken met het materiaal waarvan de accus gemaakt zijn.
Het enige verschil is dat je een accu gemaakt van het ene materiaal voor maar 50% mag leegtrekken en een accu van het andere materiaal dieper of veel dieper mag leegtrekken.
Als je een metafoor maakt tussen een accu en een regenton zie je dat het materiaal van de regenton niet uit maakt.
De capasiteit, dus het aantal liters in de regenton is equivalent met het aantal Ampere/uren in de accu.
De toegestane ontladingsdiepte is dan bij de accu afhankelijk van de toegepaste materialen en bij de regenton de hoogte van de aftapkraan.

Maar nogmaals een scooter met een actieradius van 78 km voor die prijs is een hele goeie investering, denk ik, waar niet veel merken aan kunnen tippen.
Ah zo.
Je gooide de li-on optie voor een minder optimaal voorbeeld dan neem ik aan.

Inderdaad erg interessant.
Ik houd hem in de gaten.
Klinkt allemaal top.
 
Ah zo.
Je gooide de li-on optie voor een minder optimaal voorbeeld dan neem ik aan.
Deze opmerking of vraag snap ik niet.
Het simpele rekenvoorbeeldje, met de nadruk op simpel want er spelen veel meer factoren mee die ongunstig zijn voor de actieradius, is gebaseerd op een accu die je voor 95% kunt leegtrekken, maw 95% van de accucapasiteit van 38Ah kun je gebruiken, zoals men bijvoorbeeld claimed voor de Litium accu.
Dus mijns inziens heb ik zeer positief gerekend als het gaat om de beschikbare capasiteit van de geleverde accu.
Mij is geen enkele betaalbare accu op de markt bekend die je dieper kunt ontladen zonder schade te berokkenen.
Of heb ik je vraag/opmerking verkeerd begrepen?
 
sorry to interupt, maar ik lees smeulende onenigheid hier.
laten we ieder onze mening houden en accepteren dat anderen er misschien anders over kunnen denken.
feit is dat als AGM Retro GT Beun de Yadea koopt, hij met de accu een pionier is op onze wegen en t forum, en hij dan zelf wel kan vertellen hoe de accu is...

overigens is de ene lithium accu de andere niet en dat zal ook opgaan voor de grafeen accu.
persoonlijk zou ik het pas interesant vinden als (vooropgesteld dat grafeen écht zoveel beter is dan lithium) deze accu's in een later stadium
ook te plaatsen zijn in scooters die nu op lithium rijden.
eerlijk is eerlijk, voor de prijs die Yadea vraagt vraag ik me af wat de kwaliteit van de accu zal zijn.
maar als (a.g.v. patenten etc.) de lage prijs onderdeel is van hun strategie om zoveel mogelijk klanten te trekken en de scooters blijken goed spul te zijn... wie kan daar dan op tegen zijn?
tijd zal t leren, voor t zelfde geld horen we er volgend jaar niks meer over...
 
If something is to good to be true, it usually is.

Als ik uitga van die 72 Volt en 38Ah accu en het zou een litium accu zijn die je max 95% mag leegtrekken en ik ga ervan uit dat die 3000 Watt motor maar voor de helft belast wordt bij een snelheid van 45 kmpu (wat an sich al heel gunstige aannames zijn) kom ik hooguit aan een actieradius van ((0,95 x 38 x 72)/1500)x45=77,98 km

Geen 110 km maar desalniettemin een mooie actieradius voor een scooter van 1745 Euro. (als het waar is)
Onenigheid welnee.

Ik vroeg me alleen af waarom de actieradius berekend werd op basis van een li-on acu.
Mijn tweede reactie was kort door de bocht via de telefoon.

Er moet iets staan dat lijkt op:
Oke, wellicht heb je de berekening op basis van een li-on accu gedeeld om een indicatie te geven van wat we bij een li-on hadden mogen verwachten en alleen maar meer hopen bij een grafeen accu.

Daaraan toegevoegd zie ik nu pas met betere ogen dat je 95% neemt, wat prima klinkt.



Ik wil eigenlijk pas elektrisch rijden zodra mijn huidige China met 9k op de klok de geest geeft. Gezien ik alleen in de lente/zomer maanden rijd zal dat wel even duren.
Echter met zulke specs en zon prijsje kan ik zomaar eens zon ding aanschaffen voor de lol.
 
Last edited:
Nee hoor, geen onenigheid noch boosheid noch iets anders, Sorry als het zo overkwam.
oke, geen probleem verder :)

Onenigheid welnee.
oke, is me nu duidelijk :)

met zulke specs en zon prijsje kan ik zomaar eens zon ding aanschaffen voor de lol.
ik zou zeggen: doen!
en misschien wel nét voordat je retro instort, zodat het verschil goed merkbaar is.
de één doet m al snel weg voor een lekker grommende schakelbrommer, de ander raakt er (net als ik en velen) aan verslaafd en wil niks anders meer...
 
Haha ja.
IK heb een AGM Snor, 2013. Valt van ellende bijna uit elkaar, maar wordt gewoon opgereden(voornamelijk door buur zijnde familie).
En een Iva Jet uit 2016 Brom.
Perfecte staat nog. Beide net geen 10k op de klok.
Ik zelf kijk uit naar elektrisch, heb helemaal geen zin in al dat geluid aan me hoofd tijdens wat mooie ritjes. :)
En snellere acceleratie is mooi meegenomen natuurlijk. :yum:
In ieder geval, in juni/juli weten we meer over de betreffende scooter!
 
Ik zit nog eens te kijken naar die Yadea modellen.
Er is (komt) dus die E8s. In de 25km uitvoering, de 1500 Watt "light" versie, met 72V 23A accu die 112 km kan (opgave leverancier).
De 45 km uitvoering heeft die 72V 38A accu en een 3000 Watt motor.
De info die ik vind over het type accu is dat deze 800 oplaadcycli meegaat en 2 jaar garantie heeft.
 


Of ligt dat toch dichtbij, beetje googlen naar deze scooter geeft toch wel mooie resultaten.
En dat voor nog geen 1800 eurotjes.
De eerste zaak zou bij lancering de actieradius testen.

Ziet er veelbelovend uit, een 38AH accu en 3000 watt motor.
Schijnbaar met een graffeen accu.
Dat is schijnbaar een koopje! Vraag me wel af of je er een beetje redelijk op kan zitten met 1.85m.
 
Zit nog eens naar dat model Yadea E8S te kijken voor 1798,00. Maar zie niet of dat incl. kenteken en tenaamstellen is.
Want dan komt er nog eens een paar honderd euro bij.
Weet iemand dat misschien (dus puur voor het eerder beschreven model) Levertijd is intussen juni/juli
 
Last edited:
Zit nog eens naar dat model Yadea E8S te kijken voor 1798,00. Maar zie niet of dat incl. kenteken en tenaamstellen is.
Want dan komt er nog eens een paar honderd euro bij.
Weet iemand dat misschien (dus puur voor het eerder beschreven model) Levertijd is intussen juni/juli
Er zijn echt zat sites die de scooter aanbieden voor 18-1900.
Deze zullen echt niet allemaal aanbieden zonder rijklaar. :p

Als ik op een willekeurige site deze in t winkelmandje gooi dan is het bij afrekenen dezelfde prijs als vermeld op de site.


Ik ben benieuwd naar de toekomstige tests van scootercentrum.
Als deze ook 0-45 doet in minder dan seconden zoals een goede Segway dan is het echt bang for the buck.
 
Back
Top